Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

  1. annorz

    annorz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har byt från IPhone 5 på grund av storleken och ångrar det inte denna är bara underbar

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  2. nyberabb

    nyberabb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    jag bytte från Arc s och första dagen undrade jag vad et var för jävla hangarfartyg jag köpt till telefon, skilnaden var abnorm, men nu börjar jag vänja mig, storlek och formen gör den extremt greppvänlig och säker, den sitter fint i byxfickan även om man får tänka efter lite så man inte tar den tightaste fickan då luren är ganska oflexibel
     
  3. Wasti

    Wasti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Den senaste

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Den senaste
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10,5"
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Huawei smartwatch
    Velar melan Z1, Note 3 och Note 3

    Har en S3 som jag iof är nöjd med men börjar bli dax att byta. Sugen på att testa annat märke och tidigare alltid haft Ericsson eller SonyEricsson (dock inte smartphone). Tycker ni det finns en given anledning varför jag ska välja Z1an och inte Note 3 lr Nexus 5?

    Det känns spontant som att Z1an är lite fyrkantig och borde påverka ergonomin?

    I'm in a pickle!

    //W
     
  4. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Jag fick min Z1 i fredags och har nu hunnit leka med den litegranna. kanontelefon helt klart.
    jag bytte från samsung galaxy s4 till z1. jag ångrar det inte en sekund. batteriet är om inte bättre än min s4 så iaf lika bra. 30% på 16h med "normal" användning. inte mycket bloat i denna telefon heller. vill du ha bort dem så finns root även till den. så tar du lätt bort dem, eller så avaktiverar du dem i inställningar -> appar -> alla välj appen du vill avaktivera. det kanske inte funkar på alla, men de flesta. enda jag inte var så förtjust i är launchern, så jag la in nova så var det problemet löst :)

    att välja mellan z1, note 3 eller nexus 5 är som att välja mellan cola, fanta eller sprite :)
    det är ingen större skillnad på telefonerna. z1 har sin kamera och vattentät, nexus har sitt vanilla t.ex. det är en fråga om tycke och smak mest. kläm på dem, känn på dem och se vilken som faller dig i smaken :)
     
  5. nyberabb

    nyberabb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Launchern på Z1 och sony överlag är ju något av det bästa, extremt simpel och jämfört med dom andra jättarna så är sonys sjukt rent och vanilla likt, jämför med LG, Samsung och HTC liksom, är väl egentligen bara Asus eller Huawei som ligger närmre vanilla av dom stora, blir kul och se vad sony hittar på när 4.4 börjar kablas ut
     
  6. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Det har du helt rätt i. Saken är den att jag har blivit 5*4 grid skadad och Sony's UI har 4*4 sen så sorteras inte apparna i mapparna i Sony's UI. Därav valet av Nova. Har inte hittat någon möjlighet att ändra detta i Sony's UI.

    Ja 4.4 skall bli kul att se vad det innehåller. Fast får vi inte 4.3 först ;) ?
    Sålde min S4 precis när den hade fått 4.3, men jag la inte in den då de har lagt till KNOX :( och börjat låsa sin mobil som Apple gör med sina iP*** produkter.
     
  7. bret

    bret Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Först kändes den stor men nu efter någon månad tänker jag inte på det. Jag hade en lumia 920 tidigare.

    Och det här med betrakningvinkeln, om man är van med en telefon där betraktningsvinkel inte märks så märker man det direkt. Och ja det stör mig varje gång jag spelar på den. Därför att det är väldigt svårt att hålla en sådan stor skärm vinklad exakt parallellt med ens ansikte. Ser man vad som finns/står på skärmen? absolut utan problem. Ändras färgerna och blir blekare? Absolut, ingen tvekan om den saken heller.
    Så det handlar om hur känslig man är för sådant.
    Det handlar inte heller om huruvida grannen ser din skärm. Det handlar om att det helt enkelt inte är snyggt.
     
  8. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Nej.


    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
     
  9. ngr

    ngr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Både ja och nej. Man vänjer sig, men har man små fickor kan det bli tight höjdmässigt och värre blir det om man har skal. Jag har skickat in min på lagning (igen.) använder därför min galaxy nexus. Storleken på den är lite mer behändig för en hand, men man saknar den stora skärmen på Z1. Hur som så tror jag det är individuellt och hur man använder telefonen. Jag tänker köpa ett BT-headset för att jag inte orkar ta upp telefonen varje gång jag vill byta låt/svara/ringa.
     
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jaja, jämfört med en tablet är ju fortfarande Z1 aningen mindre
     
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    En aning? Jämfört med min Nexus 7 är det stor skillnad skulle jag vilja säga.

    Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk
     
  12. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag kommer från en Iphone 4s. ville ha större skärm, jag upplever inte att storleken är ett bekymmer. Den ser stor ut, men går ner i jeansfickan utmärkt, och känns bra i handen.
     
  13. AIK-micke

    AIK-micke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    AIK Mobil
    Telefon:
    Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AIK Mobil
    Telefon:
    Xperia Z3
    Telefon 2:
    Xperia Play
    Telefon 3:
    Sony Ericsson W880i
    Övrigt:
    Chromebook
    Yes, exakt så var det för mig.
    Men efter uppdateringen som var för snart två veckor sen så har jag ej haft detta problem.

    Just nu är jag alltså helnöjd med min Z1:a.
     
  14. SE fanboy

    SE fanboy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Vilken färg valde ni och är ni nöjda med den? Undrar om det är större "problem" med fingeravtryck osv på den svarta än på t.ex den vita?
     
  15. Nautique

    Nautique Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    En sak som stört mig länge med Z1 är "splitterskyddet" som Sony envisas med att sätta dit, då det i min mening förtar mycket av den sköna känslan med pekskärmar. Glidet försakas och skärmen känns bara... kladdig.

    Det var därför ganska skönt när jag igår bara bestämde mig för att helt sonika riva väck plasten som Sony smackat dit. Efter detta var skärmen förstås rätt kladdig av efterlämnade limrester, men detta gick bort efter ungefär en halv sprayburk elektronikrengöring.

    Och skärmen känns nu helt underbar att använda. Fingrarna glider bara över skärmen och det finns nästintill noll friktion, precis som det ska vara. Att den hemska Sonyloggan som låg precis i blickfånget försvann den med är förstås en fin bonus också.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Kör på den vita, jag vet inte hur - eller om det är något på, men det verkar vara som om metallramens färg går att nöta bort. Det är lite på hörnet som färgen har blivit nött bort, är svart under.

    Tror jag ska försöka få bort splitterskyddet senare idag. Men sitter dock inte på någon elektronikrengjöring :P
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Tog bort skyddet på baksidan, det blev en jäkla skillnad. Vet inte om något slags "lim" fortfarande sitter kvar, den känns jäkligt sträv och är en höjdare på att ta upp fingeravtryck.
     
  18. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Olika sorters klister får man lättast bort antingen med nån alkohol, som isopropanol eller T-sprit eller så använder man kemiskt ren bensin.

    Vanligt fönsterputs fungerar bra också.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag fick mitt nya 4G kort häromdagen. Inställningen är lte preferred. Här på kontoret finns det 4G uppkoppling så givetvis vill man använda det.
    Får dock ganska många avbrutna samtal. Jag antar det ligger iom övergången från 4G till H, cammen3cammen3; stämmer detta :-P?

    Blev bra sur nu precis. Fan avbröt samtalet när jag kommit 20 min in i en 40 min telefonkö.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Eftersom inga samtal går via 4G-nätet, så handlar det inte övergången. Övergången sker innan samtalet kopplas upp från telefonen eller tas emot i telefonen.

    Det låter snarare som antingen överbelastning i mobilnätet eller tillfälliga fel. Har du 2G eller 3G-täckning under samtalen?


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk