Problem: Skärmproblem eller inte? Läs detta..

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av EddyMe, 13 nov 2013.

  1. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har haft min Z1 nu i en vecka och läst en hel del om detta med olika skärmar.

    Ta er tid och läs nedanstående länk.. Det är tydligen inte bara snack att Z1 levereras med olika skärmar.

    http://www.xperiaguide.com/2013/10/...eria-z1-yellow-hue-tint-issue-display-screen/

    1. Nu vill jag gärna att vi delar med oss, hur ser era skärmar ut. Skriv också med hur era serienummer börjar, typ BH9022.... SAMT vilken vecka telefonen är tillverkad. Detta kan du se om du drar ut brickan som sitter under hållaren till SIM-kortet. Står typ 13W38, dvs år 2013 och vecka 38. Detta ska ha betydelse enligt många sidor jag läst.

    Jag börjar med min då. Mitt serienummer börjar på BH9022 och tillverkad V38.
    Jag upplever inte vitt i närheten av vitt på min gamla Iphone 4. Har du en annan telefon så dra upp ljuset till max på båda telefonerna och surfa in på google.se. Jämför då den vita färgen. På min Z1an är det mycket gulaktigare än Iphone 4. Även när man går in på inställningar så är den sidan inte kritvit.
    Auto-bakgrunsbelysning är OFF och ljusstyrka på MAX.

    2. En annan fundering som jag märkt med min skärm är när jag aktiverar kameran inomhus på kvällen med ganska bra belysning så är det väldigt mycket rödaktigt brus på skärmen.. Det finns dock inte på bild när man väl tagit bilden.. Det blir ännu värre om man använder den andra kameran, alltså på framsidan för att fota sig själv t ex. Då är det VÄLDIGT mycket brus över hela skärmen, men även här finns det inget sånt på det tagna kortet. Detta märker jag av endast inomhus och på kvällen. Vet inte om det är något fel, vill därför höra med er andra.

    3. Betrakningsvinklar är dåliga på min skärm men detta ska inte vara något nytt.. Alla som testat mobilen, även här på swedroid, lyfter detta som ett minus.

    Så, komigen nu.. Vore intressant att se om det ligger något i detta med skärmlotteri som det skrivs om på diverse forum. Glöm inte att ta med serienummer samt tillverkningsvecka.

    Svara gärna i denna tråd så har vi en bra överblick.
     
  2. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    1.
    BH90CH
    13W39

    2. inte brytt mig om att använda kamera än.

    3. betraktningsvinklar är ju bättre på min Z1 än på polarens S4 så det förstår jag inte varför det pratas om. Jag tycker de är riktigt bra på (min) Z1.

    kollade service test -> display och jag är iaf inte drabbat vad jag och polaren kunde se.
     
  3. nyberabb

    nyberabb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    2: sony använder sig av en teknik som gör att den kan se saker i mörker likt mörkerglasögon fast en enklare variant, för att du ska se vad du fotar egentligen, fullt normalt
     
  4. mangie

    mangie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    BH90C5
    13W38

    Jag har inte jämfört med en annan telefon sida mot sida, men jag upplever inget problem med att det vita skulle vara gulaktigt. Däremot är betraktningsvinkeln inget vidare. Speciellt ljusa färger försvinner när man vinklar telefonen.
     
  5. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Prova med att lägga ett vitt sktivarpapper bredvid, eller så jämför samma sida med din dataskärm

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  6. mangie

    mangie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ser vitt och fint ut.
     
  7. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Har du displayskydd på din Z1a? Vet inte hur mkt det påverkar men enligt en försäljare så kan displayskydd få skärmar att se lite gulaktiga ut.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jämför med t.ex datorskärmen på google.se. Det jag noterar är att ikonerna för t.ex wifi och H+ trots allt ser vitare (ej äggvit/gulaktig) ut än vad bakgrundsfärgen är på telefonen (på google). Men jag tyckte inte jag såg något dumt när jag gick igenom den där debugmenyn.

    Betraktningsvinkeln tycker jag fungerar. Ligger den i landskapsläge är det ju dock ganska kasst från sidan. Men jag kastar bara ögon på den i den situationen oavsett, inget som jag spenderar tid på.
     
  9. mangie

    mangie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har displayskydd från Copter på.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  10. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Här ser ni hur min skärm ser ut jämfört med Iphone 4. Ljusstyrkan är på max i båda telefonerna. Observera den gulaktiga tonen i Z1an:

    [​IMG][/URL]

    Betrakningsvinkel:

    [​IMG][/URL]

    Skärmbruset när man aktiverar kameran inomhus på kvällen. Bruset är rödaktigt. Det är INTE så mörkt som det ser ut i bakgrunden. Hur ser era skärmar ut när man aktiverar kameran i denna miljö?

    [​IMG][/URL]
     
    Last edited: 13 nov 2013
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga att min ser precis likadan ut som din, dvs förjävligt och "inte alls så mörkt".
     
  12. Dentist

    Dentist Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Så här ser ut min

    [​IMG]


    Den har inte gulaktig ton. Vit och fin :)
     
    Last edited: 13 nov 2013
  13. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Din ser klart bättre ut än min.. Vad har du för serienummer och tillverkningsvecka? Har du displayskydd??

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  14. Nautique

    Nautique Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    BH907C, tillverkad vecka 37. Inget skärmskydd, och har tagit bort splitterskyddet.

    Har inga som helst problem med gultoner i min skärm, jämför jag med till exempel ett skrivarpapper känns min skärm snarare vitare än papperet. Den är också lika bra, eller bättre än, min gamla iPhone 5 när det kommer till vittoner.

    Inget problem här, alltså.
     
  15. macvald

    macvald Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är svårt att avgöra, jag tycker min skärm på Z1:an ser mer vit ut än på både datorn och min gamla galaxy s2. Dessa drar ganska mycket åt det blågrå hållet vid en jämförelse sida vid sida. Men man ska inte glömma att ögonen är otroligt lätta att lura och ganska fort vänjer man sig vid toner, färger och deras intensitet.

    Alla skärmar är ställda på 100% ljusstyrka och Z1:an har ett displayskydd.

    https://www.dropbox.com/s/r5bo21bjg5oli2h/IMG_0213.JPG

    https://www.dropbox.com/s/xr72034ezbjc78l/IMG_0215.JPG
     
  16. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Ju men visst ser den ljus och fin ut... Vad har du för serienr och vecka på din då?


    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  17. macvald

    macvald Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Mitt serienr är: BH902F.

    Försökte titta efter något att dra ut där under simkortssliden men fattade inte vad jag skulle göra? Är lite extra försiktig med den här telefonen då jag förbrukat två Z:a innan denna av ren oaktsamhet...
     
  18. EddyMe

    EddyMe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Finns en CE bricka under simkortshållaren.. Man petar ut den med nagel,finns en litet flärp på båda sidor.. Kolla i papprena du fick med telefonen.. Där förklaras det hur man ska göra.. Samma papper där det står hur du sätter in simkortet.. Väldigt enkelt men kan vara svårt att se.. Ingen risk att du skadar något, så länge du använder nageln dvs:)) Brickan går inte att dra ut helt, så du vet. Du behöver inte dra ut simkortet eller stänga av mobilen.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
    Last edited: 14 nov 2013
  19. macvald

    macvald Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej, tack för hjälpen :)

    Det står 13W38, vilket verka vara samma vecka som din är tillverkad..
    Det ser ju verkligen ut att vara stor skillnad mellan våra skärmar! Ska jämföra med Iphone 4 så fort jag får chansen och se om det skiljer något.

    Jämförde även med en Galaxy s4 idag och min Z:as skärm var betydligt ljusstarkare samtidigt som S4:ans skärm upplevdes som lite blågrå. Vi båda tyckte inte alls att min skärm gick åt det gulare hållet, även om den givetvis är gulare eller innehåller mer "värme" än en skärm som är åt det "kallare" blågrå hållet!

    Därtill var det stor skillnad på betraktningsvinklarna, till S4:ans fördel.
     
  20. AmbientTime

    AmbientTime Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 V

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 V
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    BH90C5
    13W38

    Absolut vit färg på Google-sidan.
    Har ett anti-glare skärmskydd köpt på eBay. 30-40:- för ett 10-pack.