Förslag på utveckling

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av sockan, 1 jun 2009.

  1. Tobb

    Tobb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjaba vart på litet äventyr ute på sjön och lekte med min magic medans vi åkte och satt och pilla på gpsen och börja undra om det finns något sjökorts program för Android än? Men det var iof inte det jag hade tänkt å ha som huvudämne i denna post utan mer om någon kan skriva/vet en app där man kan mäta max fart och tid 402 med mellantid/fart på 200m med hjälp av gpsen även om det går att mäta tiden för 0-100kmh..

    Bil intresserad som man e så kan det va en ganska kul app att ha :) Har sett att det funnits till iphone (såg det via någon länk å ett forum där man kunde köpa appen)
     
  2. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

  3. Tobb

    Tobb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 4 aug 2009
  4. droid_man

    droid_man Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var inne på prisjakt och såg att dom verkar komma med en egen barcodeläsar applikation, spännande.
    http://www.prisjakt.nu/nyhet.php?id=1870
     
  5. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  6. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Edit: Har inte fått något definitivt svar än.
     
    Last edited: 10 aug 2009
  7. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    En snygg widget som slår på/av GPS, WiFi, Blåtand (hehe) och ljud med ett enda tryck (inte flera som många andra toggle apps/widgets). De som redan finns är för stora och buggiga eller fula.
     
  8. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det ser ut som att det kommer en sådan widget i nästa version av Android. Den finns redan nu portad till 1.5 (Cupcake) i CyanogenMod 3.9.X till Dream. Den är inte jättesnygg, men kan till skillnad från andra dylika widgets toggla GPS med ett enda tryck.

    Anledningen till att det inte går att toggla vissa saker med ett enda tryck (Wifi, Blåtand, och ljud ska gå) är att systemet helt enkelt inte tillåter tredjepartsprogram att sätta på (eller stänga av) vissa funktioner som t.ex. GPS, av integritetsskäl, så vad som finns på Market är vad som går att göra (vilket nästan alla utvecklare skriver i sina beskrivningar, läser herrn inte dem?) om man inte bakar in widgeten i en systemapplikation (vilket skulle kräva root och en massa meck för att installera).
     
  9. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha ett dx-cluster (t.ex. http://www.sk6aw.net/cluster/ ) till Android eftersom det inte verkar som wap fungerar. Det är säkert ganska enkelt att sätta ihop och grafik är inte särskilt intressant.
     
  10. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Nu har det definitiva svaret kommit angående att göra en aktieticker som visar data från NasdaqOMX. Det blev desvärre ett negativt svar:

    (Svaret är publicerat med medgivande från Jesper)

    Hej Kaj,



    Efter lite djupare analys och diskussion med mina kollegor på andra sidan Atlanten kan jag bara konstatera att den generella globala approachen inom NASDAQ OMX vad gäller redistribution av marknadsdata är i linje med tidigare konstaterande – dvs att all redistrbution av data är ’fee-liable’ oavsett källa. Jag håller med om att vi inte kan kontrollera vad som sourcas från vår hemsida, det förädrar dock inte faktum att det är en redistribution av marknadsdata som ägs av NASDAQ OMX Nordic. Lite i analogi med att bara för att en cykel är olåst så kan man inte låna/ta den...



    Givet hur redistribution tolkas idag så landar vi tyvärr där vi började, din applikation skulle tolkas som en redistribution av marknadsdata och skulle därför vara ’fee-liable’. Håller dock med om att vi som företag bör titta vidare på detta, speciellt som det innebär en större spridning av vår prisinformation. Tack för att du hörde av Dig, jag tar med mig detta i en intern diskussion om hur vi skall hantera detta framöver. Om det blir någon policyförändring så återkopplar jag till Dig.


    Mvh,

    Jesper
     
  11. hubako

    hubako Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha en widget som visar vem som har namnsdag idag, får gärna klämmas in ihop med en klocka eller nått annat snyggt.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack Kaj för att du grävde i detta och till vilken besvikelse! NASDAQ OMX har bara att vinna, precis som Jesper själv skriver, på att fler kan taga del av deras prisinformation på så många vis som möjligt.
     
  13. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag vill ha ett program som ger mig en notification då händelser på mitt konto på swedbank.
    Förslaget är att den använder den personliga koden och loggar in på swedbank.se. Och att man kan ställa in interval hur ofta den ska kolla kontot. Har man tex fått in pengar, så visar den i notification hur mycket pengar eller saldo eller både och. Har det dragits pengar så likadant där.
    Väldigt bra om man väntar på pengar och inte orkar logga in var 10e minut.
    Det borde inte vara så avancerat, det skulle kräva att man hade en personlig kod. Men jag är inte insatt i att koda android apps.
    Visst låter det som en bra ide? :)
     
  14. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Låter som en farlig app, eller räcker det inte med kod för att ta ut pengar?

    Tänk om utvecklaren får många som använder appen och sedan en vacker dag släpper en uppgradering som flyttar pengar till hans privata konto.
     
  15. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är absolut ingen omöjlighet. Jag började koda på ett HTTP-API mot SEB igår för eventuell användning i framtida applikationer för eget bruk. Tyvärr kräver iaf min bank att dosan (som skapar engångskoder) används för alla inloggningar, så i det fallet är det svårt med automatiska notifieringar etc.
     
  16. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det finns en oerhört stor risk att lämna ut så känslig information till någon annan. Därför är det inte särskilt sannolikt att en sådan applikation kan spridas, utan endast skapas av en själv för eget bruk.
     
  17. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Då man använder personlig kod till swedbank så går det inte göra några transaktioner det går endast kolla saldo.
    Det går inte ens byta personlig kod när man har loggat in med den. det går flytta pengar mellan sitta vanliga konto och e-sparkonto om man har något sådant. men det är allt.
    så om utvecklaren gör så att de personliga koderna skickas till honom så kan han inte göra något än att kolla saldot.

    en sak till glömde jag. om man använder e-kort så använder man den personliga koden. det kan ju vara en risk.
    Men det ska vara open source för det första. Och för det andra så om det är så att koderna skickas någonstans så kommer det nog fram ganska så snabbt.
     
  18. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om det är open source innebär det i praktiken att man måste granska koden och kompilera själv för att säkerställa att det inte är illasinnat på något sätt. Även om man inte kan överföra pengar kanske man tycker saldo, kontonummer och alla transaktioner är åtminstone lite personligt. Skulle ett program släppas på Market behöver det nödvändigtvis inte överstämma med open source-koden til 100% = säkerhetsrisk.
     
  19. Danne W

    Danne W Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag önskar verkligen att jag hade lite mer kompetens på att kunna skapa egna applikationer.

    En Widget som laddar info från text-tv 377 (eller random text-tv-sida) så att man kan hålla sig uppdaterad på till exempel hockeyn (eller fotboll, börskurser, räntor)...
     
  20. alexluthi

    alexluthi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    en Storytel-klient vore trevligt. företaget har nämnt att de pusslar på iphone, men inget om android än så länge...