Diskussion: Bara jag som är trött på att vänta på fix för bootloadern?

Diskussion i 'Xperia Z1 - ROM-filer och utveckling' startad av Marooned, 21 nov 2013.

  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nu har vi haft våra telefoner ett tag och fortfarande inget nytt om att Sony ska släppa en fix så vi kan roota utan att åka på en obrukbar kamera. (Jo, jag vet det går ändå, men kameran är fortfarande buggig om man rootar, man kan inte spela in video osv)

    Är det någon som vet vart man kan maila/kontakta Sony om detta och få ett vettigt svar? Jag har mailat till Sony Sverige men fick bara som svar en länk till Sonys utvecklarblogg. På den finns ingen kontakt utan enbart att man kan kommentera deras nyheter/artiklar. Lyckas inte ens registrera mig för det där.

    Tänkte att om vi skickar massor med mail och trycker på så kanske vi iaf kan få ett svar och en ETA om när en fix ska komma...
     
  2. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Vilket är ditt problem egentligen? Det går alldeles utmärkt att roota och ha en fungerande kamera. Påverkar överhuvudtaget root kameran? Blandar du ihop saker nu? Bootloader och root är inte samma sak.
     
  3. deks

    deks Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    du har helt rätt, root påverkar inte kameran. har root och senaste uppdateringen funkar alldeles utmärkt. :)
     
  4. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Menar givetvis att kameran blir obrukbar om man låser upp bootloadern. Det är ju bara ROMs som är baserade på original som man kan köra root/låst bootloader. Vill man t ex köra en ROM som ParanoidAndroid så måste man även låsa upp bootloadern, eller har jag fattat det fel?

    Tittar man borta på XDA så finns det nästan inga ROMs alls för alla väntar på en fix för bootloadern.
     
  5. Destroyedbeauty

    Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har snackat med Sony via deras officiella Twitter Xperia-"kanal" och allt dom säger är att:

    "Our technicians are working to fix that, Note that Xperia™ Z1 is not listed among the supported devices at the moment!"

    Jag avstår från att inskaffa Z1:an och bidra med support och hjälp etc för den pga bootloader / BIONZ-DRM problemet...
     
  6. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Shit. Hur lång tid ska det ta? Några av kodarna borta på XDA har uppenbarligen löst problemet till en viss del iom att dom fått igång kameran hyfsat iaf.

    Jag hade iofs inte avstått Z1an pga det. Men det är ju personligt. Jag har varit galen att flasha olika ROMs till mina gamla telefoner. Men jag är sjukt nöjd med stock på Z1an. Rent, minimal bloat och deras version av Android är nästan bättre än Vanilla.

    Men visst, jag hade gärna velat ha möjligheten att flasha en kul ROM för att testa.
     
    Last edited: 28 nov 2013
  7. sonyboy

    sonyboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Nu fungerar det att låsa upp bootloadern!
    (Vet inte hur länge det gått, men upptäckte det nyligen)
     
  8. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Det har väl hela tiden fungerat att låsa upp sin bootloader. Det har däremot varit strul med kameran i början när man låste upp. Det fixades ganska snabbt. Dock kan inte alla Z1 låsas upp :(

    Min Z1 har t.ex. bootloader unlock: NO
    Så jag får tillgodo med [NUT]'s root metod :)