Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Lol. Tänkte inte på det. Ja, 3G sitter jag i princip konstant med. (När det inte står 4G).
    Har märkt att den har en tendens att totaldöda uppkopplingen när jag åker i en längre tunnel, denna längre tunneln klarade att upprätthålla i alla fall Edge när jag hade ett simkort utan stöd för 4G. Nu stendör den för att sedan starta upp Edge. Men det är ett mindre problem. Avbrytna samtal är ett riktigt problem.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur funkar det om du stänger av 4G?


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Får testa på måndag, det är enbart på kontoret problemet finns :P
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testa det även när det gäller att åka genom en tunnel också. Gällande brutna samtal tror jag inte att det hjälper. Testa då hellre att låsa den på 2G för att se om det bryts då också. :)
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tunneln med 3g (ingen lte) stendog. Får testa at andra hållet med :-P

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testa gärna med endast 2G också. Nu har jag inte koll på vilka sätt man kan låsa den eftersom det verkar skilja sig en del mellan olika telefoner.

    Men testa endast 2G och endast 3G samt 2G + 3G för att se om det fortfarande krånglar. Huvudsaken är egentligen att ha 4G avstängt för att se om det är något där som krånglar. :)


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Låter skumt. Jag har aldrig haft problem. Kör också Telenor. Har mer eller mindre alltid 4G täckning, både i min lilla hemstad och ute i landet (reser mycket i jobbet).

    Aldrig hänt att samtal avbrutits eller så.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    En bild säger mer än tusen ord. Och jag är lite lat.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     

    Bifogade filer:

  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Funkar alldeles utmärkt,
    På jobbet, testa med endast GSM respektive endast WCDMA för att se om någon inställning fungerar bättre.

    I tunneln, välj WCDMA och GSM för att se om samma problem fortfarande uppstår, alltså att täckningen tappades helt.


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  10. Fellow88

    Fellow88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste kolla med er. Fick hem en z1 som jag skickat tillbaka pga gul ton och starkare färger i min sökare när jag skulle ta bilder. Nu har min fru fått hem sin z1 och jag väntar på en ny men tycker det är lite samma på fruns z1.

    Bilderna är jättefina i datorn men vitbalansen är helt off i sökaren och när jag tagit bilden är det helt annan ton på bilderna. Ni som skriver att ni kör manuellt läge och ISO 100 hur mkt laggar er kamera då? Går ju inte att titta i sökaren då den hackar som fan?

    Jag är jättenöjd i övrigt men upplever inte kameran alls bra. Uppdaterade i pc companion och ingen skillnad. Färgerna är mer korrekta i min iphone 4s när jag tittar i kameran och fokuseringen går ju blixtsnabbt med iphone och segt som fan i z1 som fokuserar om hela tiden. Inte direkt snabb på att ta bilderna heller.
     
  11. mangomannen

    mangomannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 1
    ROM:
    Cyanogen
    Nja, är inte övernöjd med min. Jag upplever att displayens glas är känsligare än tidigare lurar jag haft, har redan ett par repor som man kan känna med nageln.
    Betraktningsvinkeln är INTE bra. "långsamt-tal"-funktionen verkar inte gå att koppla ur efter 4.3-updaten, mkt irriterande.
    Dock är känslan att den är riktigt snabb, inte det minsta mikrolagg.
    Kameran är jag nöjd med.
     
  12. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Det sitter ett fabriksmonterat skärmskydd på som ska skydda mot splitter. Det är väldigt lätt repat.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  13. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Rent generellt är jag nu efter ca. 2-3 månader ganska missnöjd. Kikar man på själva hårdvaran i en specifikation så är det ju bra grejer överallt. Tyvärr så avspeglas det inte i telefonen irl. Dessutom så har jag haft varenda modell på iPhone fram till 4S och det är nog där felet ligger. Jag är inkompatibel med denna telefon. [​IMG] Den är nog större än vad jag nog ville ha.

    Vad jag märkt är att jag använder denna telefonen betydligt mindre än jag använde min iPhone. Den tog man upp i tid och otid, denna så funderar man en gång till innan man tar upp den. Iofs bra för det sociala livet. [​IMG]

    Så om någon vill ge ett bud på denna välaktade lur som är låst till Tre kan ni alltid skicka pm. Det sitter även ett transcend 64GB minneskort i den http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=646321
    Jag har även ett ganska stadigt plast/silikonskydd till den och en extra magnetladdarsladd.
     
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det sitter ett splitterskydd på fram o baksidan av telefonen, du kan lätt ta bort det om du upplever det störande. Annars är det inga konstigheter med att det kan vara känslig för repor på grund av det.

    Långsamt-tal funktion har jag inga problem med, kan aktivera/avaktivera hur jag vill med Android 4.3.
     
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag förstår inte dina klagomål över telefonen, du menar att det är bra att ta fram "iphone" hela tiden och titta på jämfört med Xperia Z1 som du inte ofta tar fram den ? är inte det bra som fan egentligen att slippa ta upp telefonen varenda jävla minut ??

    Sen att vara inkompatibel förstår jag inte riktigt vad du menar ? du kanske har tröttnat på telefonen och det är de flesta av dagens ungdomar idag gör samma sak, jag är en människa som tröttnar på telefoner efter 2-3 månader och därför säljer o köper annat, men det som är bra med Android jämfört med ios att du kan anpassa den hur du än vill !! Roota den och då har du ännu mer frihet och anpassningar.

    I vilket fall som helst .. du kommer inte o märka nån större skillnad om du skaffar en annan Android telefon o inte heller om du skaffar dig den nyaste iphone ! då är kanske valet kan vara Windows Phone istället från Nokia ? :D

     
  16. macooz

    macooz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Precis som du så har jag också haft iphone sedan den första kom och upplever precis samma sak som du. Det jag stör mig mest på är att nästan alla appar känns fulare (kantigare och mindre logiska) än dem till iOS. Jag hade dock tröttnat på att vara så låst som man är i iOS och därav bytet till en android-lur. Kommer dock behålla Z1:an då jag tror jag kommer vänja mig, eller anpassa mig.
     
  17. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Ungdom var det länge sedan jag var. :)Mitt "gnäll" är väl mer att efter flera år med iPhone så är man van vid ett visst beteende från luren. Denna logik går inte att föra över på denna luren. Bara en så korkad sak att man inte individuellt kan ställa ljudvolym efter applikation. Sänker jag ljudet i ett spel så slår det igenom på allt som har ljud och sänks. Det gör att jag missat en massa samtal efterom jag oftast kör spel och diverse youtubefilmer ljudlöst. På iPhone så sänker man ljudet i en app, men man har fortfarande högt ljud på ringsignalen. Så det är en sak man retar sig på. Det här med widgets osv är något som jag inte ser någon fördel med öht.
    Har man gjort vid vissa skärmar med appar i en viss ordning så hoppar nyinstallerat in precis var som helst. Har man två appar i en mapp och tar ur den ena så vore det logiskt om mappen försvann, det gör den inte utan den ligger kvar med en app i. Då får man flytta den ena appen dit där det är ledigt, sedan samma sak med den ensamma appen och sedan dra tillbaka den till rätt skärm igen.


    Smågrejer, men helt ologiskt. Så telefonen är jag nog nöjd med, men android är så väldigt "ofärdigt" och "yxigt"...
     
  18. Shaxnon

    Shaxnon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fast man kan ju det. Du kan ställa in media och ringsignal/aviseringar var för sig.
     
    r_o_n gillar detta.
  19. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Volymen för video/spel och ringsignal justeras var för sig om du justerar med volymknappen antar att du satt hela telefon i ljudlös eller hur gör du?
    Du kan stänga av i play store så att nya appar inte hamnar på hemskärmen. Om du skapar en mapp så är den kvar tills du tar bort den oavsett hur många appar du har i den, likt på en dator. Widgets är bra om du vill ha väder klocka eller facebook och epostuppdateringar direkt på hemskärmen. Fördelen med android vs ios är att man har valmöjlighet att göra som man vill nackdelen är att man måste välja hur man vill ha det.
     
    night77 gillar detta.
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    En sak ska bara förklara det mellan IOS och Android .. Allt som du kan göra i IOS kan du även göra i Android och lite till !

    Det med ljud inställningarna så finns det massa appar som kan justera vad du är ute efter. Bara leta och ladda ner o installera !

    Om du vill ha notifiering av ALLT som sker i t.ex FB, Twitter, etc... så kan du alltid ändra telefonens inställningar för att köra notifiering vid varenda lilla grejen, dock rekommenderar jag INTE det så du inte bli av med batteritiden snabbt.

    Med Widget kan du alltid ha tillgång till en viss funktion i en nån app istället för att du öppnar appen, detta är så klart en tydlig fördel när det gäller Android. Även IOS kommer att ha liknande lösning så småningom ..

    Det med att hålla ordning på appar kan du enkelt bestämma logiken själv genom att först klicka på APP rutan på hemskärmen, när du ser dina appar svep från vänster kanten mot höger så ser du en meny där du tydligt kan avgöra hur dina appar kommer att hamna !

    Det med mappar, du kan alltid radera hela mappen så splittras alla appar inuti på app bakgrunden .. så det är väldigt enkelt o fixa.

    Så jag kan säga rakt ut och så klart med respekt för dina åsikter att jag inte godtar dina ursäkter :) Jag var precis som du när jag köpte första Android luren och var lite obekväm i nån månad men fortsatt att använda Android lur i cirka 6 månader o helt plötsligt kom galna iden att köpa Iphone5 när de kom ut i hösten 2012 !! Men jag ångrade mig veckan efter och lade ut den på blocket o sålde vidare ! Anledningen var att jag var ute i den fria och låste in mig när jag köpte iphone o blev riktigt irriterad att jag gjorde så dyrbart köp o byte friheten mot fängelse !!

    Men men .. det är upp till dig .. och det har faktiskt blivit smaksak att välja den telefonen man önskar sig.