Problem: Min S3a fryser sig stup i kvarten.. hjälp?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Ljuungan, 2 dec 2013.

  1. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tjena.

    Har en S3a jag haft i drygt ett år som nu börjat strula. Har aldrig haft några problem med den men nu verkar den ge upp.
    Jag har sedan början kört med root och romen Omega V..46(?) och inte gjort några stora förändringar när detta började.

    För cirka en månad sedan märkte jag att mitt batteri började bli dåligt och jag fick börja ladda den oftare och oftare. Och för ungefär 2 veckor sedan, utan någon större förändring på telefonen, så har min telefon börjat frysa fast. Och med frysa fast menar jag att skärmen fryser helt och ingen knapp fungerar. Ibland fortsätter påsatt musik i några minuter.
    Det kan gå en hel dag utan någon frysning och ibland kan jag inte ens starta telefonen förrän den fryser på låsskärmen.

    Inte heller finns det någon gemensam nämnare för när fryset inträffar. Och efter att jag rensat hela telefonen och uppdaterat till senaste Omega-romen så inträffar det fortfarande.

    TLDR: Mobilen fryser skitofta, även efter återställning och uppdatering.

    Vad tusan kan jag göra?
    All hjälp uppskattad..
     
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Det låter som du har börjat få ett dåligt eMMC chip i din telefon. Det kallas lite ökänt för SDS problemet. Du kan fördjup dig här i denna tråd:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1993044

    Summerat kan man säga att det beror på att eMMC börjar visa på wear and tear och de bryts ner. Den bästa lösningen är att fylla minnet med en maxa-minnet-app och sedan tömma luren och hålla på så ett par gånger och hoppas på de löser problemet. Annars kan man alltid lämna in den och hoppas på att de byter Main (eMMC sitter på mainet).
     
    Euran70 och Ljuungan gillar detta.
  3. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Så här fixade jag det:

    Installera Wanam lite (minns ej version) (Stock fast utan massa bloat)
    Körde den i 24 timmar.
    Gick tillbaka till AOSP och har aldrig haft problemet igen.
     
    Euran70 gillar detta.
  4. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur går jag tillväga rent praktiskt för att testa din lösning? Menar du att jag skall installera ny rom, sedan installera en APK som "maxar minnet", och sedan wipea från ClockworkMod och göra samma sak?

    Edit: Och förresten - om jag har tappat min mobil så jag har en spricka, är garantin borta då?

    Vad är Wanam lite för något? Är det denna rom du syftar på?

    Var så jäkla längesedan jag höll på att flasha och ha mig.. ursäktar att jag knappt kommer ihåg något.
     
    Last edited: 3 dec 2013
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root


    Börja med att ladda ner denna app och kontrollera om ditt eMMC är känt att vara struligt. Appen säger till dig om du har en av de dåliga.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=net.vinagre.android.emmc_check&hl=en

    Säger den att du har insane chip så kan du köra denna appen för att maxa ditt minne ett par gånger. Appen kommer få din mobil att hänga sig men varje gång den hänger sig så kommer den att markera den regionen på ditt minne som defekt så mobilen kommer inte hänga sig igen på de stället igen. Till slut så går appen igenom utan problem och ditt problem bör vara avhjälpt.
    Använd denna appen för att maxa ditt minne:
    https://play.google.com/store/apps/...t=W251bGwsMSwxLDEsImpwLm5vbXVub211LmR1bW15Il0.

    Du kan läsa mer om detta här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2133401
     
    Euran70 gillar detta.
  6. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De är också viktigt att du har en relativt ny version av systemprogramvaran. Samsung har gjort tweaks för att motarbeta dessa frysningar i nyare versioner av systemprogramvaran. Om du kör original gå in under inställningar -> Om telefonen -> Kontrollera uppdateringar och se att du kör de senaste.
     
    Euran70 gillar detta.
  7. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kollade efter uppdateringar och får bara meddelandet att "Your device has been modified. Software updates are not available", detta eftersom jag kör custom rom antar jag.

    Och appen säger till mig att jag har ett insane chip. Antar att det bara är att köra igenom med dummy file generatorn?

    Tack som fan förressten!!
     
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Ah.. Antar du kör Omega 51? Isf så bör de vara tillräckligt nytt med SDS fixarna i den releasen.. eller rättare sagt de lär de vara. För de va de när jag körde med 42:an när den va aktuell för länge sen. :)

    Yes, kör dummy generatorn och fyll minnet ett par gånger. Har du tur så försvinner problemet helt. I värsta fall så får du återställa telefonen till original och skicka in den på verkstaden och säga att telefonen fryser då och då. De lär känna igen din beskrivning och i princip byta mainet utan att undersöka så mycket. Efter de så är problemet permanent borta.

    och kom ihåg, om luren skulle frysa medans du kör generatorn så startar du upp den igen. Kör tills det slutar hänga sig.

    Lycka till! Hoppas du får ordning på det där!
     
    Ljuungan gillar detta.
  9. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tack, körde den över natten och verkade funka ganska bra. Men sen satte jag i mitt SD-kort och då började den frysa igen. Skall testa formatera det och se om det blir bättre..


    Tack igen för all hjälp!
     
    Euran70 gillar detta.
  10. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Härligt! Hoppas de blir bra för dig där. Vissa SD-kort har visat sig problematiska för både S3 och S2. Störst problem har dock S2 haft med just SD kort. Fast i de flesta fall har de varit slumpmässiga omstarter och inte så mycket hängningar.

    Skulle problemen komma tillbaka så prova kör utan SD-Kort i ett par dagar som test och se om det löser problemen. I så fall kan de vara ett defekt SD-kort.
     
    Euran70 gillar detta.
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det här skulle kunna vara en klockren beskrivning på varför dessa satans sdkort skall försvinna från lurarna.
     
  12. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Rensade ut både externa och interna minneskortet från skit (formaterade det externa) och körde sedan igenom programmet med 4gb-filer (motsvarigheten i bytes) ett par gånger med SD-kortet isatt. Nu har det inte frusit sig en enda gång, peppar peppar ta i trä.

    Får hoppas på att det håller sig så också. Tack ännu en gång!!

    edit: oooch där frös den igen. vad i hela helvete.
     
    Euran70 gillar detta.
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Va fan :mad: Surt! :(

    Men prova kör utan SD-kortet i ett par dagar. Om din mobil är 100% stabil där så vet du iaf att de är något knas med de i. Så kan du ju undersöka därefter.
     
    Euran70 gillar detta.
  14. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Körde några timmar utan SD-kort nu och den kändes stabil till en början, men så började jag ladda ner lite bilder och sådär från min dropbox och då började den krascha igen. Och nu är den fast i samma rutin...... :ehm:

    Får väl kolla garantin och sådär.. Tror du/ni att det går att lämna in den även fast jag har en fet spricka i skärmen? Eller kommer de säga att det beror på oförsiktighet?
     
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De finns en stor risk för de tyvärr :(

    Men vad har du att förlora. Prova! Annars kan du alltid lämna in den för skärmbyte och efter de köra garantin. Om din mobil inte är äldre än ett år så byter Samsung skärmen för 800kr (fast bara en gång).
     
  16. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Fasen.. Har verkligen inte råd med ny skärm innan min garanti löper ut.

    Mobilen funkade jättebra hela dagen idag, fram tills kvällskvisten och nu låser den sig var 5e minut.. Typiskt..
     
  17. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tänk på att det är 24månaders garanti. Har du snart haft den i två år verkligen?

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    Ljuungan gillar detta.
  18. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ojdå.. Nej det har jag ju förstås inte. Jag menade "garantin" för att byta ut skärmen för 800kr, men det var inte så lätt att förstå ser jag nu..

    Får se vad som händer. Tusen tack för all hjälp!
     
  19. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    ahh okej! Sorry jag missförstod dig lite där :)

    Om du är lite tekniskt lagd och känner att du skulle våga så finns alternativet att köpa en skärm på Ebay och byta den själv. Kolla videon här under så kan du ju se om du tror detta är något du skulle våga göra.

    Jag har själv bytt skärm på min S3 och skickat in den på service efter det. Det är faktiskt inte speciellt svårt om man är lite van med teknik och är försiktig.

    Instruktionsvideo:
    http://www.youtube.com/watch?v=_70-W9JjVjg

    Skärm hittar du här:

    Vit modell:
    http://www.ebay.com/itm/LCD-Display...e_Replacement_Parts_Tools&hash=item2c70039cd8

    Fler säljare och modeller här:
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...nkw=galaxy+s3+display+assembly+i9300&_sacat=0

    Som sagt, de är inget som alla är intresserade att göra men är man försiktig så why not. Dessutom sparar du några kronor. En display med touch ligger på runt 540kr ink frakt.
     
    Last edited: 5 dec 2013
    Euran70 gillar detta.
  20. Masselito

    Masselito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft liknande problem med min telefon och bestämde mig för att testa den här lösningen. Dummy file generator fungerade bra och fick minnet fullt på 3 omgångar. Telefonen låste sig dock inte utan jag kunde fortsätta hela tiden. Nu bestämde jag mig för att starta om den och ta bort filen. Men nu när den ska starta så hamnar den i någon slags boot-loop. Samsung loggan snurrar om och om igen och den vibrerar till ibland. Ingenting händer. Jag kan inte starta i felsäkert läge eftersom den bara loopar. Jag kan heller inte komma åt recovery för androidgubben syns i en väldigt kort stund och sen loopar den igen.

    Vad ska jag göra för att få igång telefonen igen?