Fråga: Låsa upp en lur från 3.

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av Poteta, 7 dec 2013.

  1. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag har försökt låsa upp min operatörslåsta lur i flera månader nu och har toktröttnat...
    Det började med att jag köpte en upplåsningskod på Ebay för 5 dollar. Den fungerade inte.
    Jag kontaktade 3 och köpte en kod av dem, som jag fick efter ca: 3 veckor. Det var exakt samma kod som jag hade skaffat från Ebay. o_O
    Fungerade inte heller såklart.
    Efter samtal med 3 åkte jag till en butik och lämnade in luren. Två veckor senare fick jag besked om att den var klar. Efter hämtning är den fortfarande inte upplåst och servicekillen har skrivit "Felet kunde inte återskapas". Underbart.
    Efter ännu en tur till samma butik bad killen bakom disken om ursäkt och skrev med stora bokstäver att den skulle låsas upp. Tre veckors väntetid denna gången. När jag hämtade luren igen var den nollställd men inte upplåst. :ehm:
    Sista samtalet med 3 går inte att återge här. ;)

    Så nu har jag gett upp tanken på att låsa upp "på riktigt". Får väl ge mig in i root-träsket igen, trots att jag egentligen inte vill.

    Vad behöver jag göra? Det enda jag vill är att det ska gå att stoppa in ett sim från Telia i min 3-låsta telefon.

    Räcker det att roota och unbranda enligt guiden? Måste jag även ta hem ny rom? Jag vill göra så lite som möjligt egentligen.
     
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag vet att det är klurigt att låsa upp telefonen. Det jag vet är att tidigare användare varit tvugna att köra telefonen fullt stock annars fungerar inte koden.
    Att unbranda tar enbart bort rom, förinstallerade appar etc etc inte operatörslåset
     
  3. rimsa80

    rimsa80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Förut så kunde man låsa sin lur för gott om man skrev in fel kod för många gånger. Tror att detta var fallet även här. Byt med någon på blocket någon som har Telia låst men vill köra.med tre ;)

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
  4. bananfjong

    bananfjong Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2013
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag köpte min lur genom 3 för 1,5 år sedan och trodde att den skulle vara låst. Så jag köpte en kod nu idag för att låsa upp den men sen stoppa jag in ett kort från Telia innan och det funkade!
    Så verkar som min lur inte var låst?? Köpte kod i onödan dock för 30kr :P
     
  5. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ursäkta att jag drar upp denna gamla tråden men fokus har legat på annat den sista tiden.
    Så om jag förstår dig rätt så skulle det inte hjälpa att köra denna guiden då? https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=77783
    Läget jag är i nu är att det egentligen inte spelar någon roll vad som händer med luren, den ligger bara och skrotar ändå.

    Telefonen har aldrig varit rootat tidigare om det är det du menar med att den måste vara full stock när man provar upplåsningskoden. Den funkar inte ändå.
     
  6. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Har iaf rootat och kör CM11 nu. Återstå att se om sonens simkort funkar i den nu, får se när han kommer hem.
     
  7. Spikur

    Spikur Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också problem att låsa upp en HTC one X från 3. Den var inne på service en gång och jag tror att de då lade in en custom rom för jag har också köpt en kod som inte fungerar. Säljaren hävdar att det ska vara den koden då nu har jag rootat den och försökt med flertalet ROMar som skulle vara "stock". Men jag får bara "fel lösenord" när jag försöker med koden. Någon som vet var jag kan hitta en Stock rom som går att låsa upp?
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vilken rom man har ska faktiskt inte spela någon roll. På de flesta androider gömmer sig upplåsningskoden utanför systemet på en partition som heter emmc i filen nv_data.bin. Oavsett vilken rom du installerar så kommer denna att vara intakt.

    Jag skulle rekommendera dig att istället för rom:ar se efter om det finns något verktyg som kan plocka fram koden åt dig.

    Det är möjligt att en helt ny firmware också skriver över emmc men det är jag osäker på. För att testa det behöver din telefon ha S-OFF annars kan du inte blåsa ur hela luren.

    // mobilt
     
    Spikur gillar detta.
  9. Spikur

    Spikur Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar, får kolla på det-
     
  10. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tala gärna om hur det går.
    Jag har bytt jobb och fått en sprillans ny Samsung S5611. Alltså vanliga knappar och mikroskopisk skärm utan touch. Kan säga att det är ett h***ete att ens skriva SMS för att inte tala om hur svårt (omöjligt) det är att se vad som finns på bilder som kunder skickar till mig.
    Behovet av att låsa upp min One X är helt plötsligt aktuellt igen. Hur kan jag gå tillväga för att köra full stock? Eller finns det något annat knep?