Samtal väntar.

Diskussion i 'Allmänt' startad av nilserik84, 29 maj 2010.

  1. nilserik84

    nilserik84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej..

    Testar här oxå.. Jag kopierar exakta frågan som ligger i en annan tråd i en annan del på forumet..

    Jag har då en SE X10 Mini a.k.a Robyn

    Jo, till frågan. Någon annan som har det bekymmret att telefonen inte säger till ifall personen jag ringer till sitter i ett samtal redan. Typ som i dom gamla sony ericsson då det piper till i luren så man upmärksammar att den man ringer till sitter i ett samtal, det står inte ens en text att han är i ett samtal.

    Funderingen är då, hade en Htc Legend tidigare och den hade samma bekymmer. Har android problemet eller vad kan det bero på, har bara jag sådan grym otur att det inte funkar för mig.

    Tack, tack!
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kan inte hjälpa dig till en lösning men min Liquid delar inte ditt problem. Det piper allt till.
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det låter som om du syftar på de tillfällen då det "tutar upptaget"? Jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera med Android. När jag tänker efter tror jag dock inte att jag har provat, så jag provar nu...

    Häftigt! Jag provade att ringa mitt eget nr, ett gammalt knep när man vill att det skall tuta upptaget. Dock blev det inte så att det tutade upptaget, i stället kom jag till en röst som sade något i stil med:

    "Personen som du söker är upptagen i ett annat samtal, tryck på 5an för att aktivera återuppringning".

    Jag gissar att det röstmeddelandet i stället för upptaget-tonen är en funktion hos Telenor. Var då detta en funktion som Telenor tillhandahöll till mig som ringande eller som mottagare? För att testa det provade jag även att ringa en fast telefon där jag först lagt av luren. Då fick jag dock vanlig upptaget-ton.

    Något som inte alls stämmer in på din beskrivning, men som ändå påminner lite om det uppförande som du beskriver är tjänsten av typen "samtal väntar". Med en sådan tjänst kan man få ett pip i luren om man sitter i samtal samtidigt som någon försöker ringa till dig. Åtminstone har Telenor en sådan tjänst, för att citera deras web:

    Jag har slagit på den tjänsten, men den är lite svårare att testa själv hur den fungerar i praktiken :teeth:

    m v h Henrik
     
  4. nilserik84

    nilserik84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo men ni missförstår, det är åt andra hållet. Om jag ringer till en som sitter i samtal då får jag på mina gamla telefoner o även iPhone upp att personen jag ringer till sitter i ett samtal. Om nån ringer till jag då jag pratar i telefonen så ser jag ju att den personen ringer, det är ju samtal väntar. Det är just det att jag inte ser om den personen jag ringer till sitter i ett samtal med någon annan redan.
     
  5. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jag ska bara slänga upp en teori från ingenstans...
    Men för att det ska bli som du vill när du ringer någon, då måste väl den personen som du ringer till ha "samtal väntar" tjänsten aktiverad?
    Jag vet att på min magic hade jag den tjänsten aktiverad och då blev det så när folk ringde mig att det tutade lite hos dem så de väntade på att jag skulle svara.
    Men jag har inte aktiverat den tjänsten på min liquid så när någon ringer mig nu och jag pratar i luren så kommer bara klassiska "abonnenten du söker kan inte nås....."
    Så som sagt, min teori är att det beror på om den du ringer har tjänsten aktiverad..

    Men det är bara en teori... ¨

    Skiljer sig säkert från operatör till operatör, jag har alltid använt tele2 så vet bara hur det är hos dem.
     
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    När jag ringde min fru från min nokiatelefon och om hon då pratade i telefon så piper telefonen och det står "Väntar" på skärmen, jag hör vanlig ton. Det betyder alltså att hon pratar i telefon. Något sånt står inte på desire.
     
  7. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Vet faktiskt inte mer än det jag skrev...
    Känns konstigt att det ska ha med din telefon att göra, varken du eller din fru har bytt operatör antar jag?
    Och alla inställningar är likadana i din frus telefon?
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Men vad står det då på din nokia-telefon om du ringer till din fru och hon inte talar i telefon? Kan det möjligen vara så att det står "väntar" även då tills hon har svarat?

    m v h Henrik
     
  9. Mattan

    Mattan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samtal-väntar skickar tydligen tillbaka till upp-ringande telefon en signal om statusen, som telefon kan tolka. Detta verkar inte android stödja eller? finns någon app?

    Jag testade mot telia fast-abonnemang och med en se-t715 som ringer en upptagen lina, då visades i displayen att 'samtal väntar hos motpart' även med se-c510 och en se-k800 så poppar detta meddelande upp men försvinner väldigt snabbt. Även ett extra pip verkar förekomma vid dessa uppringningar.

    Hos mottagaren blir det som vanligt de två pipen som indikerar inkommande samtal.

    ps samtliga försök ring från tre till telia abonnemang.
     
    Last edited: 30 maj 2010
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej nej, det står inte väntar om hon inte pratar.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nu förstår jag vad du menar. Jag har faktiskt samma problem!
     
  12. nilserik84

    nilserik84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ah det är fler som råkar ut för det. Undrar vad det kan bero på, ska ringa SE's kundtjänst imorn.
     
  13. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Det är samma sak här i min desire och i min gamla magic. när jag ringer någon som pratar i telefonen så får jag inget meddelande om att dem sitter i telefonen.
     
  14. nilserik84

    nilserik84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon det funkar för? SE's kundtjänst tyckte jag skulle testa att installera om operativet via ett program dom har, måste tyvär vänta till helgen innan jag kan testa det. Felet kan ju vara där, hoppas på det iaf.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Känns ju inte direkt som om det kommer hjälpa. Det känns lite som om det sitter i Android som sådant. En liten bugg som ingen uppmärksammat månne!
     
  16. nilserik84

    nilserik84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mmm lite så jag tänkt oxå, men hur får man tag i någon som kan fixa tro? Kanske får ringa kundtjänst imorn igen.
     
  17. nilserik84

    nilserik84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu ringt SE's Kungtjänst o dom bekräftade att det är operativet, Android som funkar så att den inte visar om den andra personen är i ett samtal. Då var det bekymret ur världen iaf, bara o leva me det. Tack och punkt slut.
     
  18. Mattan

    Mattan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker att denna funktion är så intressant att google borde kontaktas. En buggrättelse eller ny funktion borde kunna anmälas genom deras deverlop program. Själv besitter jag inte denna kunskap :(
     
    Last edited: 5 jun 2010
  19. nilserik84

    nilserik84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja precis, jag håller verkligen med. Någon moderator på swedroid borde ju kunna fixa sånt :-)
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    http://code.google.com/p/android/issues/list

    Tryck på "New issue" och beskriv problemet så gott ni kan, såvida det inte redan finns en issue förstås. Då kan ni trycka på stjärnikonen för att lägga er röst på den.

    Det finns även en diskussionsgrupp där Google-anställda hänger och svarar på alla möjliga frågor:
    http://groups.google.com/group/android-developers