Fråga: Långsam hemknapp efter 4.4.2

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av jocke_lulle, 30 dec 2013.

  1. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Efter 4.4.2 är hemknappen betydligt långsammare än innan. Om man startat en app och sen trycker på hemknappen är det ca en halv sekunds fördröjning innan något händer. I längden väldigt irriterande. Det fanns inte innan KitKat. Det händer när jag kör dalvik men ändrar jag till ART(vilket jag helst inte gör än) så är det som tidigare. Det tycker jag är lite konstigt då 4.3 bara hade dalvik. Jag hade tidigare bara uppdaterat via OTA och tänkte att något kanske blev fel så igår flashade jag in stock med toolkit men det är ingen skillnad. Är det något ni också märkt av?
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Inget som händer på min telefon. Nu kör jag 4.3 för tillfället men känner inte igen det ifrån att jag körde Kitkat stock i nån månad.
     
  3. huffe

    huffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Känner inte heller igen problemet. Om inget annat fungerar så skadas ju inte telefonen av en rejäl återställning.
     
  4. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Provade att flasha factory image i förrgår men det gjorde ingen skillnad.
    Här är en länk till en video som visar problemet. Man behöver flash så kolla via datorn. http://www.twitch.tv/caiman86/b/479853664

    Jag jämförde med min systers n4a (också stock 4.4.2) och på hennes var det inget lagg vad jag kunde se, grymt konstigt. Enda skillnaden mellan telefonerna är väl att jag köpte min november 2012 och hon köpte sin sommaren 2013. Vet inte om det har med när den är producerad att göra. Men det låter ju konstigt. Allt fungerade ju fint med 4.3.
    När köpte du din?

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  5. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Har också märkt av detta irriterande nu när jag konstigt nog kör Paranoid Android Beta. KOmmer inte ihåg att det var så på Stock .. Usch vad jag stör mig på det.
     
  6. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Om du har flera launchers så prova att avinstallera alla utom en. Jag fick rådet på xda och jag tror att det fungerar men vågar inte ropa hurra än. Det verkar som att KitKat är långsammare på att välja standardprogram.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  7. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Okej. Har dessvärre bara 2 installerade. Nova och GEL, och GEL är systeminstallerad så tror inte den gör något speciellt.
     
  8. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ok. Jag avinstallerade nova och action launcher och kör nu stock 4.4.2 launcher (kör stock rom också ) och nu fungerar det bra. Kan ju va värt att testa avinstallera nova då :)

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
     
  9. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Yes. Blir nog GEL i mitt fall då, eftersom jag föredrar Nova framför Googles egna.
     
  10. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Måste ändra mig, lagget är inte helt borta men kanske är det lite bättre än innan. Men det är tillräckligt uppenbart för är vara riktigt irriterande!

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  11. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Uppdatering. Nu har jag fått det att fungera bra igen. Jag flashade factory image igen men den här gången 4.3 och sen uppdaterade jag via ota till 4.4 och sen 4.4.2. Sen gjorde jag en eller två factory reset från recovery. Jag tror däremot inte att det var de stegen som fick det att fungera för mig, utan snarare att jag under setup wizard valde att inte återställa inställningar och appar via googles servrar. Sen dess flyter telefonen grymt bra! :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  12. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Du hade alltså någon app tidigare som orsakade fördröjningen?
     
  13. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Mm kanske... men jag provade faktiskt att köra i felsäkert läge tidigare och det gjorde ingen skillnad. Så det känns som att det borde ha varit nått annat.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  14. Kilrah

    Kilrah Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem. Inte att det är jätteseg men den laggar som till lite när man tex surfar och trycker hem. Är jag i appdrawern så går det snabbt och bra.

    Testat att köra en återställning, utan nova launcher och utan säkerhetskopiering. Lika som innan. Jag vet inte, jag kanske bara är överdrivet känslig? Men upplevde inte detta med 4,3.
     
  15. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jag hade precis samma känsla som du har nu. Provade att flasha factory image två gånger (först 4.4 sen 4.3). Gjorde flera fabriksåterställningar också. Till slut fick jag det att fungera fast jag vet inte riktigt vad det var som gjorde att det började fungera igen... Det enda jag gjorde skillnad sista gången var att jag efter fabriksåterställningen inte återställde mina appar och data från googles servrar. Men du kanske hade provat det? Nu kör jag stock 4.4.2, låst bootloader och med stock launcher. Allt fungerar klockrent.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  16. Kilrah

    Kilrah Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har väl i stort sett gjort samma som dig då. Verkar ju vara rätt random det där. Kör iofs med upplåst bootloader och root men det var likadant innan med låst BL och ingen root access.

    EDIT: Hitta detta på XDA: Same problem here. Seems it happens if you install via the OTA method. A

    Ska testa att köra ART och se om det är nån skillnad.
     
    Last edited: 16 jan 2014
  17. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ok.
    ART gjorde att lagget försvann för mig. Men i dagsläget behöver jag köra dalvik och ville att det skulle fungera även då.
    Dock irriterande bugg.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  18. Kilrah

    Kilrah Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jepp. ART löste det för mig också. Telefonen känns överlag rappare men det kan vara placebo också.
     
  19. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Måste man installera om alla appar då? Läste någonstans att det bara fungerar om ART är aktiverat innan man installerar apparna?
     
  20. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Nej systemet uppdaterar dem automatiskt, så man får vänta en stund när man byter mellan "körningstiderna".