Försök inte att bygga en alarmklocka direkt utan dela upp arbetet i små små delar. Då blir det mycket lättare att ta sig fram mot målet.
Absolut första steget/delen är att installera Eclipse (eller Android Studio).
Den första tutorialen på developer.android.com är 5 små delar:
https://developer.android.com/training/basics/firstapp/index.html
1. Installera SDK, ADT och ladda hem SDK tools and platforms.
2. Skapa ett projekt.
3. Kör applikationen.
4. Bygg ett enkelt GUI.
5. Starta en annan aktivitet.
Varje liten del ska vara så liten att ni hinner det på några få timmar. Det ska aldrig ta mer än 8 timmar. Bra storlek är 2-4 timmar per del.
Planera inte allt på en gång. Det kan vara vettigt att ha så många delar att det räcker för 2-3 veckors arbete. Det jag pratar om är någon typ av agil utveckling där ni planerar efter hand när ni vet hur appen utvecklas.
När ni har kommit så långt att ni har en app igång så kan ni fundera på funktioner och hur det ska funka.
Utgå från den applikation ni har skapat. Vad är nästa minimala steg för att komma ett steg närmare målet och få appen att fungera som ni vill? Undvik att designa gränssnittet och lull-lull som tar massor av tid. Jobba med så enkla komponenter som möjligt. Använd bara standardkomponenter när ni prototypar er app. Design kommer senare när ni har alla grundfunktioner och ni ser att det fungerar.
Ex. på hur jag tänker:
Nästa steg kanske är det att få upp aktuell tid eller så kanske det är för stort steg.
För att se hur stort steg det är så gjorde jag en snabb sökning på vad det finns för klockfunktioner i Android och det finns en klass som heter TextClock som visar just tiden som en text.
Ok, första steget blir då att skapa en TextView som ska visa tiden. Bry er inte om textstorlek eller font. Bara det fungerar så är det klart.
Steg 2 blir då att instansiera TextClock och sätta aktuell tid i TextView.
Klart. Nu har jag alltså en app som kan visa vad klockan är.
Vad kommer här näst? Kanske en knapp för att sätta ett alarm...eller kanske något helt annat.
Det gäller att snabbt komma framåt och inte fastna på detaljer. Första ansatsen brukar aldrig bli riktigt rätt så det är bättre att bara köra på och se vad som funkar.
Click to expand...