Alarmklocka, panik!

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Rojjz, 1 dec 2013.

  1. Rojjz

    Rojjz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag som sagt jag hade tänkt göra en alarm klocka med hjälp av eclipse osv! Har aldrig gjort något liknande och detta är ett gymnasiearbete som ska vara inlämnat före påsk och jag har seriöst panik... Förstår inte programmet eller språket och ja programmet känns suddigt för mig och jag kan inte navigera mig någonstans alls! Tips? hjälp? :P
     
  2. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Finns du i Skåne?
     
  3. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Last edited: 1 dec 2013
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ta det lugnt och börja från början med några tutorials: https://developer.android.com/training/index.html
    När du gått igenom dem så har du fått upp Eclipse och gjort en första app med lite olika funktioner.

    Eclipse är lite krångligt i början, men det mesta behöver du inte bry dig om.
    Språket är Java. Ett ganska pratigt objektorienterat programmeringsspråk.
    Utöver det så blir det en del XML för att hantera resurser som layouts, strängar o.dyl.
    Det är hyffsat lätt eftersom du kan Googla fram så gott som varenda grej du behöver. Det är inte mycket man behöver kunna själv.
     
  5. Rojjz

    Rojjz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, men jag finns i norrland haha :P
     
  6. Rojjz

    Rojjz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jo, har kollat lite på dem där men jag får ändå inte ihop det i mitt huvud! Alltså kodningen + att man ska kunna dra ut en klocka i själva devicen och koppla ihop allt osv det är det som krånglar till det i mitt huvud bland annat..
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Vad har du för kunskaper sen tidigare? Har du programmerat java? Har du programmerat i något annat språk? Vad läser du för inriktning på gymnasiet och i vilket ämne har du fått detta specialarbete?

    m v h Henrik
     
  8. Rojjz

    Rojjz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Går teknik 3 året, med en liten datainriktning så jag har väl lite kunskap inom java men inte är det mycket! vi har hållt på en hel del i visual basic studio också!
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Försök inte att bygga en alarmklocka direkt utan dela upp arbetet i små små delar. Då blir det mycket lättare att ta sig fram mot målet.
    Absolut första steget/delen är att installera Eclipse (eller Android Studio).
    Den första tutorialen på developer.android.com är 5 små delar: https://developer.android.com/training/basics/firstapp/index.html
    1. Installera SDK, ADT och ladda hem SDK tools and platforms.
    2. Skapa ett projekt.
    3. Kör applikationen.
    4. Bygg ett enkelt GUI.
    5. Starta en annan aktivitet.

    Varje liten del ska vara så liten att ni hinner det på några få timmar. Det ska aldrig ta mer än 8 timmar. Bra storlek är 2-4 timmar per del.
    Planera inte allt på en gång. Det kan vara vettigt att ha så många delar att det räcker för 2-3 veckors arbete. Det jag pratar om är någon typ av agil utveckling där ni planerar efter hand när ni vet hur appen utvecklas.

    När ni har kommit så långt att ni har en app igång så kan ni fundera på funktioner och hur det ska funka.
    Utgå från den applikation ni har skapat. Vad är nästa minimala steg för att komma ett steg närmare målet och få appen att fungera som ni vill? Undvik att designa gränssnittet och lull-lull som tar massor av tid. Jobba med så enkla komponenter som möjligt. Använd bara standardkomponenter när ni prototypar er app. Design kommer senare när ni har alla grundfunktioner och ni ser att det fungerar.

    Ex. på hur jag tänker:
    Nästa steg kanske är det att få upp aktuell tid eller så kanske det är för stort steg.
    För att se hur stort steg det är så gjorde jag en snabb sökning på vad det finns för klockfunktioner i Android och det finns en klass som heter TextClock som visar just tiden som en text.
    Ok, första steget blir då att skapa en TextView som ska visa tiden. Bry er inte om textstorlek eller font. Bara det fungerar så är det klart.
    Steg 2 blir då att instansiera TextClock och sätta aktuell tid i TextView.
    Klart. Nu har jag alltså en app som kan visa vad klockan är.
    Vad kommer här näst? Kanske en knapp för att sätta ett alarm...eller kanske något helt annat.

    Det gäller att snabbt komma framåt och inte fastna på detaljer. Första ansatsen brukar aldrig bli riktigt rätt så det är bättre att bara köra på och se vad som funkar.
     
  10. Rojjz

    Rojjz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är ensam på detta arbete och jag har laddat hem paketet från https://developer.android.com/sdk/index.html och jag antar att det är allt jag behöver?
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Oberoende av om du är ensam eller flera så används samma teknik för att utveckla. Dela upp och ta små steg framåt.
    Gör allt som att ni var flera i teamet. Då planerar du arbetet på ett annat sätt och får bättre koll.

    Det räcker nog med ADT Bundlen. Du märker det när du börjar.
     
  12. Rojjz

    Rojjz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu suttit i ett par timmar och försökt förstå mig på skiten och jag begriper ingenting..
    Är oerhört stressad då jag ska vara klar på 2 månader och att det är ett projekt arbete som man måste få godkänt i!
     
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nu känns det som ditt första inlägg en gång till.
    Ta ett problem i taget. Vad är det du inte begriper? Ta en enda sak som du har problem med och börja där.

    Hur långt har du kommit med den här?
    https://developer.android.com/training/basics/firstapp/index.html
     
  14. Rojjz

    Rojjz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inte långt allt faktiskt eftersom jag knappt inte begriper mig på något där, då vissa saker inte är tillräckligt tydliga för mig! Och ja jag har läst igenom osv men förstår ändå inte :/
     
    Last edited: 15 jan 2014
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Börja från början och ta det steg för steg. Om man delar upp varje problem i små små delar och tar dem en i taget så är det oftast inte särskilt svårt.

    Besluta först vilken utvecklingsmiljö tänker du använda. Eclipse eller Android Studio eller kanske någon helt annan?
     
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Försök då fråga specifikt om just dessa saker. Det finna många här som kan och vill hjälpa till. Om du av någon anledning inte vill ställa de frågorna kanske du bör överväga att ta på dig något annat special-arbete som inte har med mjukvaru-utveckling att göra.

    m v h Henrik
     
  17. DramaticBaby

    DramaticBaby Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har detta inte exakt med programmering att göra, utan generellt.

    Det hjälper absolut inte att få panikkänslor i sådana här lägen. Om du inte känner att du har de kunskaper du behöver börja med något helt annat som är enklare. Gör som tidigare talare och börja med små steg. Se det här som något roligt så kommer det att bli mycket lättare. Två månader är gott om tid! Lägg upp en planering, säg två timmar om dagen. Det blir 112 timmar på två månader. Det räcker mer än väl för ett 100p projektarbete på gymnasiet.

    Det jag vill säga är bara att ge inte upp, utan se det som en kul utmaning där du faktiskt kan få lära dig något som du faktiskt kan ha användning av i resten av ditt liv (programmering och vikten av en bra planering). Lycka till!