Varför denna hype kring Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kemal88, 18 jan 2014.

  1. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hmm, ännu en som inte kan hålla diskussionen på en lagom nivå. Jag ber om era åsikter utan att säga att ni har rätt eller fel, det handlar inte om att smutskasta eller på något sätt dumförklara någon eller kasta skit på ert älskade Android.

    Även du bygger dina argument på falska grunder. Har du koll på hur många androidtelefoner jag testat för att komma fram till din slutsats att jag inte har testat? Intressant, börjar undra vilken nivå ni ligger på gällande kritiskt tänkande och argumentationsfärdigheter.

    Låt mig bara fråga. I grunden är det samma system va, och när man går in i menyerna är det till stor del samma typer av inställningar med samma logiska placering även om tillverkarna är olika? Det är ju bara vad tillverkarna trycker in själva som skiljer sig, vilket i sin tur absolut kan leda till förvirring men fortfarande körs Android utan någon större förändring gällande det som finns som grundfunktioner.

    Lite intresserad av din åsikt här. Förstod inte riktigt ditt argument då du fokuserade på att försvara Android till varje pris och försöka påstå saker som du inte har belägg för. Gör gärna ett nytt försök :)
     
  2. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tycker om Android för att allt bara funkar.

    Einstein sa "Make everything as simple as possible, but not simpler". IOS är just alldeles för simpelt.

    Jag vill mer än IOS erbjuder. Inget komplicerat dock. Jag vill kunna synkronisera filer och mappar som jag vill till vad jag vill, lyssna på musik så som jag vill från källor som jag vill och i kvalitén som jag vill. Jag vill konsumera och skapa media i formaten som jag känner för. Jag vill kunna dela med mig av vad som helst när som helst till någon annan så som jag anser lämpligt när som helst. Jag vill kunna välja hur jag använder min telefon, och viktigast av allt: jag vill göra det fort och utan för mycket pillande!

    Allt detta går enkelt i Android, men med möda eller inte alls på IOS, för att inställningarna oftast inte finns. Jag känner mig behandlad som en idiot av IOS.

    För nåt år sen skrev jag en kommentar här på Swedroid som fortfarande är relevant:

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Med facit i hand har Android gjort stora framsteg i design och användarvänlighet, men IOS flexibilitet har (trots omgjord design) bara blivit marginellt bättre.

    TL;DR: Hypen beror på att vissa av oss har hittat ett verktyg löser våra behov. Om man har enklare behov kommer man inte att förstå hypen.
     
    Last edited: 20 jan 2014
  3. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för ett värdigt svar!

    Kan hålla med dig där. Tror förklaringen är ganska enkel, vissa av oss föredrar något simpelt och avskalat som egentligen inte tillåter dig att göra allt för mycket. Medan andra gärna tar möjligheten att göra så mycket som möjligt, om inte allt så länge fantasin inte sätter gränser. Allt kommer med sina för- och nackdelar :)
     
  4. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Gjordes det inte någon form av undersökning där man kom fram till att appar i ios kraschade oftare än på android (kommer inte ihåg om det var över alla versioner eller den senaste)?
     
  5. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Apropå stabilitet: Jag har råkat ut för ett par instabila Androids för ett par år sedan i och för sig och uppdateringar som gjort saker sämre. Samt en och annan dåligt programmerad app. Nån version av mjukvaran till SGS2 orsakade omstarter ett tag. Men det har blivit mycket bättre.

    En gammal nyhet om kraschfrekvens:
    https://swedroid.se/ios-appar-kraschar-oftare-an-androidappar-enligt-ny-undersokning/

    Jag upplever att de i familjen som har iphones inte identifierar en appcrash som en sådan, utan tänker "oj, jag måste ha råkat trycka fel" eller något i den stilen. För det ser ju bara ut som att man kommit åt home-knappen (Android gör en större grej av en krasch med en liten popup som informerar om det.)
    Men jag som känner igen en krasch upplever att Android och IOS är ungefär lika stabila, OMM man bortser från dåliga eller experimentella beta-appar som man bara kan ha i Android.

    EDIT: Maverickgoose: Det är den nyheten jag länkade till :)
     
    Last edited: 20 jan 2014
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ber om ursäkt för att jag låter sur/elak, det är såklart inte meningen!
     
  7. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Google Play innehåller en massa skräp som antagligen är det som orsakar de flesta krascherna/omstarterna. Jag tycker absolut att Google borde ha kvalitetskontroll på apparna där så att man slapp malware och batterislukande appar.

    Men! Håller man sig undan dem kraschar inte android mer än iOS skulle jag säga. Min mor har en gammal ZTE Blade, med bara några få appar som Aftonbladet, som senast jag kollade hade en uptime på ca 2 månader. Och då hade den stängts av pga att batteriet tog slut.
     
  8. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Återigen en tråd som handlar till slut Android vs iOS. :cry:
    Kortfattat:

    - Open Source.
    - Många OEMs stöd.
    - Senaste tekniken inom mobila världen.
    - Snabbaste hårdvaran på papperet inom mobila tekniken.
    - Stor val möjligheter mellan olika OEMs.
    - Olika pris till olika krav av konsumenterna.

    Sen är det inte heller direkt låst till att användas inom smartphones/surfplattor och kan användas till andra elektronik också.

    Orkar inte återigen gå in på android vs andra mobila OS. Detta har redan tagit upp mijontalssss gånger.:cry:
    Alla får tycka vad man vill. Men att tro android är mycket krångligare än andra mobila OS, är fel och iOS är faktiskt mycket krångligare att använda än android. Vilka punkter, vet de som har både iOS/android enheter att leka med.
     
  9. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Försvarar? Jag skriver vad jag tycker, du skriver vad du tycker? Hur jag har kommit fram till att jag tycker att det är mer logiskt? Dt brukar man komma på när man testar grejer. Inte svårare än så.om jag tycker att Android är mer logiskt så måste jag ju få skriva det eller? radade tom upp punkter på vad jag menade.Har inte med fanboyism eller försvar att göra.
     
  10. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Du får absolut skriva vad du vill, det är tanken. Läs gärna igenom det du själv skrev en gång till så förstår du vad jag menar. Jag säger bl.a inte att någon dumförklarar sig själv bara för att jag inte håller med dina eller någon annans argument, just sayin. Chila ner lite :)
     
  11. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Jag är lugn ;-) jag ändrar ordet från dumförklarar till förminskar eller nåt åt det hållet då då kanske det funkar för nån, resten är skriver i sten.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    När jag bytte från Android till iOS hade jag först väldigt svårt att hitta vissa inställningar. Det är så klart det blir vice versa åt andra hållet. Men man behöver ju inte vara raketforskare för att snabbt lära sig bara man vill.
     
  13. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    @Kemal88

    Jag har läst igenom tråden här och jag har lite argument för och emot Android vs iOS.

    Android
    +Valmöjligheten. Som kanske är största argumentet för Android. I android kan du byta till tex det tangentbord som passar dig bäst, och det finns många riktigt bra på Google play. Det var bara ett par exempel.
    +Anpassningsbarheten. Om du vill ha en enkel upplevelse kan du få det på Android, vill du pilla och experimentera och pröva mera avancerade saker kan du det också. När du öppnar och tar upp en ny Android så är det starkt rekommenderat i mina ögon att lägga ett par timmar på att anpassa den för sina egna behov. På så sätt kan man nå den optimala upplevelsen.

    iOS
    +Färdig lösning. När du tar upp din nya iPhone ur kartongen är den redan en färdig lösning. Enkel att använda, och man vet vad man får.
    +Integrationen. iOS integrerar väldigt bra med exempelvis AppleTV, och Macar. Det på ett sätt som saknas i Android-världen idag.


    Ordkriget mellan iOS och Android.
    Apple-fans skäller på FRAGMENTERINGEN i Android. - Det är på gott och ont.
    Fragmenteringen är väl kanske priset av valmöjligheten. När du ska köpa en ny Android, finns en hel radda av modeller att välja mellan av olika märken och i alla prisklasser. Lägger man lite krut på att hitta den som motsvarar ens egna behov bäst så kan man ofta hitta en modell som är prisvärd och levererar precis det man vill ha. Sedan kan man anpassa denna mobil jättemycket mera om man vill. Då får man lägga lite tid på detta men belöningen kommer när man sen har precis den funktionalitet man vill ha. Andorid integrerar gärna med många olika appar och tillbehör, men sämre än iOS.
    För iOS har man bara ett par olika modeller att välja mellan, och de är alla från Apple. Det ger fördelen att Apple kan optimera prestandan och förhoppningsvis stabiliteten i det egna OS:et. En enklare upplevelse och mindre fragmentering helt enkelt. Integrationen med andra Apple-produkter är starkare än Android, men till priset av just det. Android låter dig välja mera här medan iOS integration med annat än just Apples produkter kan bli väldigt frustrerande.

    Android-fans skäller på att iOS är låst. Det är också på gott och ont.
    Vissa föredrar en enkel och lättanvänd lösning, där man slipper välja själva själv, det är bekvämare. Medan andra vill ha mera valfrihet, vill anpassa mera. Vad som är bäst för dig är ju bara du själv som som kan avgöra.

    Prestanda och flyt.
    Jag har en iPhone 4S och en Xperia Z1 som jag använder idag.
    Länge har argumentet funnits att Apple iOS flyter mycket bättre än Android.
    Det stämmer på mina Androids som jag hade tidigare. Men nu är det tvärtom. Min Xperia Z1 flyter bättre än min iPhone 4S och då menar jag inte responsen.
    Responsen i min gamla Xperia S på appar känns ungefär lika bra som min iPhone 4S men att iPhonen hade mycket mindre microlagg (bättre flyt i gränssnittet). Z1 har bättre flyt, men överlägsen respons, den flyger fram i spel och tunga appar. Och här kommer också att den har Quad-core processor och 2GB RAM-minne in, den multitaskar mycket med lätthet utan att tappa prestanda för att mycket får plats att köra samtidigt i RAM-minnet och för att CPU:n kan köra flera trådar utan problem. För att mäta sig mot detta duger bara Apples iPhone 5S. iPhone 5C och iPhone 5 kan inte mäta sig i prestandan mot Z1.
    Om man sätter iPhone 5S i ett prestandakrig mot Z1 kommer de att ge varandra flera slag. De är bra på olika saker. När det gäller javascript-prestanda vinner iPhone 5S alla dagar i veckan för att iOS och Safari är bättre optimerat för det. Men gäller det multitasking så vinner Z1 alla dagar i veckan för att Android som OS är bättre anpassat för multitasking och att Z1 har quad-core processor och mera RAM-minne.

    Många säger att iOS är stabilare - Jag vet inte riktigt om det påståendet är sant faktiskt. För jag känner flera personer med Android-mobil och med iPhones. Jag har fått gnäll från båda håll om att de har olika problem med sina mobiler. Min storebror har haft problem med att ringa till folk från sin iPhone, min tjej har haft problem med att hennes Galaxy S4 bootat om spontant osv.....
    Själv har min Z1 stängt av sig själv ett par gånger sedan jag köpte den, men annars varit mycket stabil. Min iPhone 4S har varit stabilare och bara bootat om någon gång under tiden jag har haft den, men det kan jag inte skylla på annat än mig själv för. Skulle jag använt min iPhone i samma utsträckning som jag använder min Z1, dvs installerat mycket mera skit-appar och lekt runt mycket mer är jag övertygad om att den skulle haft mer problem som min Z1.
     
    chris880, Kemal88, maxperes och 3 andra gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    Bra där!
     
  15. opc

    opc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur hypat är inte apple då.
     
  16. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    1. apple är inget operativsystem.
    2. det har förts en diskussion i fem trådar och din kommentar tillför verkligen ingenting relevant ens till original posten utan enbart till rubriken.. wow, grattis.
     
    tcntad gillar detta.
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Fråga vad det är för hype runt Samsung istället. Du har inte köpt "en android".

    Min Nexus 4 fungerar strålande. Den startar aldrig om, har bra batteritid, fullt fungerande kamera, stor skärm, möjlighet att göra personlig ifall så önskas, laddas trådlöst och blir inte tråkig.

    Vill du ha något som bara fungerar köper du en dumbphone. Bra batteritid har de också.

    Vad gör du på ett forum för android förresten? Du verkar inte vara systemets största fan.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
    Last edited: 22 jan 2014
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Fan va fjantig du ser ut på din imaginärt höga ponny.

    Du spelar på känslor mer än argumentation. Det är ett billigt trick oavsett åsikt.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  19. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Haha, någon som blir arg över en vanlig diskussion. Frågan är vad du gör på ett forum när du inte kan ta en diskussion som en helt vanlig person. Anledningen till att jag hänger på ett Android-forum är för att jag som du kanske läst har en Samsung S4. Men kör dina skygglappar på så blir din värld säker mycket bättre, även i framtiden :)
     
    neddie gillar detta.
  20. Kemal88

    Kemal88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    nioh,

    Grymt svar, och tack för att du orkade ta dig tiden att diskutera för- och nackdelar på bra sätt :)