Övrigt: VARNING: Kolla bakstycket på era lurar!

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Don MC, 28 jul 2013.

  1. tealine

    tealine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Uff. Gick på en nit när jag skickade in. Fick svar idag från CDON/Deltaservice:
    Att låsa upp booloadern kostade alltså. Kanske hade jag kunnat slinka igenom om jag relockat, men de har säkert det på register på nåt sätt ändå.
    Känns lite trist att de hävdar att annan mjukvara skulle vara orsak till att limmet är kasst, men visst, jag skulle kunna ha haft nån överklockning som fick upp värmen orimligt mycket.
    Får bli retur omodifierad, kan lika gärna köpa ny telefon istället för den reparationskostnaden... Eller har nån lyckats hävda att det bör repareras ändå?
     
  2. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Japp det stämmer fick den idag. Såg direkt att det var samma gamla lur eftersom sony-loggan är borta på framsidan. Undrar varför de bytte hela kortet. Fäster limmet bättre på de nya korten?

    För övrigt så hoppas jag nästan att den går sönder igen så jag får reklamera den och byta upp mej... :P
     
  3. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Be dom skicka bevis på att felet är orsakat av att du ändrat mjukvaran, det har du rätt till enligt konsumentsköplagen, om dom trilskas hänvisa till andra kunder med samma fel som inte modifierat mjukvaran. Du har rätten på din sida detta är ett ursprungligt fabrikationsfel inget annat.
     
  4. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Jag skulle snarare försöka hävda till att det är ett vanligt problem och har ingenting med varken mjukvaran på telefonen eller moderkortet. Det är bara löjligt, hade ju hänt förr eller senare utan upplåst bootloader ändå.

    Det är ju just ett känt fabrikationsfel på just Z.
     
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag instämmer (delvis) med Snusdus. Ett känt fabrikationsfel av den här digniteten måste vara ett fel som man kan reklamera med stöd av konsumentköplagen ("ni kan ta er garanti och..."). Men, den rätten gäller emot säljaren, dvs. det är nog inget anspråk som kan göras gällande mot Sonys garantiorganisation (en annan sak är att säljaren lär skicka luren till samma ställe om de väljer att avhjälpa felet).

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så, men googla lite på konsumenträtt.
    Konsumentköplagen är ju också bra att kunna vifta med:
    https://lagen.nu/1990:932
     
  6. tealine

    tealine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Tackar. Gör ett försök, särskilt 21 § är ju värd att peka mot i ett svar.
     
  7. AnnaM

    AnnaM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det kunde varit jag som skrev det där, tappade också min, också när jag gick ur en bil, fick också repor på hörnet!

    Detta med baksidan insåg jag inte förrän den redan var rejält vattenskadad efter att ha legat under vatten en stund (har dessförinnan sköljt den under kranen många gånger utan problem) och jag började googla. Att ena hörnet satt något högre hade jag sett redan när den var ny, men insåg inte vad det innebar. Men trots att jag haft den mer än ett halvår blev den utbytt på garantin utan problem.

    Vi har en Xperia Z till i familjen, även den har ordentligt glappande baksida, båda köptes i somras.
     
  8. otto84

    otto84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nu är min telefon tillbaka efter sin andra reparation. Bakstycket sitter nu perfekt. Efter förra reparationen kunde jag redan från början ana att ena hörnet låg lite högre än det andra men nu är det lika i alla hörn. Denna gång fick jag ett bakstycke utan NFC-symbol och med annan skyddsplast än förra gången. Kanske ett nytt uppdaterat bakstycke som sitter bättre?
    Kan även tillägga att jag förra gången skickade in den till Telecare service och denna gång till Regenersis Sweden AB i Borås.
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Åberopa reklamationsrätten för ursprungsfel istället, den får man inte neka pga mjukvaran.

    Men bra att man vet att svensk garanti från Samsung, HTC och nu Sony inte är värt ett ruttet lingon.
     
  10. tealine

    tealine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Efter att ha viftat med KKL så gick verkstaden med på att byta bakstycket "på goodwill", som de sa. Jag skiter i vilket, bara de byter ut det som är fel... Nu väntar jag på att få hem luren igen.
     
  11. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det har inte ens gått en vecka sen jag fick tillbaka min från reparation nr 2. Man kan redan se att hörnet börja lossna lite grann igen. Jag väntar ett par veckor till så det hinner lossna ordentligt, sen tänker jag reklamera skiten.
     
  12. Dahlbäck

    Dahlbäck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu sitter jag här rätt så nöjd med att jag har en ZR med beprövat Sony(-Ericsson)-plastbakstycke men jag kan inte annat än lida med er som sitter med detta s.k. "flaggskepp".

    Har några större "pryl-/elektronik"-media rapporterat om detta? Man kan tycka att det här är en riktig "ställ-dem-mot-väggen"-grej för en teknikjournalist...?
     
  13. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Skickade iväg mitt idag andra gången......
     
  14. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Varit betydligt mer skriverier i prylmedia om tex. fritt lagringsutrymme på GS4 än det här.
    Märkligt med tanke på hur allvarligt fel det är och att det verkar drabba samtliga enheter förr eller senare

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  15. knut_jr

    knut_jr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2013
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Har haft min sen dem kom ut. Fortfarnade inga konstigheter..
    Används normalt alla vakna timmar.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk
     
  16. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är ju så att det alltid är problemen uppmärksammas. Alla de som är nöjda sitter inte och skriver inlägg på olika forum.
    Jag har en tidig XZ och har inte haft några problem. Jag har luren oskyddad i byxfickan. Jag använder den flitigt. 4G påslaget, WIFI påslaget alltid liksom blåtand. Batteriet räcker med marginal över en dag. Jag tar luren ur dockan ca halv åtta på morgonen och sätter tillbaka den i dockan vid midnatt och då har jag vanligtvis 50% batteri kvar.
    Baksidan sitter kvar. Jag sköljer av telefonen under kranen med lite diskmedel när den blir för kladdig. Den har åkt i golvet några gånger osv.
    När jag kollar runt på vad som skrivs om andra lurar så tycker jag inte att XZ utmärker sig negativt om man ser till antalet inlägg om fel och brister.
    Det blir inte roligare att ha en felaktig lur om man vet att det är ett mer eller mindre sällsynt fel. Varje tillverkare borde ta klagomål på stort allvar och bemöta kunderna seriöst och där ser jag att det finns klara brister.
     
  17. Robert_100

    Robert_100 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det är konstigt att du använder mobilen flitigt från halv åttan på morgon till midnatt och du har kvar 50 procent av batteriet!
    Det ska du vara glad över.
     
  18. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det väcker väl frågan om vad som är flitigt. Jag kanske skall uttrycka mig på ett annat sätt.
    Jag känner inte att batterikapaciteten begränsar mig i vad jag vill göra.
     
    knut_jr gillar detta.
  19. petersson07

    petersson07 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kontakta Sony!

    Mitt bakstycke började också släppa. Struntade i att gå till Tre där den är köpt.

    Gick in på Sony.se och registrerade telefonen och där efter gjorde jag en felanmälan. Sony skickade hem papper och instruktioner på hur jag skulle gå till väga.

    Skickade in telefonen i måndags med DHL, kunde hämta ut den idag. Med bytt baksida.

    Snacka om service!! Och kostade mig inte en krona.

    Skickade för övrigt in den utan splitterskyddet på både bak och framsidan.
     
  20. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Eländet fortsätter...

    Förra gången tog det 39 dagar att få luren utdömd och utbytt. Nu har samma fel dykt upp på den nya telefonen, plus några nya. Denna gång lessnade jag och försökte reklamera telefonen och göra ett återköp. Detta gick inte, utan jag ombads att skriva ett brev som lämnades med telefonen när den skickades till verkstaden.

    Jag skrev ett brev där jag kräver att köpet skall hävas enligt §22 i konsumentköplagen. Klicka här för att läsa brevet.

    Telefonen lämnades in den 12 februari, den 17 februari får jag följande besked via telenorservice.se:
    Ok, trots att jag har rätt enligt konsumentköpslagen att häva köpet, väljer de att reparera min telefon. Jag väntar ytterligare 10 dagar innan jag får nytt besked, nu finns min telefon att avhämta i butik.

    Det är nu den riktiga farsen börjar! Först och främst vill butiken att jag skall betala 350:- för felsökning av detta garantiärende, vilket jag naturligtvis inte gjorde, samt att det visar sig att telefonen är inte reparerad. Bakstycket sitter fortfarande löst och mjukvaran är inte uppdaterad till den senaste, vilket tyder på att inget är gjort åt telefonen.

    Nu har jag kontaktat verkstaden och krävt full dokumentation om ärendet. Fortsättning följer...


    / Erol
     
    Last edited: 1 mar 2014