Är android fortfarande laggigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 25 jan 2014.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har inte kört android sedan jag bytte bort min Galaxy S mot en Lumia 920 strax innan jul förra året. En bra mobil på många vis, men bedrövligt laggig på slutet.

    På senare tid har jag blivit sugen på en lite mindre nalle och gillade android i princip. Tänkte därför att Z1 compact skulle kunna passa mig. Med den nya generationens monsterhårdvara trodde jag i min enfald att problemen med lagg skulle vara bortblåsta.

    Kilade in på media markt idag för att prova. Tyvärr hade de ingen compact inne, men tänkte att en vanlig Z1 borde ha liknande prestanda. Bläddrar runt lite i menyerna och tycker att det fungerar ok. Sedan öppnar jag chrome och provar ett par fullstora sidor. Vid upprepade tillfällen microfryser nallen när jag ska zooma och scrolla.

    Provar också en S4 mini som jag också skulle kunna tänka mig. Den fungerar faktiskt något bättre, men ett tydligt fryslagg finns i webbläsaren även där.

    Är dagens flaggskepp verkligen inte bättre än så eller gjorde jag något fel? Min 1 år gamla Lumia 920 med betydligt klenare hårdvara klarar utan problem att rendera och scrolla/zooma på samma hemsidor utan minsta lagg.

    Är det möjligt att en mobil med 2,2 GHz quad core och 2 GB ram inte ska kunna fixa att ladda en fullstor hemsida utan frysningar?

    Meningen är inte att detta ska bli någon krigstråd. Jag är bara ärligt förundrad över om det verkligen kan fungera så dåligt på dagens monsterhårdvara.
     
  2. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Tror ärligt talat att lagget förekommer på alla OS, oavsett vilken hårdvara du pressar. Det handlar bara om hur mycket. Min One har jag inte märkt något större lagg på, allt flyter skönt dock pressar jag den inte så mycket. Surf flyter bra i 99 fall av 100.
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Väntetider och hackig scroll finns självklart även i WP. Men den typen av fryslagg där luren för ett ögonblick slutar att svara på inputs existerar inte alls. Är det något man måste stå ut med om man ska köra android?
     
  4. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Nja, det skulle jag inte vilja säga. Beror nog lite på vad du använder för applikationer, hobbykodade kanske är lite kasst optimerade men det säger ju säg självt egentligen. Själva OSet har jag inte upplevt något sådant på i min One tror jag. Märkte det på lågbudgetlurar ibland med 256-512 RAM och någon kass processor.
    '
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det var chrome jag testade. Varken S4 mini eller Z1 klarade att öppna aftonbladets fullstora sida utan att frysa t.ex. Kan det verkligen vara så illa på 2.2 GHz quad core och 2GB ram?
     
  6. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Har nyligen bytt upp mig till en Nexus 5 och där flyter chrome på lika bra som det gjorde på min iphone, riktigt bra dvs, aldrig kraftigt lagg eller frysningar som du beskriver. På min Galaxy Nexus var chrome dock en jävla mardröm.
    Andra flaggskeppstelefoner än N5 kan jag dock inte uttala mig om.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Då borde ju även Z1 flyta lika bra såvida den inte har bra mycket sämre mjukvara. Konstigt...

    Fan att det ska vara så svårt att få tag i laggfria mobiler med bra apputbud och utan monsterskärm. Ska man behöva vända sig till Apple för det?...
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Upplever att Chrome är tungdrivet oavsett om jag kör Chrome på IOS eller Android. Har en H1 och tycker den är väldigt fri från microhängninar/lagg. Visst kan det i vissa appar hända att det fryser till lite men det gör det även i IOS


    Skickat från Tapatalk
     
  9. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Gjorde en screen recording som kanske visar lite av prestandan med Chrome på en nexus 5. Tycker nog att det är godkänt. Även om det är samma hårdvara i N5 som i Z1 så gör garanterat kitkat sitt till, särskilt utan bloat. Även om Sony har ganska lite sånt i jämförelse.

    https://www.dropbox.com/s/bdgidowfcye47h2/screen-recording_20140125-211512.mp4

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Scroll och zoom tyckte jag var rätt mjukt. Problemet var microfrysningarna där mobilen slutade svara på inmatningar. Känner igen det från min Galaxy S, men kunde inte tro att det skulle finnas kvar på 4x2,2 Ghz och 2GB ram.

    Google verkar ha en del att jobba med helt klart. Trist att man inte ska kunna hitta en rapp mobil i vettig storlek och med vettigt apputbud utan att gå till Apple.

    IOS och WP kan självklart scrolla hackigt och ge väntetider. Men detta att sluta svara på inmatningar finns överhuvudtaget inte på Lumia 920 i varje fall.
     
  11. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Testa något annat än Chrome. Just chrome har jag hoppat över på mina androidenheter pga mycket dålig prestanda. Det laggar och har sig. Med stock webläsaren eller dolphin browser flyter det mycket bättre! Men iOS har bästa flytet/touchresponsen.
     
  12. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Android har för många modeller att utveckla till, därav är apparna sämre och kommer alltid vara förmodligen.
     
  13. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan inte påstå att min moto x laggar öht, däremot använder jag opera.

    Den enda gången jag har märkt lagg är när jag sparade en kontakt på en nfc, öppnade den med telefonen, fick välja mellan dialer och kontakter, valde dialer och under cirka två sekunder var telefonen okontaktbar.

    WP telefoner är så sjukt basic i sitt interface att jag skulle kräva noll lagg.
     
  14. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Lagg behöver inte betyda frysningar, just sayin
     
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Självklart. Det är ju liknande på OSX vs. Windows. Men med ett så stort hårdvaruförsprång så tycker jag att man borde slippa mikrofrysningar iaf.

    Finns det stock-browser på Sonys mobiler? Jag hittade ingen sådan.

    Jo, men interfacet i webbläsaren skiljer sig inte mycket i komplexitet. Dessutom har ju Z1 ett enormt hårdvaruförsprång. Lumia 920 har 1,5x2 GHz och 1 GB Ram. Z1 har 4x2,2 GHz och 2 GB Ram.

    Är absolut sugen på att köra android igen, men trist att de inte lyckats få bort dessa otrevliga frysningar.

    Min sambo har en android-platta som är rätt budget Mediatrek 1,2 Ghz dual core och 1 GB Ram. Den laggar faktiskt nästan lika mycket som Z1:an jag provade. Känns nästan som att det lagg som återstår nu är något som inte kan lösas med hårdvara alls... :(
     
    Last edited: 25 jan 2014
  16. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag beskrev en frysning i mitt inlägg, det enda jag har märkt tillsammans med noll lagg så vad vill du påpeka?
     
  17. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER


    Ska vi pussas?


    Sent from my iPhone 5S
     
    Marooned gillar detta.
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag har inga otrevliga frysningar (och inga mycket otrevligare vendor lock-in) på min android: http://hem.bredband.net/b759498/MAQ05511.mp4
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det där ser absolut bra ut. Men mobilsidan är inte särskilt tung. När jag laddade aftonbladets fullstora sida fixade i varje fall inte Z1 att zooma och scrolla samtidigt som den renderade. Gör din det?
     
  20. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Min Xperia S har både en stock Browser och Chrome förinstallerat. Möjligtvis att de nyare Sony bara har Chrome.
    Körde Chrome Beta länge då jag tyckte den var bättre än vanliga stable, men har nu bytt ut den mot Next Browser. Betydligt rappare och den synkar bokmärken mot Chrome i datorn.
    Testade Aftonbladets fullsida och den laggade vid ett tillfälle vid zoom och scroll. Har dock bara 3 mb i hastighet så det gör ju också sitt när all reklam skall laddas.

    Sent from my LT26i using Tapatalk