App-utvecklare till intern kundnöjdhets-app sökes

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av ph.olausson, 26 jan 2014.

  1. ph.olausson

    ph.olausson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vi har läkarmottagning med 11 läkare som insett ett starkt behov av enkelt kunna mäta kundnöjdhet på patienter som besöker mottagningen.

    Tanken är att de vid utgången, anonymt, på en fastmonterad platta ska kunna klicka på bild på vilken läkare de varit hos och därefter få klicka på en skala (smileys) på 1-3 frågor. Svaren ska lagras i en databas/tabell för att kunna statistikbearbetas. Gärna 2st stationer eftersom vi har 2st lokaler.

    Enkel och avskalad design. Inget behov av scrollning. Stora knappar att trycka på och ny sida per fråga. 7 eller 10-tums plattor fastmonterade på en pedistal vid utgången.

    Provade själv att ge mig på app i http://ai2.appinventor.mit.edu med sparande av data i google fusiontables, men kom inte i kompetensmässigt i mål och har inte tid att läsa dokumentation mm.

    Jag har sett liknande funktion på Arlanda när de frågar om städning på toaletter, och på utgången på Siba där de frågar efter kundnöjdhet.

    Någon som känner sig som rätt person att fixa? Några idéer? Projektstorlek?
    Pris?

    Vänligen
    /Per-Håkan
     
  2. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Detta låter som det vore enklast att göra som en webbapp som man sedan kör i webbläsaren.
     
    ph.olausson gillar detta.
  3. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det är en möjlighet som har både fördelar och nackdelar. Jag är inte lika självklar med denna typ av uttalanden. T.ex. så förutsätter du att man kör webbläsaren i kioskläge och att man har internetuppkoppling. Alternativt att man installerar en webbserver på plattan om man vill köra skyddat.

    Jag säger inte att det är säkert att det är så man vill köra, utan jag säger att utan att veta mer om förutsättningarna är det svårt att speca en teknisk lösning. Däremot så är min bedömning att de flesta tekniska lösningar är likvärdiga i omfattning/ mängden jobb, så den biten kan man uppskatta ändå.


    Mvh,
    e.b.
     
    ph.olausson gillar detta.
  4. ph.olausson

    ph.olausson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack, det blev webbapp som start

    Mycket tack för feedback. Vi testar utveckla en avskalad webbapp som får köras i android-platta i Chrome. Under uppsikt i butik så säkerhetsrisken får anses minimal även utan kiosk-läge. Möjligt vi gör om det till en android-app senare om inte webblösningen fungerar fint.

    Vänligen
    /Per-Håkan
     
    evening.beam gillar detta.
  5. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Hej Per-Håkan

    Jag har skickat dig ett DM.

    /Magnus
     
  6. Zidde

    Zidde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har en liten sidofråga angående detta, går det att försätta androidenheter i någon form av "kioskläge"? Det vill säga att man låser appen/hårdvaran mot att man går ut till hemskärmen till exempel?

    I ett scenario liknande det här så känns det inte önskvärt att tillåta användarna tillgång till att gå ur applikationen av misstag eller dylikt.
     
  7. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Kör man en webb app så blir detta problematiskt då det förutsätter att webbläsaren som man kör har denna funktion. Jag vet tyvärr inte om någon existerande webbläsare stödjer detta, och oavsett så måste den ju på något sätt tillåta att man kommer ur den när man är admin eller liknande. :-)

    Kör man en native app så kan man göra detta lite olika bra. På en "vanlig" telefon/platta så går det hyggligt bra att fånga olika events i appen och agera på det, men det finns vissa knep man kan ta till för att komma runt det om man är avancerat användare och verkligen vill sabotera.

    Vill man vara helt säker så krävs att man kör en rootad telefon/platta, gärna med en custom rom som har detta stöd.

    Så svaret är att i de flesta fall är det för mycket jobb (relativt det man vinner på det) att ha en helt låst miljö. Däremot kan man i en native app med små medel fånga användares misstag så de flesta fallen hanteras. Vill man skydda mot sabotage krävs dock den avancerade metoden.
     
  8. Zidde

    Zidde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ah, okej! Det låter rimligt. Ja det är sant som du säger, man måste ju ändå ha något sätt att "bryta" kioskläget på. Men det skulle ju enkelt kunna lösas genom att man lägger in någon slags autentisering i appen antar jag. Intressant! :)
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Borde väl finnas launchers som fixar det där med kiosk-läge. På så sätt dödar du möjligheten att komma till någon annan app. Att rent fysiskt ta bort möjligheten att trycka på något går ju också. Tex snickra ihop ett skal i trä som blockerar hem och bakåtknappen.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  10. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Dock, autentisering i appen säkrar bara själva appen, det säkrar inte själva enheten.

    Jämför med en vanlig dator där skärmen oftast är "dum" och man kan låsa in dator, tangentbord och mus i skrivbordet under, så har en telefon/platta allt i samma fysiska enhet och de flesta Android apparater har någon form av knappar som man oftast kan använda för att komma tillbaka till OS eller helt enkelt köra en reboot.

    Vill man därför skydda mot sabotage så bör man ha en inbyggnadslåda som spärrar åtkomsten till fysiska knappar. Eller som jag skrev tidigare lägga in en custom ROM där man hanterar detta.
     
  11. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jo detta är en möjlighet, men kanske inte riktigt vad man vill göra som företagare då det kan medföra en hel del nackdelar och merarbete som kostar onödiga pengar.

    Detta är en bättre lösning, att bygga in sin android enhet. Trä, plexiglas etc.



    Allra bäst vore kanske att ha en fristående dator med tryckkänslig skärm och bara låta skärmen vara tillgänglig.