Autoöverföring?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av rodak, 7 feb 2014.

  1. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Hej,

    Någon som har lust att knappa ihop en liten app?

    Jag har swedbank och får in alla pengar på ett e-sparkonto för att inte ha alla pengar på kontot som kortet är kopplat till.
    Brukar föra över runt 1000-2000 till kortkontot med jämna mellanrum och håller saldot ungefär på den nivån.

    Men det händer att man glömmer bort det ibland, eller att sambon som har sitt kort kopplat till samma konto tankar full tank precis när jag ska handla. Sen står man i affären och skäms ihjäl när man får meddelandet "medges ej" :o

    Panikartat drar man fram mobilen som om det handlar om liv och död. Röd i huvudet och sura miner i kön. Så står man där och för över sina slantar till rätt konto :o

    Ultimata appen hade varit någon som samarbetar med Bankdroid. Där man kan ställa in att:
    1. Om saldot på konto xxx (kortkonto) understiger si och så många kronor.
    2. Om saldot på konto yyy (lönekonto) är över si och så många kronor.
    3. För över si och så många kronor från konto yyy till xxx.

    Någon som är sugen?
     
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Fungerar det inte att bara göra en stående överföring, eller blir det för mycket pengar på kontot då?
     
  3. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Absolut skulle det fungera, men då försvinner hela vitsen och jag kan lika bra säga till lönekontoret att sätta in våra löner på kortkontot :)

    Vill som sagt hålla ett saldo på 1000-2000:-. Det är inte så farligt om man skulle utsättas för något då. Värre om man blir av med två hela löner.

    Plus så är det ränta på e-sparkontot (ganska låg men ändå :)) Så jag har gärna pengarna där så mycket som möjligt istället för ett vanligt privatkonto som ger noll i ränta :)
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Idén är ganska bra och jag har flera gånger tänkt att bankerna borde införa någon sån tjänst. Dock är appen så specifik och att lösa problemet själv genom att ändra lite rutiner är enklare och mer flexibelt.
    Att ens ekonomi ska hanteras av en app som då måste kontinuerligt köra på mobilen känns inte rätt. Det är bakvänt och det är för mycket som kan gå fel. Framför allt ska det ligga på en server som är gjord för att köras kontinuerligt och ha övervakning att allt är uppe, typ IFTTT.


    Tips på hur man löser det:
    Skaffa kreditkort som betalas med autogiro från ett gemensamt konto. Vi kör med var sitt Volvokort mot bankkonto på Skandiabanken. Kostnaden är 0 kr för hela arrangemanget med 2 kreditkort och gemensamt konto. Det är viktigt att lägga upp autogirot för annars kan man få betala ränta på krediten och då faller ju systemet lite.
    Eftersom det är kreditkort så kommer aldrig meddelandet medges ej.

    Med krediten så kopplar ni bort direktkopplingen till pengarna på bankkontot vilket gör att ni kan ha hur mycket som helst där utan risk.
    Ha en stående överföring till det gemensamma kontot. De pengar ni har kvar på era privata konto är era privata pengar. Pengarna på det gemensamma är gemensamma.
    Se till att alltid ha en bra nivå på det gemensamma kontot. Det blir lite inkörning i början för att se var gränsen går för att det hela tiden ska öka där månad för månad.
    När ni fått ett bra överskott på det gemensamma kontot så gör ni något kul tillsammans: Åker på semester, går på spa, weekendresa till London...

    Ni får alltså ett gemensamt sparande på köpet.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Angående sparkonto så är e-sparkontot ett skämt med sina 0,25% ränta. Att de överhuvudtaget får kalla det för sparkonto...
    Byt till någon annan med 2% istället. Det finns många som erbjuder det och med helt fria uttag.
     
  6. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Behöver inte vara någon server om man sammankopplar med bankdroid. Så fort bankdroid har uppdaterat ett konto och beloppet understiger ex antal kronor så skulle den andra appen/pluginet kunna fixa en snabb och enkel överföring med hjälp av personlig kod.

    Visst, det skulle bara fungera med just den banken som pluginet är utvecklat för, men alltid en start. Sedan kan man vidareutveckla för fler banker.

    Jag automatiserar mycket i mitt liv och en överföring på 1000:- varje gång kortkontot understeg ett visst belopp hade gjort susen.

    Förstår tanken med kreditkort men vill inte ligga back en hel månad. För det är i princip det man gör med kreditkort, betalar i efterskott. Men jag vill använda mina egna pengar, inte bankens :)

    Sen allt det med gemensamt spar och allt sånt har vi full koll på. Alla våra konton är gemensamma och alla pengar vi får in hamnar på ett och samma lönekonto. Sedan förs fasta belopp automatiskt över till olika konton som buffert, renovering, räkningar m.m.

    Så koll på ekonomin har vi till hundra procent. Enda problemet är teflonminnet. Ibland glömmer vi att fylla på kortkontot helt enkelt och skäms i affären (har hänt 3-4 gånger på 3 år, så inget jätteproblem, men hade ändå varit skönt med automatisering av processen :))

    Föra över en större summa som 10.000 varje månad till kortkontot känns inte som ett alternativ då vi både blir av med räntan och riskerar att förlora en större summa om man blir skimmad eller hotad vid en bankomat.

    Appen känns annars väldigt enkel. Mycket källkod kan man säkert låna från bankdroid. Hade jag haft kunskap hade jag knappt kod istället för att skriva här men nu kan jag noll om apputveckling :o

    If "Privatkonto" = <1000 and "Lönekonto" = >1000 transfer 1000 from "Lönekonto" to "Privatkonto"
    Typ :P


    Hehe, jo jag vet att det är ett skämt, men bättre det än inget. Och e-sparkontona hanterar bara en del av pengarna som ofta förflyttar sig. Har ett annat konto där pengarna inte rör sig lika mycket med 1,9% ränta :)

    Det som är osmidigt med ~2% kontona att du inte kan ha kort kopplat eller på något smidigt sätt föra över till ett kortkonto om du snabbt behöver pengar på kortet. Har man pengarna på annan bank än kortet så blir inte överföringen omedelbar. Och då får man snällt lägga tillbaka alla varorna ;)

    Därför hamnar bara pengar som jag vet att vi inte behöver inom det närmaste på ett konto med högre ränta.
     
    Last edited: 7 feb 2014
  7. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det mesta i övrigt du skrev håller jag med om, men din lösning missar en poäng i hans fråga. Att ha en kredit kopplad till kortet är inte bättre än att ha egna pengar. I båda fallen kan man bli av med stora summor om man har otur. Jag skulle t.o.m. påstå att det är värre att en kredit blir tömd eftersom det är lånade pengar och man då inte bara förlorar pengar utan man måste dessutom snabbt skaka fram nya för att inte få problem.
     
  8. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Tänkte på en annan lösning med hjälp av tasker. Kan tasker på något sätt läsa av bankdroid? Och att man i tasker ställer in att telefonen gör något när saldot understiger en förinställd summa?
    Typ startar swedbank appen och vibrerar eller något?
     
  9. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Detta kanske hade vart den bästa lösningen; att den ljuder ett litet alarm och lägger en notifikation i notifikationsfältet.

    Att lägga bankdroidwidgeten på hemskärmen är inget alternativ?
     
  10. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jodå, den ligger redan på hemskärmen, dock "blurred" så man måste trycka på den. Och det är inget man aktivt gör. Tar inte upp mobilen inför varje tillfälle man handlar. Och hade man på något sätt blivit "tvingad" att föra över pengar så hade det underlättat. Nu kan man bara strunta i widget/notifikation om man har fullt upp med annat. Men hade swedbank appen varit framme när man låser upp mobilen så hade man kanske gjort en överföring i farten :money:
     
  11. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Lägg en request i bankdroidappen om du inte redan gjort det att när saldot på ett konto går under den summa man väljer så kan man typ välja om telefonen ska starta något program (swedbank).
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du blir ersatt för obehöriga transaktioner om du inte verkligen gjort något dumt.
    Om någon tvingar till sig ditt kort och din kod så står du inte för något. Skimning är samma sak.
    Om någon använt din kod genom att ha fått reda på den även fast du skyddat den så behöver du bara stå för 1200 kr av uttagen.
    Vid grov oaktsamhet står du för 12000 kr.
    Om du ansetts vara särskilt klandervärd får du stå för allt.

    Så fort man anmält spärr av sitt kort så kan du inte bli skyldig något.

    Allt regleras i "Lag om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument".

    Edit:
    Med ovanstående sagt så skyddar ett kreditkort dina pengar på banken. De enda pengar som försvinner är kreditkortsföretagets. Det hade varit mycket värre om pengarna direkt dragits från bankkontot för då blir du verkligen av med pengarna och måste få dem tillbakastoppade.
     
    Last edited: 7 feb 2014