4G Telenor/Tele2 vs Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Radioman, 7 feb 2014.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det är inte speciellt heltäckande, tyvärr. På många ställen kör de endast LTE 2600 vilket ger kass inomhustäckning och dålig täckning/basstation.

    I tunnelbanan tror jag ingen operatör har byggt ut 4G-nätet lika bra som 3G-nätet ännu.


    För företag som ställer höga krav på kapaciteten kan operatörerna göra så. Ett exempel är Gröna Lund där näten ofta kan vara överbelastade, där har personalen ett eget GSM-nät för att de ska kunna nå varandra oavsett hur mycket folk det är i området.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Kass?

    Är det nåt som är kasst så är det väl bluffmakarnas Tres ihopkok till sk "nät"...:P

    (slut på pengarna?)
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Om man bygger ett nät på endast 2600MHz i centrala delarna av en storstad, blir det kass inomhustäckning oavsett vilken operatör som gör det. Gamla hus är superbra på att blockera signalerna på 2600MHz. Självklart kan inomhustäckning finnas - men på betydligt fler ställen än vad det skulle göra om man också körde med 800 eller 900MHz på samma plats.

    Ett nät bör bestå av två frekvenser för att ge bra täckning - en låg och en hög. Det funkar ju superbra för GSM-näten exempelvis.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    ???

    Jag bor i ett gammalt hus och har varken några problem med Telia eller Telenor och 2600Mhz.

    Är nog något du hittat på för att framhäva bluffmakarna från Tre!:P
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Gävle är ingen storstad, det är inte heller en speciellt stor stad med trånga gränder osv som t.ex Stockholm.

    Sen skrev jag också att inomhustäckning kan finnas, men att det hade funnits på fler ställen om man körde på en lägre frekvens också.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
    Last edited: 7 feb 2014
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jag vet inte vart du vill komma...?

    Ska man bygga ett "skitnät" utan pengar som TREs nätchef uttryckte sig," de flesta kunder märker ingen skillnad på 3G/4G"....fan trot! :P:P
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det var du som började kommentera det jag hade skrivit, det var inte jag som kommenterade dig.

    Oavsett vilken operatör som bygger ett nät, så blir det inte speciellt bra om man enbart kör på en hög frekvens - i detta fall 2600MHz i en stad med mycket hus. Det är bra bevisat av Telia att det inte funkar så bra. I Uppsala saknar Telia 4G-täckning på väldigt många ställen inomhus.

    Hade man kunnat bygga bra nät på enbart höga frekvenser hade nog alla operatörer gjort det istället för att komplettera med låga. Men det är helt uppenbart att det inte går. Annars hade ju GSM-näten varit byggda enbart på 1800MHz.

    Jag tror att vi har förstått vad du tycker om 3. Det börjar bli tjatigt nu.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
    HoardingDragon, 6150, svenix och 1 annan gillar detta.
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tre ägs till 40% av familjen Wallenberg som kontrollerar 1/3 av Sveriges BNP med sina tillgångar. Hutchinson som äger 60% är inte direkt fattiga heller. Den enda operatör som har mer pengar är Telenor som ägs av norska staten. Telia och Tele2 är fattigast i Sverige.
    Klent måste jag säga. Trodde de hade LTE i alla GSM-master? Känns som Telia börjar bli ett bättre alternativ snart.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Helt uppenbart gör de inte det, tråkigt nog.

    Om man ser till Uppsala t.ex saknas LTE 900 på flera ställen i området runt stationen. Varför vet jag inte. I Kungsängen finns inte heller LTE 900.

    Om man vill ha bästa 4G-nätet kommer man kunna välja "rätt" först under 2015 eftersom alla operatörer bygger ut sitt nät och Telia samt 3 kommer att köra på hårt under året. N4M jobbar väl med sitt också, med 800MHz - men det kommer de ju köra på samma platser som 900MHz så det kommer ju inte ge något täckningsmässigt.

    Bara för att en operatör har det största 4G-nätet, gör det inte det till det bästa heller.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kanske behöver frekvensutrymmet till Gsm900 för att ha tillräcklig kapacitet för röstsamtal? Låter inte helt omöjligt faktiskt.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det kan lösas på två sätt, att bygga ut LTE 800 på platsen, kan köras från samma basstation. Nya antenner behövs nog.

    De kan ju också använda 1800MHz för att förstärka kapaciteten ytterligare, vilket de redan gör.

    Det finns ju lösning på det.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo visst finns det lösningar. Men att bygga Lte 800 kräver ju investeringar. Att bara släcka lte 900 och använda utrymmet till GSM är ju gratis.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jo självklart, men sett att de totalt har 20MHz att använda så borde det vara gott om utrymme. Telia har totalt 10MHz på 900-bandet, vilket de uppenbarligen klarar sig på. För att kunna erbjuda hastigheter på upp till 60Mbit/s på 900-bandet räcker 10MHz, detta gör att de har 10MHz kvar till sitt GSM-nät.
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tunnelbanan är ju något helt eget, man måste ju bygga ett nytt nät som går genom alla tunnlar (och knappast ett för varje operatör utan det får bli ett nät för alla operatörer).
     
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det brukar vara läckande kabel i tunnlar. Riktigt tidskrävande och dyrt att dra. De kan säkert samarbeta om en sådan sak.
     
  16. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Du behöver inte vara orolig att Investor och Huchinson Whampooa har slut på pengar. Finns många miljarder i deras kassakistor. :)

    Om du seriöst vill ge dig in i diskussionen så borde du läsa på lite om sambandet mellan frekvens, bandbredd och räckvidd. Hög frekvens betyder hög bandbredd och kort räckvidd och låg frekvens betyder låg bandbredd och lång räckvidd. Dessutom så dämpar olika material frekvenserna olika mycket. Allt finns och läsa. Så vänligen läs på lite och kom med fakta innan du förlöjligar dig inför resten av omvärlden :)
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Måste rätta er lite här eftersom jag just nu läser en kurs i digital kommunikation. Visst är det i teorin sant att högre frekvenser gör det möjligt att koda in mer information per spektrumenhet, men den gränsen är man inte i närheten av i dagens mobilnät.

    Vad det handlar om är att tillgången på spektrum är mycket bättre i de högre frekvensbanden. Att använda höga frekvenser är alltså egentligen ett nödvändigt ont för att det inte finns några lägre. För att få både täckning och kapacitet så försöker man köra merparten av trafiken i de högre frekvensbanden, medan de som inte täcks av högre frekvenser kan köra på lägre.

    Om allt spektrum var outnyttjat så skulle man t.ex. kunna köra LTE 100 Mhz och få samma hastighet, men brutal täckning per basstation.

    En annan aspekt är att lägre frekvenser kräver längre antenner. För att t.ex. Net1:s 450-nät ska fungera bra så ska man gärna ha antenner stora som batonger. Dagens mobiler skulle säkert också fungera betydligt bättre (främst i 800/900-banden) med större antenner.
     
  18. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Du har rätt att spektrumet i de lägre frekvensbanden är redan upptagna av annan kommunikation. Det är också ett av skälen man vill släcka FM-nätet för att frigöra de banden. Gamla NMT800 används numera av LTE800. Det man också ska komma ihåg är att just högre frekvens man kör, desto mer energi går det åt att sända och ta emot. Optimalt utnyttjande sändningsteknologi innebär att högre frekvens fortfarande ger högre bandbredd. I början var det Amplitudmodulering och Frekvensmodulering. Argumentet att frekvensbanden inte spelade något roll för LTE stämmer inte riktigt. Det finns skäl att man bygger med 2600Mhz i innerstaden eftersom det finns många användare av LTE.
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    NMT 800 har aldrig funnits. NMT 900 fanns däremot, men det släcktes för över 10 år sedan. Det spektrum som idag används för LTE 800 användes till det analoga TV-nätet tidigare.

    Frekvensmodulering används inte i dagens mobilnät alls. WCDMA och LTE kör QAM(fas- och amplitudmodulering) vid goda förhållanden och BPSK vid sämre(Enbart fasmodulering med en bit per symbol).

    I båda fallen kan du koda in en symbol per period i teorin. Högre frekvens ger alltså teoretisk möjlighet att koda in fler symboler per tidsenhet, men lika stort spektrum ger generellt liknande hastighet oavsett om det är i 800- eller 2600-bandet. I alla fall som det ser ut idag.

    Dock gör de sämre utbredningsegenskaperna för 2600-bandet att man måste sänka modulationsordningen betydligt tidigare än för 800/900-banden. Under perfekta förhållanden bör 2600-bandet alltså kunna ge högre hastighet, men tack vare att man oftast kan köra högre modulationsordning på de lägre banden så är skillnaden liten i praktiken.
     
    Last edited: 15 feb 2014
    darkshippo gillar detta.
  20. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Det har du rätt i. Vet inte varför jag fick in 800Mhz i NMT, med tanke att 450 fanns. Tack för uppfräschning av mina kunskaper i Signalteori :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk