Varför iPhone?

Diskussion i 'Off Topic' startad av DanielMalmgren, 8 feb 2014.

  1. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Själv gillar jag inte riktigt tangentbordet på iPhone. Föredrar att kunna svepa. Mycket annat är strålande dock. Saker animeras fram och bort, studsar lite grann osv. Det blir en fröjd att använda många appar, tex tweetbot. Jag har just nu, för andra gången på ett år, både en android och en iPhone, för att prova. Jag kanske får skaffa en iPad i stället, för att få använda näsa systemen.
     
  2. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Aha. Jag hade (utan att egentligen läsa på) fått för mig att iCould bara var en ny Dropbox-variant. Ska kolla upp det mer ordentligt, tack för tipset!

    Nä, nu har du inte läst speciellt ordentligt. Jag erkände redan i första inlägget att jag är en Android-fanboy, men nu försöker jag verkligen på allvar att förstå varför en plattform som (enligt vad jag kan se) är underlägsen på i princip alla punkter har blivit så otroligt populär. Jag skulle vilja tro att det inte bara handlar om smart marknadsföring och att stämma sina motståndare i rätt domstolar...

    Har för övrigt själv hittat en grej där iPhone uppenbarligen är bättre. Jag har aldrig lyckats få min bil (Ford SYNC) att visa låtinfo för någon musik som bt-strömmas ifrån någon Android-teelfon. Inte heller ifrån min Z1C som enligt specarna har avrcp 1.3. Men ifrån iPhonen funkar det rakt av. Är det allmänt ett område där Apple har lyckats bättre, just connectivity mot kringutrustning?

    /Daniel
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER


    Tyvärr tror jag det beror på att vissa biltillverkare satsar allt krut på att vara kompatibla med IPhone. För vissa biltillverkare verkar tro att alla använder IPhone och inget annat.

    Kör själv både IOS och Android och brukar ganska ofta ha hyrbil som vanligtvis är Volvobilar, där har både IOS och android visat låttext från tex Spotify.


    Skickat från Tapatalk
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är nog en ganska bra sammanfattning ja. Väldigt många är nöjda med just detta.

    Kommunikation med datorn är en stor brist hos Iphone. Inget snack om den saken. Å andra sidan är det väldigt få som ens kopplar sin mobil till datorn idag. De flesta kör spotify, netflix etc. och får in material den vägen. När användarna bryr sig i låg grad så finns det ingen större anledning för Apple att göra något åt problemet.

    Jag har en Z1c själv och min flickvän har en Iphone 5. Den senare är helt överlägsen i flyt måste jag säga. Z1 är väldigt bra för att vara android. Men Iphone är fortfarande i en klass för sig.

    No offense, men 99% an användarna har nog viktigare saker för sig än att fundera över hur ikonerna i deras mobil ser ut. Iphone är lättanvänd, snabb och har bra flyt och kan allt majoriteten efterfrågar. Där har du förklaringen till dess populäritet skulle jag tro.

    Med mappar kan man faktiskt bygga upp en rätt bra struktur även Iphone. Sannolikt tillräckligt för de flesta.

    Huvudet på spiken!

    Det tror jag inte. Android är väldigt mycket större globalt. Däremot så är det nog betydligt lättare att få det att fungera med Iphone eftersom variationerna mellan modeller är mycket små.
     
  5. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Helt ärligt så hade jag gärna haft en iPhone. Det finns några stora hakar som gör att jag föredrar Android dock:

    Kommunikation med datorn. Jag fullständigt AVSKYR iTunes. MTP/PTP är så otroligt mycket mer smidigt.

    De begränsade möjligheterna till modifiering. Visst, jailbreak finns men dra mig baklänges vad mycket struligare och ostabilare det är än en custom ROM eller Xposed + moduler.

    Garanti och latenta problem. Apple lämnar bara ett års garanti på sina telefoner, och många av dem har problem som alltid dyker upp förr eller senare. Nu senast var/är det av/på-knappen på iPhone 5 som slutar fungera helt utan rimlig orsak. Ett fabrikationsfel helt enkelt. Det täcks av garantin men om den skulle sluta fungera efter att ett år passerat så tar de inte emot en reklamation, även om det är ett välkänt tillverkningsfel. Tidigare exempel är iPhone 4-ljudproblemet (en komponent vars lödningar spricker så ljudet i samtal är dött åt ett eller båda hållen från och till), hemknappen på iPhone 4, av/på-knappen på 4/4S.
    Så vitt jag vet lämnar de största tillverkarna av Android-telefoner två års garanti, vilket helt enkelt känns säkrare och bättre.

    Med det sagt tycker jag ändå att Apple fullständigt mördar all konkurrens rent designmässigt, men ibland är det annat än det yttre som räknas. :)

    Sent from my LG G2 using Tapatalk
     
  6. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @Kate Non taken.. :-) Jag skriver bara utifrån min egen syn på det och att jag själv inte skulle stå ut.
    Andra får välja precis den telefon och OS de vill. Vid de tillfällen då jag hjälper släkt och vänner inför eventuella inköp är jag betydligt mer diplomatisk än här på forumet. Det viktiga är ju att den som skall köpa något gör det utifrån sina behov.
    Min egen aversion mot Apples produkter kommer till stor del från mitt förra jobb. Vi hade ofantliga problem med främst datorerna, men även telefonerna var struliga med stora kvalitetsproblem och svårigheter att ta emot samtal.

    Sent from my LT26i using Tapatalk
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men det var lika för fem år sedan, fast då alternativet huvudsakligen var symbian så fick folk uthärda. Dock är frågan varför man är så dum att man utsätter sig för det år 2014...
    99% av användarna skulle knappast märka erat "enooorma skillnad i flyt" som ni pratar om hela tiden. Och skulle varje försäljning av en Iphone 5S ske genom att användaren också får prova en LG G2 (och dessutom måste slanta upp 2500 kr ur plånboken för att få iPhonen istället för G2an) så skulle det nog säljas betydligt färre iPhones.

    Isåfall bryter Apple mot lagen, låter som de skulle behöva några stämningar för att skärpa till sig och börja följa svensk lag om reklamationsrätt.

    Sen är ju ytterligare en skillnad mot Apple att du kan köpa reservdelar som är original till de flesta konkurrerande märken. Så är batteriet eller skärmen trasig så kan du köpa en original-reservdel på nätet och montera själv (eller låta en verkstad göra det åt dig). Med Apple så finns det inga reservdelar att köpa (förutom piratdelar av okänd kvalitet).
     
  8. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Tror faktiskt inte de gör det. Vi har ju tre års reklamationsrätt, men att ta den debatten med Apple är nog inte det roligaste...

    Det går absolut att få tag på Apple-originaldelar, man måste bara hitta rätt leverantörer. :)
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Kanske, kanske inte. Alla piratleverantörer påstår att just de säljer original-delar, men många är det inte. Så man måste prova och även om det verkar bra så kan det vara olika batchar som är olika bra osv.

    Och även om jag kanske skulle kunna fixa fram originaldelar (jag har bra kontakter bland elektroniktillverkare och återförsäljare i Shenzhen, Kina), varför ska jag behöva lägga tid och pengar på det bara för att Apple är ett kundfientligt företag? Då köper jag hellre ett annat märke.

    Man behöver inte vara Android-fanboy för att se att Apple är skit ur väldigt många hänseenden. Och det utan att blanda in mobilerna över huvud taget.
     
    Last edited: 9 feb 2014
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Last edited: 9 feb 2014
  11. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jo precis men den tvingar knappast tillverkaren att åtgärda fel som uppstår utanför den garantitid de lämnat. 6 månader efter köp är det din skyldighet som konsument att bevisa att felet är ett fabrikationsfel, och rätta mig om jag fel men då är det väl ord mot ord som gäller? :)
     
  12. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Själv så gick jag från htc legend med 2.3 till iphone4, det va verkligen en revolution med ios i mina ögon då, köpte även 5an när den kom direkt, men efter totalt 2 år med ios så började jag kolla lite på android igen, har ju hänt rätt mycket sen 2.3 :)
    Nackdelen med android som man läst överallt är ovissheten i att kunna få uppdateringar till mobilerna.
    Jag är ingen superanvändare, men vill kunna tweaka utseende och anpassa smådetaljer lite här och där.
    Sålde iphonen på vinst o förlust och bytte till en motorola moto g, highend telefon mot budget! (fastnade för specsarna, std android, bra skärm och snabba uppdateringar)
    3 månader senare så är jag fortfarande nöjd med mitt val!
    enda jag kan sakna är en bättre kamera, samt imessage systemet i ios, den funktionen va riktigt bra, mindre bra är dock att man ligger kvar i det systemet så alla som man smsàt med måste lägga om min kontakt i sina mobiler och jag fick radera alla apple konton för att kunna ta emot sms igen.
    fick googla en bra stund innan jag hittade Bump för att kunna föra över kontakterna från iphonen till moto g`n

    Båda systemen har sina för och nackdelar, för mig så är android ett bättre alternativ känner jag, så nästa mobil lär nog bli nästa version av nexus eller liknande.
     
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har både ios och Android. Båda har sina för och nackdelar. Tycker om att man kan testa annat när man behagar för det blev väldigt ensidigt med enbart android.

    Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
     
  14. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Känns som att man kan sammanfatta mycket av det som skrivits ovan med att vi som vill kunna anpassa vår mobil lite helt enkelt är i en minoritet och att majoriteten är perfekt nöjda med att bara kunna välja mellan en handfull ringsignaler eller att ha en ikon som heter "Aktier" på sin hemskärm fast man aldrig i sitt liv har köpt en aktie.

    En till tanke som slår mig är att det kanske helt enkelt är så att Apple håller en jämnare kvalitet. Jag menar, är det inte så att många tycker att de har testat Android för att de har köpt sig någon skräplur som inte har funkat och så har de köpt en iPhone och den funkar bättre. I iOS-världen så finns det ju egentligen inga budget-produkter, i Android-världen finns det mycket skit. Köpte t ex en Galaxy Y åt min dotter förra året, tänkte det skulle vara en bra mobil för en 9-åring, och den mobilen är det verkligen inte mycket bevänt med...

    /Daniel
     
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER


    Just det här tror jag är ett stort dilemma för Android. Det finns så mycket billigt som sen inte fungerar så bra som folk förväntar sig. Apple och IOS har bra hård o mjukvara, spec om man jämför mot en budget Android men man jämför inte hur mycket dom kostar, bara skillnaden mellan dom.


    Skickat från Tapatalk
     
  16. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det där är enbart positivt. Oavsett budget kan du köpa en android medans apple i princip enbart erbjuder svindyra telefoner. Ska man jämföra OS så ska man välja det bästa android har och så nära iphone som möjligt prismässigt.

    En moto g för ~1500 som fungerar ypperligt? En no brainer.
     
  17. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Androidtelefon och iPad eller? Funderar på att köra på samma upplägg. Har just nu en Z1 och en iPhone 5 och det känns lite onödigt :)
     
  18. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Yes box! En Ipad mini retina rättare sagt, grym liten surfplatta. Har haft Motorola xoom innan och den var bra ett ag men kände att jag behöver uppgradera mig så det blev en Ipad mini retina. Skönt att ha av båda "världarna" :-P

    Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
     
  19. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Absolut, rätt väg att gå med Android telefon och Ajpadd!
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tycker det är lite väl självgott att dumförklara alla Iphoneägare måste jag säga. Alla har sina egna kriterier när de väljer mobil. Iphoneägare har uppenbarligen andra prioriteringar än vad du har.

    Vad är det som säger att just dina åsikter är mer korrekta än andras?


    Jag tror faktiskt att de flesta är rätt ointresserade av att anpassa sin mobil. De flesta androider man ser tycker jag är rätt standard. Ofta är standardbakgrund och standardringsignal kvar. Endast undantagsvis ser man en annan launcher eller annan ROM.

    Kort sagt så är det nog många som är ointresserade av androids fördelar, men nackdelarna har man ändå.