Varför iPhone?

Diskussion i 'Off Topic' startad av DanielMalmgren, 8 feb 2014.

  1. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Nja, att det skulle vara enbart positivt tror jag inte alls på. Min dotter har som sagt en Galaxy Y. Dels har den en skärm som man blir smått illamående av att titta på en stund. Dels har den Android 2.3.någonting (inköpt 2013!) hälften av alla appar hon försöker installera funkar inte. Undra på att hon tittar drömmande på mammas iPhone...

    Tack för sammanfattningen där! Vi är helt enkelt inte som alla andra :P

    /Daniel
     
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Det är du som inte förstått innebörden av att vara en Android-fanboy. Problemet är att du utgår ifrån dina behov. Att Apple har blivit så populär är deras "just works-koncept". Man putsar och putsar på gränssnittet och i och med Apples stora kassa så har ingenjörerna inte den pressen att släppa en halvfärdig produkt. Hos Apple är det inte mentaliteten "det är ditt problem om du inte lyckas konfigurera produkt X att fungera med andra produkter". Man kan säga att de har lyckats väldigt bra inom MDI-fronten (Människa-Data-interaktion).

    Jag anser mig själv som en vanlig användare men även har ett intresse att optimera och konfa telefonen som jag vill. Därför är Android ett öppnare ekosystem och det passar mig. Jobbtelefonen är ändå så pass låst att där vill jag att allt ska fungera från början. Därav iOS.
     
  3. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Nej. Det jag säger är ju att jag trodde att Apple hade lyckats med en just works-produkt, att det var därför som folk köpte iPhones, men efter att ha tvingats försöka konfigurera upp en iPhone så inser jag att det inte är någonting som funkar out-of-the-box och att det är skitkrångligt att göra de mest basala saker. Och att man tvingas ha en massa ikoner på hemskärmen som leder till saker som är helt irrelevanta (som t ex "aktier" när man inte är ett dugg intresserad av aktier) måste vara ett exempel på extremt dålig MDI.

    /Daniel
     
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Då passar inte iOS dig överhuvudtaget och därför bör du hålla dig till Android. Om alla hade samma problem som du så skulle ingen köpa iPhones tillverkade av Apple. Att man inte kan kan dölja "aktier"-ikonen anser jag att det är en miss, å andra sidan så kan du inte ta bort ett flertal apps från Google som finns där som standard (om man inte rootar och plockar bort). Integrationen mellan Os X och iOS är ett tydligt exempel på MDI, där det bara funkar. Som sagt. Det är tur att det finns valfrihet.
     
  5. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    ...fast i Android ligger ju inte allt framme på hemskärmen, där väljer du ju precis själv vad du vill ha där och vad du vill ha undanstoppat i appdrawern.

    Men hörrni, tänk om de stora företagen bara kunde sluta att hålla på och stämma varandra och istället samarbeta för en bättre värld! Då skulle det kunna finnas telefoner som hade det bästa ifrån både iOS och Android. Vilken värld det skulle bli! :cool: (fast nu blev det visst en helt annan diskussion) :teeth:

    /Daniel
     
  6. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det gäller helt klart att göra sin research innan man köper en budgetlur men det trodde jag att alla gjorde?
    Detta gäller för övrigt allt vi köper idag, oavsett pris. Research innan köp.


    Undrar vilka kretsar du hänger runt i.
    Jag hör och ser sällan en androidlur som har en standard ringsignal eller bakgrund.

    Däremot är det kanske inte så vanligt med en annan ROM.
    Fast vad spelar det för roll när man kan göra så mycket mer i androids standard hemskärm jämte iphones hemskärm?
     
    Last edited: 9 feb 2014
  7. jenordfoto

    jenordfoto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag gick över till iPhone 4S efter 1½ år med min HTC Desire och jag har aldrig varit mer nöjd. För att sammanfatta detta så kort som möjligt så kan jag väl säga att användarupplevelsen var flera gånger bättre jämfört med min Desire. Allt flyter bättre, mindre krångel, färre fel och jag är inte rädd att hänvisa till " - It just works" eller hur det nu var, hur fånigt det än må låta.

    Fatta mig rätt, jag älskade min Desire och jag har spenderat många dygn på Swedroid, rootat, bytt os, teman osv. men i slutändan så var det ändå en bra kamera och användarupplevelse som betydde mest för mig. Jag rent utsagt hatade att det kunde lagga i menyerna, och för att inte tala om Desire:s kamera som var helt värdelös på alla plan(och den är väl lika värdelös än idag om jag förstått det rätt).

    Android hade däremot många fördelar, t.ex. hemskärmen kan man inte annat än att älska. Faktum är att - Den enda anledningen till att jag faktiskt surfade in här på Swedroid nu var för att försöka hitta lite information gällande tablets, är faktiskt sugen på att köpa mig en Android Tablet. Varför? Jo, anledningen är enkel - Jag har redan en iPhone, deras tablet är bara en mycket större iPhone och det känns inte som att det skulle tillfredsställa mig. Så om ni ursäktar, nu ska jag försöka hitta mig en ny Android. ;)
     
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Min tjej har en iPad Mini och jag själv har både Nexus 7 3G och en Nexus 10. Har även tidigare ägt en iPad2 och en iPad 3 3G. Jag kan direkt säga att när det gäller plattor så är det Apple som har kommit längst. Det finns klart fler program som är anpassade till iPads än vad det finns till Android. Enda fördelen med Androidplattorna är om du ska kolla på mycket film, då 16:10/16:9 formfaktorn är ett klart bättre val.
     
  9. jenordfoto

    jenordfoto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Mindre roligt att höra. Jag har ingenting emot Apples surfplattor men dem känns lite platta jämfört med Android, speciellt nu när man redan har en iPhone. Filmtittande blir det emellanåt men det känns inte särskilt seriöst att köpa en Android för en sådan sak.
     
  10. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    HA!
    I see what you did there.
     
    Desert Rat och tcntad gillar detta.
  11. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Det blir nog mycket ändring på det framöver. Med tanke på hur mycket som hänt sen Google släppte de första Nexusplattorna så är Android nog ikapp när det gäller surfplatteanpassade appar rätt snart.

    Hur funkar det med att utveckla för surfplattor för iOS? Är det likadant som för Android, att man kan göra en och samma app som anpassar sig efter vilken enhet den körs på? (DPI-binning o.s.v.)

    Sent from my LG G2 using Tapatalk
     
  12. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Nja de flesta som inte själva använder android vet inte ens om fördelarna. Flertalet bekanta (mest tjejer av nån anledning) som fått testa en bra android i mer än 30sek i en butik har blivit väldigt sugna på en och många har även bytt.
     
  13. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Android har kommit en bra bit sen HTC Desire, går inte ens att jämföra med tex en N5, LG G2 eller liknande. Bara så du vet :)
     
  14. jenordfoto

    jenordfoto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Roligt. Däremot var min poäng att jag redan har en telefon med iOS på som jag aldrig haft problem med och att köpa en surfplatta med samma OS på skulle bara resultera i att enda skillnaden är storleken. Lite miljöombyte vore att föredra, dessvärre blev jag inte så imponerad över utbudet av appar för Android.

    Det är jag övertygad om. Byte av mobiltelefon till en Android kommer däremot inte att ske inom de närmsta åren. Jag önskar att så inte vore fallet men jag imponeras fortfarande inte av användervänligheten, oavsett varumärke med Android. Borde kanske införskaffa mig en ny bärbar dator istället - Börjat få slut på idéer.
     
    Last edited: 9 feb 2014
  15. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER


    Är det ett aktivt val att det inte blev iphone och androidplatta i stället? Varför valde ni det ni valde? Funderar på hur jag själv ska göra. Det är lite segt att oroa sig för wake locks på en telefon.
     
  16. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER


    Vill du ha en mobil med bra standby tid så finns de inget som ens kan jämförAs med iphone.


    Sent from my iPhone 5S
     
  17. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag är en användare som hoppar en hel del mellan operativen - jag gillar att prova nya saker och jag ser alla tre giganterna - WP, Android och iOS med deras respektive för- och nackdelar.

    Min far har under en längre tid använt en Sony Ericsson som kör Android men har inget direkt teknikintresse och bryr sig inte heller om vilken telefon han har, så länge han kan göra det han ska/vill göra.

    Nu såg däremot företaget han jobbar på till att alla anställda fick nya mobiler, nämligen en iPhone 4S - och dagen sedan detta byte ägde rum har telefonsamtalen haglat in till min telefon.

    Det absolut roligaste är att min far är så långt ifrån en poweruser man kan bli, men allt (det lilla) han vill göra med sin telefon är, komiskt nog, inte genomförbart på en iPhone.

    Först var det gnäll kring utseendet; "kan jag ändra utseendet precis som på min gamla mobil så att telefonen inte ser ut som en leksak"? Nej pappa, det går tyvärr inte!

    "Jag har ju stora händer och tycker det är lättast att skriva med T9, hur får jag in det"? Det går tyvärr inte kära far!

    "Bankdroid, den enda appen jag använder frekvent på mobilen, jag hittar den inte i den här butiken, varför"? Det är för att den inte finns till iPhone, Vati!

    "Det här är ju för fan som att gå flera år tillbaka i tiden, herregud, vad har de köpt in för skit"!

    Pappa är numera rasande och kommer se till att en Androidmobil köps in istället :). Intressant det där hur folk uppfattar vissa telefoner, dess styrkor och svagheter.
     
  18. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    För att jag blev less på android? :P kändes onödigt att ha både en android telefon och androidplatta. Dessutom är standby på ipad helt makalös. Är den typ 50% innan jag lägger mig så är den 50% när jag vaknar. Kan tyvärr inte säga likadant om android. Även med greenify och root.
     
  19. Error#004

    Error#004 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns väl egenligen oändligt antal anledningar att spola ner en z1 i toaletten och köpa en iPHone 5c

    1, iPhones display är en av dom bästa som finns, fullt rgb stöd, grym kontrast. Androidmobiler har som regel övermättade färger, slitsamt i längden om du vill se vad mycket information som finns i dina bilder.
    Utklassar sonys displayer på allt utom pixeltäthet. Överlägsen.
    2. Korrekt färgkalibrering
    3, Oftast bättre resultat med inspelning på mikrofonen.
    4. Vitbalansen träffar oftast rätt på iPhone
    5. Facetime och Facetime-ljud integrerat i systemet.
    6. iMessage, gratis sms över hela jorden til andra iPhone användare, automatiskt utan extra app.
    7. Anledningen att iPhone var magiskt när det kom, var för att gränsnittet gav en känsla av att flytta på fysisk materia, fast det egentligen var grafik. Låt latency från touch till respons
    8. iPhone har oftast bättre slipad optik. iPhone 5S utklasar z1 i skärpa i kanter.
    9. Ibooks, bara diggar appen. Pdf, onlineböcker allt hamnar i ett fint arkiv.
    10. Blutooth clockan, skickar musik med bättre kvlitet än flesta andra telefoner.
    11. Ljudet på hörlursutgången utklassar det mesta, även i musikalitet, och timing. Musikalitet är anledningen att folk spenderar 500 000kr på en Linn anläggning.
    12. Det flyter i växling mellan appar.
    13. Apples dualcore utklassar andras quadcore..
    14. Det är helheten. Köp en iPhone, och lär dig om foto, och du kommer aldrig gå tillbaka till en android.

    Sorry dude, men jag vet inte vad jag skulle göra med en Z1, ge bort kanske. eller bra på semestern med IP skyddet.
     
  20. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Jag är en hängiven Android-användare och hemma har vi såväl mobiler, plattor och en tv-sticka ( mk808 ) som kör Android.

    I syfte att lära mig mer om IOS köpte jag en ipad air till familjen i julklapp. Precis som flera andra redan berättat så blev jag grymt besviken när jag insåg hur låst paddan är i jämförelse med alla Androider.

    Några fördelar har jag dock lärt mig uppskatta:

    * Facetime. Superenkelt att köra videosamtal och bildkvaliteten är klart bättre än med Hangout.

    * Barnappar: Ett klart större utbud jämfört med Android.

    * Accessibility: Är du t.ex. blind så fungerar IOS utmärkt och du kan göra precis allt, förutsatt att appen inte är slarvigt kodad.

    * Snabbheten: Paddan svarar snabbt och upplevels som rapp.

    Det sin gjort mig minst sagt vansinnig är hur krångligt vissa saker är:

    * Försöker jag lägga över några tecknade filmer inför en tågresa så måste jag använda en dator (iTunes, plex-server eller datorns webbläsare). Att kopiera filmer ifrån en NAS direkt i paddan har jag inte lyckats lösa.

    * DN-appen måste vara igång när jag stänger av skärmen om jag vill att den senaste utgåvan ska tankas ner på småtimmarna. Annars får jag komma ihåg att ta ner den "för hand" varje morgon. På Android sker detta alltid automatiskt.

    * Paddans 4:3-skärm lämnar rätt stora sorgkanter upptill och nertill när man ser på film, vilket i praktiken gör bilden mycket mindre. Att bägge högtalarna sitter på samma sida om skärmen får hela filmupplevelsen att kämnas som att se på "långfilm" på tv runt 1990.

    * Vill jag t.ex. redigera en URL så kan jag inte skriva mitt i texten, istället måste jag radera allt ifrån slutet av raden.

    * I Appstore måste jag ALLTID ange lösenord, även för gratisappar. Det leder till ett alltför enkelt lösenord.

    * I webbläsaren finns inget enkelt sätt att stänga alla flikar på en gång. Ok, det går men är onödigt krångligt.

    * Inget Tasker. :-)

    * Inget Showbox. Och inga torrents.

    Bara för att ta det viktigaste.

    Allt sammantaget gör att jag upplever att Apple knappast vill verka för mitt bästa, istället handlar allt om att försöka låsa in mig och att krama ut så mycket pengar som möjligt även efter köpet.

    Slutsats:

    Om man har låga krav, är bind, är allmänt bekväm eller oinsatt eller om man vill ha "det coolaste" så är IOS nog att föredra.

    Taptalked
     
    Last edited: 10 feb 2014