Problem: Buggar i Jelly Bean 4.3

Diskussion i 'Xperia V' startad av dragontrumpetare, 18 feb 2014.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, då när flera börja få in sin Jelly Bean 4.3 i sina Xperior V så tänkte jag att det kan vara dags för den sedvanliga buggsökar tråden. Vi vet ju att Sony ibland trots allt kikar in här ibland. Och det kan ju vara trevligt för dem att se denna tråd då. Buggar som jag märkt och även sett andra nämna kommer här nedan:

    Buggar som med stor sannolikhet har med Sony 4.3 version 9.2.A.0.295 att göra
    • Volymanimeringen ritas inte upp som den ska. Men volymknapparna upp och ner funkar visserligen som vanligt. Denna bugg beror på de nya tema-funktionen. Och ÄR INTE fixad i den senaste mjukvaran 9.2.A.1.199. Varning för att använda specifikt Woody-temat som tyvärr starta omstartsloop. Har man den igång, byt tema, för då blir det ingen omstartsloop.
    • Kamera funktioner: Konstigt ljud vid filmande. Smattrar när fokuseringen kör igång.
    • Kameran (igen): Spökstörningar när man filmer i dåligt ljus. Videokameran är helt klart sämre när kvällningen kommer.
    • Tar väldigt lång tid för pin-koden att komma fram vid omstart.
    • DTMF-tonerna är alldeles för höga.
    • En bugg som kom med JB 4.1.2 som finns kvar i JB 4.3 är en bugg som uppkommer vid användande utav Sonys egna BT-headsets. Jag har det både i Trådlöst headset DR-BTN200M och i Bluetooth-stereoheadset SBH20. Om jag är i ett samtal och skall lägga på samtalet. Så trycker jag då på lurknappen för att stänga ner samtalet. Det ä rnu det mysko uppkommer. Det händer inte alltid men tyvärr alldeles för ofta. Samtalet bryts (precis som är mening), plötsligt öppnas röstuppringningsfunktionen upp och vill att man skall säga vem man skall ringa till. NU får man vara snabb att avbryta funktionen, för den förstår inte svenska (trots att fönstret som öppnas upp säger att man skall säga vem man skall ringa till på svenska) för annars ringer den upp ett slumpartat nummer automatiskt. Vet inte hur många okända människor som jag fått prata med just p g a denna bugg som fortfarande finns kvar. Lösningen som man får ifrån Sony är att inaktivera "Röstuppringningsfunktionen" som man då finner i app-hanteraren i "alla" appar-listan. De har däremot fixat så att det inte öppnar en tom sida, vilket hände i JB 4.1.2 utan öppnar numera sökfunktionen "Google Now".
    • Information om temabuggen. Företaget som gör tredjepartsteman säger att problemet ligger hos Sony som inte testat tema-motorn tillräckligt för 2012 års modeller. Men de känner till problemet och ligger på Sony för att fixa motorn.

    Buggar som med stor sannolikhet har med Sony 4.3 version 9.2.A.1.199 att göra
    • Volymanimeringen ritas inte upp som den ska. Men volymknapparna upp och ner funkar visserligen som vanligt. Denna bugg beror på de nya tema-funktionen. Och ÄR INTE fixad i den senaste mjukvaran 9.2.A.1.199. Varning för att använda specifikt Woody-temat som tyvärr starta omstartsloop. Har man den igång, byt tema, för då blir det ingen omstartsloop.
    • Finns rapporter om att kamerabuggen fortfarande finns kvar. Någon som kan bekräfta?

    NY mjukvara 9.2.A.1.210

    • Buggar lösta
    • Volymanimeringsbuggen i temamotorn verka vara fixad. Testade att starta om luren och denna animation dyker fortfarande upp efter omstart av luren. Obs! Vissa teman är däremot inte fixade. Dessa teman: Woody och Blue water funkar inte så bra då bakgrunden i launchern samt låsslärm inte laddas. Men eftersom några teman funkar utan problem, så är det nog snarare buggar i själva tema-installationen.
    • Över lag stabil, något mer mjuk i gränssnittet
    • Jag tycker ljudet i högtalaren är mycket bättre. Vad tycker ni?


      Buggar som inte är lösta i 9.2.A.1.210
    • Kamera buggen kvarstår. Det mysko surrande ljudet när kameran fokuserar är fortfarande väldigt märkbar. Även det ljuskänsligheten i mörkare omgivning kvarstår, och man ser fortfarande spökstreck.
    • Musikavspelning krashar fortfarande vid surf. Alltså inte löst. Detta kan visserligen bero på otillräckligt arbetsminne som bara är på 1GB och att android skall stängar ner program som drar mycket minne. Men önskar att mobilen snarare stänger ner andra saker än just musiken.

    Problem i Googleappar
    Dessa appar kan sluta fungera som de ska, just p g a Sonys nya uppdateringen, men det är Google som måste fixa buggarna.
    • Google Drive fungerar sämre.
    • Högtalarfunktionen går igång direkt vid samtal. Senaste uppdateringen till Chrome verka vara den utlösande faktorn enligt många då lösningen till detta problem är att avinstallera alla uppdateringar och inaktivera läsaren?

    Operatörs specifika problem
    Även på denna punkt ligger nog problemet mest hos operatören, men kan indirekt bero på mjukvaran.
    • LTE handover/3G funkar inte. Enligt rapporterare har detta inte funkat med 4.1.2 heller, utan ett kvarstående problem.
    • Dålig 4G-mottagning



    Konstiga förändringar
    Sedan är det väl som alltid, Vissa förändringar gillas inte av alla utan anses som försämringar.
    • Varför finns det i T9-tangentbordet både 2 knappar man kan frambringa en punkt med
    • Ingen färgskillnad på ljusindikering, innan var t.ex. nya mail grön diod och sms vit.
    • Längre mellanrum mellan blink på ljusindikering
    • Sortera app-drawern efter "mest använda" visar nu bara 20 appar, helt meningslöst då jag måste byta visningstyp. 20 appar är vad jag har på hemskärmen.
    • Tangentbordet sämre, "space" måste ha blivit mindre, jag trycker upprepat på punkt istället för space

    Buggar som ännu finns kvar
    • Musikspelaren krashar när man surfar. En lösning jag givit tidigare är att stänga av 4G, men det har inte hjälpt för mig iallafall. Kan funka för vissa, men tror inte att det är själva lösningen på musikspelarens krascher.

    Något glömt?

    Tips om ni upplever buggar!
    • Har ni inte gjort en ren ominstallation av mjukvaran, gör det först. Detta (skulle jag vilja säga) görs enklast via Sony Update Service, och i PcCompanion gör man en reparation som då lägger in en ren version.
    • Installera inte alla appar på en gång efter ni gjort en ren ominstallation. Uppdatera googles appar och möjligen de appar som medföljer r i stockromen. Om buggarna inte uppvisar sig, testa då att installera de appar ni tidigare använt app efter app, för att kontrollera att problemet inte beror på appar som inte medföljer stockromen.
    • PcCompanion kräver att mobilens OS är kontaktbar. Så har ni råkat ut för omstartsloop och inte kommer åt systemet så är Sony Update Service som skall användas som inte kräver kontakt med OS. Flashtool funkar också och det finns en speciell version från Sony som innehåller vad som kan behövas för alla deras modeller ifrån 2011 och framåt.
    • Om SUS inte funkar och du har en windows 8 eller windows 8.1 dator. Försök att felsöka kompabiliteteten för programmet. Detta gör ni genom att högerklicka på SUS-ikonen och välja "felsök kompabilitet". Då skall ni välja och lura systemet att tro ni har en windows 7 dator. DÅ bör det funka. Däremot har jag inte lyckats göra detsamma med PCC.
    • Har ni gjort alla tipsen ovan, och problemen kvarstår. Skriv det i ett nytt inlägg och skriv gärna vad för buggar som finns kvar. Så skriver uppdaterar jag listan i detta inlägg.
     
    Last edited: 12 apr 2014
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag vet inte, men kanske måste lägga till Batteriet iallafall. Någon annan som har fått sämre batteri plötsligt?
     
  3. Thulo

    Thulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Svårt att säga med batteritiden då jag uppdaterade igår, men vad jag märkte idag var att jag hade ca 70-75% av batteriet kvar men efter ett samtal på ca 15 minuter så var det nere på 30%.

    Helt plötsligt började chrome strula, när man startade det så stängdes det ner igen efter 2 sekunder, fick avinstallera den senaste uppdateringen för att den skulle funka normalt igen.

    När jag fick ett sms innan ikväll så låste luren sig, först hände inget när man klickade på det, gick inte att dra ner notiferingsfältet. stängde skärmen, men då gick det inte att låsa upp igen. Fick till sist ta ut batteriet och starta om den.

    Annars funkar den bra.
     
    caa gillar detta.
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    OJ. Lät ju nästan lite allvarligt? Men visst mobilen min funkar bra, men jag förstår inte hur Stamina plötslig (som jag har igång) kunde gå ifrån 1 dag till nu 17 timmar på en laddning 100% (Inom parantes står det 3 dagar ca). Innan volymbuggen infann sig, var detta uppe på ca 1 dag. Stänger jag av Stamina, så går standbytiden ner till ca 11 timmar?? Jag menar, har en app uppdaterats som stör någonstans. SOm dra onödigt mycket batteri som den inte gjorde tidigare, eller är det en allvarlig bugg i systemet? FÖr 5 timmar och att man knappt rör luren är inte bra alls (så länge höll mitt batteri idag), och då hade jag kört lite musik, ringt 2 samtal och surfat ca 20 minuter. Det är något som inte stämmer här? Skall testa å rensa Stamina-appen å se om det fixar till sig.
     
  5. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Ni som har strul med era lurar efter uppgradering, har ni gjort en Factory Reset efter installation eller bara uppgraderat? Vore bra att veta.
     
  6. cola

    cola Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Fick min andra låsning på två dagar imorse, samma scenario som igår: skiten hänger sig när jag tittar på Netflix och kommer till Gamla Stan... Jag har inte gjort en factory reset.
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag var som sagt tvungen att göra en total återställning för min mobbe krashade helt och hållet första gången och då gjorde jag inte en total återställning. Den har däremot fungerat bättre andra gången. Men tyvärr så kom de buggar, som jag fann vid första installationen redan, återkommit. Och som jag redan rapporterat har jag konstig Stamina mode. Funkade hur bra som helst de två första dagarna och i måndags dök då återigen volymanimationsbuggen. Sedan dess har Stamina mode visat 17 timmar när den är aktiverad och 11 timmar när den är avaktiverad. Denna funktion visade mycket bättre tider innan måndagen. Är den intelligent eller något och anpassar sig efter hur batteriet används?
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hmm, någon annan som tycker att DTMF-tonerna är aningen höga? HUr jag än skruvar ner volymen, är de typ lika höga. Kan inte minnas att det var så tidigare. Det är liksom så högt att det gör ont i öronen typ. En bugg?
     
  9. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jag använder knappsatstangentbordet i stående läge, och tidigare hade jag en knapp för punkt och en för lite olika saker, men vid ett första tryck fick man ett komma. Nu blir det punkt vid fösta trycket, vilket innebär lite krångel att få komma, plus att man har två knappar bredvid varandra som ger punkt!
    Måste ju vara en miss...
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tror du kan ta bort detta i tangentbordets inställningar.
     
  11. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Ok... Letade tidigare, men hittade inget Får kolla igen.
    Vet nån var jag hittar så säg gärna till!
     
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Du kan inte ta en skärmbild och lägga upp

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
  13. Helper

    Helper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2014
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Sista "buggen" du nämner är väl inget fel? Det är en app som orsakar detta. Gå in på Inställningar > Appar > Alla > Röstaktiverad uppringingsfunktion > Inaktivera, om du inte vill ha funktionen.
     
  14. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Hmmm... Nästa fråga, Hur tar man en skärmbild?`
    Inte som tidigare i alla fall!
    Är det skärmbild på tangentbordet du menar?
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tryck volym ner + on/off

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
  16. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    [​IMG]
    Här är tangentbordet.
    Knappen näst längst åt vänster längst upp.
    Denna knapp gör precis samma sak som knappen bredvid längst till vänster (punkt) förutom att det även dyter upp en list ovanför där man kan välja lite annat.
    Känns rätt korkat, och innan uppgraderingen blev det ett komma i stället, betydligt smartare!
     
    Last edited: 20 feb 2014
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, du har valt T9-tangentbordet. Men klicka på knappen som står 123 och då kommer det fram en tangent som ser ut som verktyg. där klicka du och väljer tangentbordsutseende. Där kan du välja vad för layout du vill ha.
     
  18. Spititid

    Spititid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Saker som jag upplevt,
    1. tar väldigt lång tid innan knappsatsen för pin kod "sim kort"kommer upp vid start av telefonen "flera minuter"
    2. har skapat en massa tomma "vita bilder" i fotoalbumet.
    3. wifi för hemma nätverket kräver inloggning varje gång som jag har varit utanför räckvidden.
    Vill ha det som tidigare att det loggade in automatiskt, har sökt i inställningarna men inte hittat något som löst problemet.

    Kan man återställa telefonen som den var tidigare genom sony companion genom att återställa den från en säkerhetskopiering eller skapar man mera problen?
     
    Last edited: 20 feb 2014
  19. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Ja, jag har valt det och vill ha det!
    Och problemet kvarstår, och jag ser det som en bugg då det inte var så innan, och det är ju så korkat att dom knappast ändrat detta med flit!
    Om det inte finns nån inställning nånstans jag har missat.
     
  20. allfix

    allfix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2014
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    uppdaterade igår.
    batteriet laddas ur avsevärt snabbare idag
    gps funkar ibland
    telefonen har startat om ett flertal ggr under dagen
    skärmen ändrar ljusstyrka/blinkar ibland (aldrig hänt innan med samma inställningar)
    vid laddning i bil lyser inte led orange
    mail hade grön led, meddelande vit led innan, nu båda vit
    upplever telefonen allmänt ostabil efter uppdaterin