Mindre telefon, samma förbättrad prestanda

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Olle73, 21 feb 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Så t.ex. HTC säljer inga mobiler med dagens prestanda? Du måste väl själv förstå hur korkad din argumentation är. Det är ju du som grävt längst.

    Jag har ju ingen Xiaomi, svårt det var att förstå.

    Kom ihåg att Z1C inte har dagens prestanda om några veckor och att du måste sluta rekommendera den då.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    I mindre format. Det förstår väl till och med du?

    När det kommer en ny mobil med toppklasshårdvara i litet format kommer jag sluta rekommendera Z1C och istället rekommendera den nya.

    Hur gick det med läsförståelsen i skolan?
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ska du säga som bara kör med felaktiga cirkelargument. Om M2S inte har "dagens prestanda" för att den har Snapdragon 600 har inte heller S4 eller HTC One det.

    Nu försöker du komma undan med att säga "mitt felaktiga argument gäller bara för små mobiler, för diskuterar man alla mobiler ser man direkt hur fel jag har".

    Nu ser man ändå hur fel du har. Det är nog inte så många som tycker Galaxy S4 inte har "bra prestanda" eller "dagens prestanda". Försök inte blanda bort korten igen genom att säga att S4 är för stor, för det är inte det som diskuteras.
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det var ju det jag sade -.-

    HTC One och S4 har inte dagens prestanda. Vad är det du hela tiden missar?

    Du greppar efter halmstrån.
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Så var är alla 100 000 trådar som avhandlar problemen?

    Källa på att Optimus G har bättre 4G-täckning än Nexus 5? På vilket/vilka band i så fall?


    Kör du native 64-bit program så ökar du faktiskt prestandan rätt radikalt. Apple som styr både hård- och mjukvara har ju möjlighet att implementera det betydligt tidigare än Google.

    Det är ingen slump att t.ex. senare versioner av adobe CS kräver 64 bit trots att de går att köra på mindre än 4GB minne.
     
    Ascii gillar detta.
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är fortfarande modellerna som gäller idag, så du pratar bara strunt.

    Jag och andra kanske har provat?

    Jag sa att du får leta själv, jag bryr mig inte. Dock har jag sett massvis med trådar.
    Fel, 64-bit i sig själv gör varken till eller från. Att det är snabbare på x64 har att göra med att den har fler register osv. På många andra arkitekturer gör 32/64 varken till eller från för prestandan.

    Snarare mycket enklare för Google att göra så att Dalvik kompilerar all existerande Java-kod till 64-bit än att alla utvecklare som har appar på AppStore ska kompilera om sina appar för 64-bit.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Antennprestanda kan du bara testa i ett labb där du styr frekvensen själv och kolla hur lågt SNR mobilen klarar av utan att tappa kontakten. Ska du jämföra två lurar får du testa hela spektrumet på samtliga band de klarar av och sedan vikta fram det bästa resultatet. Har du inte gjort det så kan du inte uttala dig alls.

    64-bitars arkitektur innebär att instruktionerna kan vara 64 bitar långa istället för 32. Alltså kan man göra mer i varje klockcykel och på så sätt öka hastigheten rejält både i teorin och praktiken om man utnyttjar möjligheterna. I windows är dock de flesta program fortfarande 32-bitars p.g.a. bakåtkompatibilitet. I OSX däremot så är väldigt mycket 64-bit redan nu tack vare att Apple har möjlighet att styra både hård- och mjukvara. Övergången kommer att vara likadan även på mobilsidan.
     
    Ascii gillar detta.
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Lustigt att du hela tiden kommer med teorier du har hittat på själv som är helt verklighetsfrånvända och är helt irrelevanta i verkligheten. Fast du har ju inte precis har publicerat några doktorsavhandlingar på allt du påstår om hur förträffliga Tre är och hur dåligt Qualcomms modem skulle vara i Optimus G etc så jag antar att du kastar sten i glashus.

    I verkligheten är det enkelt att prova olika telefoner på olika ställen med olika operatörer. Sen om det bara är för 2600 MHz skiter jag i om det nu är 2600 som finns.

    Om det på ställe X finns 4G med mobil1 och inte finns 4G med mobil2 så behöver jag inte så många labbtester med variabel frekvens för att dra en användbar slutsats.

    Samma teoretiska tjafs bara att det är ännu mer verklighetsfrånvänt. Nu görs inte mer per klockcykel med 64bit-instruktioner på Intel x64 så du är helt ute och cyklar.

    I Windows är de flesta program 32-bit för att det inte gör någon skillnad över huvud taget för prestandan. De enda program som gör skillnad är de som kan använda alla extraregister (som inte har något med 64-bit att göra, finns väl till och med ett "Intel x32" nu som kan använda registren men ändå inte är 64-bit).

    Jag har redan förklarat varför övergången kommer bli mycket lättare på Android och du har inte lyckats kommit med några motargument. Självklart är det enklare att byta ut en JVM än att kompilera om alla program som någonsin har gjorts för plattformen. Dessutom kommer allt att fungera på de som fortsätter med 32-bit till skillnad från Apple som lär lämna alla gamla användare i sticket igen.
     
  9. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Så enligt dig så har Apple aldrig haft en mobil med dagens prestanda, trots att de släpper en ny mobil varje år?

    Och som jag tolkade den ursprungliga frågan så var det storleken TS brydde sig mest om, mer än prestandan.
    Vi kan enas om att båda telefonerna har bra prestanda, men Xiaomi MI2S är mycket mindre och närmare ZTE Blade i storlek än vad Z1 compact är!

    Enligt mig så känns det som du bara har bestämt dig att Xiaomi är skit, och du vägrar erkänna att du har fel oavsett vilka argument som läggs fram!
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har inte sagt att Xiaomi är skit för det stämmer inte. De har do K inget över en Z1C förutom just för den marginella storleksskillnaden och priset men som alltid får man ju mer om man betalar mer. Bästa mobil för TS i Androidväg just nu är onekligen Z1C då den sopar mattan med alla mindre mobiler.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
    Last edited: 27 feb 2014
  11. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ok, men om ditt uttalande om dagens prestanda, stämmer det att du då anser att Apple aldrig har släppt en mobil med dagens prestanda, trots att de släpper en ny mobil varje år?
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Klart de har. Men den blir fort utdaterad.

    Men visst, ni kanske vill att teknologiindustrin ska stå still så ni kan känna er trygga i några år framåt. Jag vill att den ska fortsätta utvecklas i lika rask takt även om jag inte "hänger med".

    Sen får ju du förstå att vi alla har olika syn på saker och ting, och diskutera åsikter är nog det tråkigaste som finns. Jag tycker som jag gör, du tycker som du gör och ingen av oss lär ändra åsikter hur mycket den andra än gafflar på.
     
  13. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Vilken mobil från Apple är det då som hade dagens prestanda när den släpptes?
    I höstas så var ju Note 3 mycket kraftfullare än iPhone 5S när den släpptes, så det kan ju inte vara den!
     
  14. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad är prestanda?

    Bra resultat i benchmarks?
    Bra flyt i telefonen?

    För att få toppresultat i benchmarks krävs "årets" processorer men för allt annat behövs det ej.
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jo men det är 5S jag pratar om. Om den nu inte har "dagens prestanda", varför t.ex. benchar den lika eller till och med bättre än de flesta androidtelefoner? Eller kollar du enbart på processorkärnor och dömer bort den? För jag tror inte A7 är spec dålig.

    Men Snap 600 är rätt kass i jämförelse med snap 800.
     
  16. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Visst får 5S ganska bra resultat i benchmarks, men den kan ju inte mäta sig med Note 3/Snapdargon 800. Resultaten för 5S ligger istället närmare S4/Snapdragon 600.
    Alltså kan man inte säga att iPhone 5S hade dagens prestanda när den kom enligt ditt resonemang!

    Resultat för dessa mobiler i Geekbench 3:

    Note 3 (S800): ca 3000
    iPhone 5s (A7): ca 2550
    S4 (S600): ca 2300
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om du bara godtyckligt jämför två olika mobiler på samma plats så säger det inte ett skvatt. Du kan aldrig veta om mobilerna använder samma basstation/frekvensband.

    Dessutom finns destruktiv interferens i alla mobilnät. Ekon från signalerna gör att fältstyrkan blir lokalt mycket låg. Hur tätt dessa punkter ligger beror på frekvensen. I 2600-bandet är det så tätt mellan dessa punkter att du kan ha två mobiler på ett bord framför dig med 50 cm ifrån varandra och en mobil saknar täckning medan den andra har det.

    Sålänge du inte testat i ett labb med förutsägbar interferens och fältstyrka och på samma frekvensband så är dina upplevelser totalt irrelevanta. Du kan uppenbart inte mycket om trådlös kommunikation så jag tycker inte du ska uttala dig när du inte har koll på ämnet.

    64-bitars kapacitet utnyttjas generellt dåligt idag. Det stämmer Men större tal ger möjlighet att göra mycket mer per klockcykel om man vill. Det är ingen slump att professionella program för videoredigering, CAD etc. kräver 64-bit idag. Detta trots att de fungerar på mindre än 4 GB minne.

    Angående att lämna användare i sticket så är det väl något Google är mest kända för? Inga mobiler får ju uppdateringar mycket mer än ett år. Inte ens Googles egna Nexus-serie. Iphone 4 kör senaste iOS 7 utan problem. Samtida Nexus One är lämnad av Google sedan flera år!
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    På tal om att uttala sig saker...
     
  19. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Fast det stämmer ju inte ;)
    LG G2 som har Snapdragon 800, varför förlorar den när 5S ligger runt snapdragon 600??

    "Apple iPhone 5s: 1410 (single core score), 2561 (multi core score)
    LG G2: 882 (single core score), 2355 (multi core score)
    Samsung Galaxy S4: 687 (single core score), 1939 (multi core score)
    HTC One: 643 (single core score), 1805 (multi core score)
    Apple iPhone 5c: 711 (single core score), 1281 (multi core score)
    Samsung Galaxy S4 Mini: 649 (single core score), 1135 (multi core score)
    HTC One Mini: 477 (single core score), 880 (multi core score)"-scores from the Geekbench tests

    Sen en rolig fakta, är det någon telefon där ute som tar 5S single core?
     
    Last edited: 27 feb 2014
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur pålitliga är egentligen benchmarks som involverar Samsungmobiler? Det har ju bevisats att Samsung fejkar benchmarks, iom att hårdvaran klockas upp för att visa bättre poäng.

    Så att en Note 3 klockar högt tar jag med en rejäl skopa salt.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.