Säljes: Nya prylar som säljs utan kvitto

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av ad72, 27 feb 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Jag skulle ändå inte kränga iväg mitt kön eller köpa ett begagnat, som mest hyra ut några timmar. ;)

    Googlade lite och det låter som att man faktiskt inte har rätt till garanti på en begagnad produkt, det trodde jag verkligen inte. Däremot har jag aldrig hört om någon som blivit vägrad garanti på en begagnad produkt. När vi konsumenter känner oss förorättade brukar det höras med marginal på diverse forum. Kan vara värt att tänka på om man köper något udda från en nischad butik.

    Har fått byta saker utan kvitto när jag kunnat leta fram NÄR jag köpt något och haft kreditkortet med mig (tack Biltema), och det vore iallafall svårt med en begagnad produkt utan kvitto.
     
  2. fotbollerik

    fotbollerik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2012
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER



    De finns ingen lag på vem som skall stå på kvittot däremot så ställer butiker som motkrav för att de skall uppfylla garantiärenden att de faktiskt är personen i fråga som köpt produkten som nyttjar den. Därför är det viktigt att när man köper något som har kvitton och garantier att om man vill att det skall gå helt rätt till så skall personen som köpt produkten skriva en produktöverlåtelse till köparen samt meddela detta till säljaren av den ursprungliga produkten :)
     
  3. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Garanti på mobiltelefoner har man alltid, oavsett om man är första ägaren eller den åttonde ägaren förutsatt att produkten är inom garantiperioden. Garantin på mobila enheter är inte personlig utan hänger med själva enheten så även om du köper begagnat har du garanti. Dock så är det endast ursprungliga ägaren som har reklamationsrätt och när du lämnar in en produkt på lagning i en butik gör du en reklamation varpå butiken avhjälper felet(skickar på lagning). Detta innebär att rent teoretiskt sett så har du som köpare av en begagnad produkt ingen rätt att lämna in i butiken och de hjälper till med att skicka in på lagning, då denna rätt endast finns hos ursprungsägaren. Självklart finns det vissa butiker som är hyvens och skickar in den ändå för de tänker på sitt rykte, men enligt lag så kan de vägra avhjälpa felet. Däremot kan du alltid vända dig direkt till en serviceverkstad och skicka in produkten personligen där du står för fraktkostnaden till serviceverkstaden.
    Hoppas det klarade upp det hela lite, och sorry för OT.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  4. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    chrippe7: Garanti är frivillig och det är upp till tillverkaren/butiken att sätta regler. Så att säga att det ALLTID följer med enheten är fel. Och detta gäller både butiksgaranti och fabriksgaranti. Vissa tillverkare av t ex grafikkort specificerar att garantin följer med i ett ytterligare led, d v s en försäljning till, medan andra inte bryr sig.

    Reklamation som alla har i 3 år och som är lagstadgad följer inte med utan gäller endast ursprungsköparen precis som du skrev.

    Det är mkt möjligt att Samsung etc. har generösa regler för fabriksgaranti men jag vänder mig bara emot att du får det låta som det är någon sorts lag och att det alltid SKA vara så. Det är som sagt upp till tillverkaren att sätta regler.

    Ang. kvitto. I slutändan handlar det i slutändan lite om man litar på säljaren. Jag försöker alltid ha kvitton men kan utan att skämmas säga att jag har tappat bort kvitton på relativt nya saker. Min Note 3 som jag har (och kanske kommer sälja om några månader) vet jag just nu inte var kvittot är (gick igenom alla idag och insåg just att det saknades) och när den säljs så blir det upp till köparen att bedöma om det gör något.

    Är det folk som man ser sälja många "tävlingsvinster" av nyare prylar till alldeles för bra pris skulle jag dra öronen åt mig då jag undrade hur ofta de verkligen vann men annars skulle brist på kvitto inte störa mig.
     
  5. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Garantin är precis som du säger frivillig från tillverkaren/butiken att lämna men nu precis som jag skrev så syftade jag på mobila enheter där jag pratat med nästan alla tillverkare samt butiker som alla hävdat att garantin följer med enheten. Därför exempelvis HTC skickar med lappar i förpackningen som gör det möjligt att skicka in produkten utan kvitto.
     
  6. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 904
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    har aldrig behövt visa kvitto på mina telefoner som jag har lämnat in på service
    om dom knappar in snr så ser dom när den är tillverkad och garantin gäller från de datumet
    själklart om butiken har haft den i hyllan i 2år så måste kan kunna visa att man har köpt den efter fabriksgarantin har gått ut för att få den lagad
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.