Problem: S2an vill inte starta

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Blackmatrix, 26 feb 2014.

  1. Blackmatrix

    Blackmatrix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Min S2:a har inte velat starta upp sen i lördags. Den frös på kvällen, när jag pysslade runt med den. När jag försöker att starta den så kommer den till den första skärmen, men fryser och stannar vid Samsung-logan (den som blinkar ). S2:an är ej rootad men jag är osäker på vilken Androd-version den har (kan inte se nu när den ej vill starta).

    Jag har prövat med allt möjligt, göra soft och hard resets, ha den inkopplad till en dator när jag startar den, starta den utan SD-kort men inget har fungerat hittills. Jag har även prövat med att göra en "clear cache partition" från telefonens Recovery Mode, men det ändrade inte något.

    Tidigare i veckan tog jag in den till Telenor i Karlstad (är egentligen Stockholmare, var bara där tillfälligt) och hon som arbetade där sa att luren antagligen är helt död och att 2 år är "maximala" livslängden för en smartphone.

    Det som gör det hela extra surt är att jag har en massa bilder på mobilen som jag gärna skulle vilja rädda. Jag har inte utfört en ordentlig backup på ett bra tag (jag är korkad, jag vet :sealed:) och skulle verkligen vela få tag på dem, om luren är död är det inte lika allvarligt men fotona skulle vara jobbiga att förlora.

    Hoppas att jag gav tillräckligt med info nu :)
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Har du prövat Fabriksåterställning via Recovery då? ;) Kan bara läsa mig till att du prövat Clear Cache Partition! Och nej, bilder ska ej försvinna vid Fabriksåterställning, konstigt nog ^^
     
  3. Blackmatrix

    Blackmatrix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inte prövat Factory Reset, bara Clear Cache som du säger. Men då borde jag kanske göra det?


    Låter otroligt knasigt att det inte skulle ta bort bilder ^^ Vad försvinner om jag skulle göra en Fabrkåterställning?
     
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Vid en fabriksåterställning via Inställningar-menyn så försvinner inte bilder... Så då borde ju inte det försvinna vid fabriksåterställning via Recovery mode... BORDE... ^^

    Vore ju bra om någon kan bekräfta det innan dock!
     
    Last edited: 27 feb 2014
  5. Blackmatrix

    Blackmatrix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hahaha, mmm kan nog vara bra att man vet det innan ;)

    Hittade förövrigt ett par foton på SD-kortet, men inte i närheten av alla. Det verkar som att telefonen av någon anledning har sparat fotona på två platser, på det interna minnet och några på SD-kortet.

    Några fler goda råd? Känner ni möjligen till några duktiga reparatörer i Stockholm som kan tänkas fixa det här?
     
  6. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Mobilbyrån på Södermalm kan PRÖVA att ta tillbaka bilderna... Men det har jag för mig kostar 300-500kr, oavsett om de lyckas eller inte :O
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Annars kan du ju mounta system från recovery och använda adb pull för att hämta dina filer
     
  8. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Om jag inte minns helt fel så var s2an den sista som inte raderade det interna kortet vid en fabriksåterställning

    SM-N9005 via Tapatalk 2
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är data/media som inte wipeas
     
  10. Blackmatrix

    Blackmatrix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon enkel tutorial på det här, för en nybörjare som jag? :o

    Hur menar ni nu? För enligt det mesta jag har hittat så verkar det som att en factory reset från recovery-mode tar bort all data på telefonen, bortsett från det externa SD-kortet, vars data jag redan har tankat över till datorn.
     
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Njae jag vill inte gärna posta länkar och sånt för sen när jag trycker på "skicka svar" så är det för evigt. Och vem vet vem som läser denna tråd om ett år :) Därför får du snoka reda på filerna själv. Men läs vidare först!

    Du gör så att du installerar ett custom recovery, och det är väl i princip bara ClockWorkMod man kör på sgs2 vill jag minnas.

    Kommandot för att flasha recovery har alltid varit samma och kommer nog inte ändras i framtiden heller:

    Kod:
    fastboot flash recovery filnamn.img
    Sen går du in i recoveryt och därinne ska man kunna välja att ladda upp systemet. Mount heter det. När du har gjort det så kan du använda adb för att flytta filer till och från systemet med:

    Kod:
    adb pull sökvägtelefon destinationdator 
    (eller lämna destinationen blank så landar allt i adb mappen)

    För att kopiera till telefonen byter du ut PULL mot PUSH!

    Här kan du tanka fastboot och adb direkt från google NEDLADDNINGSLÄNK

    Jag har ett par olika lurar hemma så ibland snurrar jag till det för mig själv. Vilket min signatur berättar för omvärlden :)

    Jo, det externa wipeas ju såklart aldrig vid an vanlig återställning. Om det nu är så att din telefon sparar sina bilder till det interna som default så brukar det läggas i en mapp med följande sökväg /data/media/ och då raderas inte den vid en facotry reset. Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt hur sgs2 är uppbyggd utan får kolla det på min om du verkligen behöver veta. Den kommer hem imorgon då min sambo har den som reselur och är bortrest över helgen.
     
  12. Blackmatrix

    Blackmatrix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok tack! :)

    Har för övrigt kontaktat Mumien i Stockholm för att se om de kan ta in luren på felsökning, så att jag åtminstone kan få veta vad som är fel med den.