Fråga: Frågor angående fabriksåterställning...

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av cutejessika, 1 mar 2014.

  1. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tyvärr måste jag nu fabriksåterställa min galaxy s2.
    Jag har fått stora problem med batteritiden och jag har inte lyckats lösa dem.

    Finns det något sätt att fabriksåterställa utan att foton försvinner?
    Jag vill helst slippa säkerhetskopiera då jag har tusentals.
    Var säkerhetskopierar jag annars enkelt och snabbt?

    Om jag har appar sparade på externt minneskort försvinner de väl inte?

    Jag har använt mobile backup 2 att spara alla meddelanden på.
    Finns allt kvar då jag har återställt telefonen eller måste jag göra något mer?

    Tacksam för svar då jag är väldigt okunnig.o_O
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Oj, det där låter VÄLDIGT osmart... "Jag vill inte säkerhetskopiera för jag har tusentals".... Det är JUST därför man VILL säkerhetskopiera dessa hörredu! ;) Jag skulle aldrig våga ha bilderna bara på mobilen... Så jag föreslår att du trotsallt skickar över samtliga till datorn ;)

    Om du absolut inte vill göra det så kan jag trösta dig med att säga att foton inte försvinner vid fabriksåterställning (OBS. Då får du INTE trycka på "Radera USB-minne" eller vad det heter - utan bara köra en fabriksåterställning)... Om alla kort ligger på externt SD-kort så tar du självklart ut kortet innan du fabriksåterställer för att vara 120% säker på att allting är kvar där sedan!

    Dina SMS från "Mobile Backup 2" kan dessutom mycket väl försvinna - så dessa föreslår jag att du också lägger över på datorn! ;) Det lönar sig i längden att vara noggrann med det man gör... När du förlorar dina tusentals bilder så kommer du nog ångra dig att du inte gjort en backup! :)
     
  3. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Hur lägger man enklast över meddelanden till datorn och sedan tillbaka till telefonen igen? Nu har jag en LG, men principen kanske är densamma?
     
  4. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!
    Glömde skriva att jag har alla foton på datorn också, men vill gärna ha sparat dem på telefonen också.. :)
     
  5. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Om du ej har så många meddelanden föreslår jag: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zegoggles.smssync (online backup till din Gmail)

    Om du har många (>300st) så föreslår jag https://play.google.com/store/apps/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore

    Då gör du en backup - hittar XML-filen och lägger över på datorn t.ex. Sen kan du återställa genom att lägga tillbaka filen på mobilen och använda samma app)

    Puh, jag tänkte väl! :O :O :O
     
  6. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar igen!
    Jag är totalt okunning så att flytta över till datorn som någon fil och efter det tillbaka tror jag inte att jag lyckas med. Om jag testar den som synkar till gmail, finns alla meddelanden kvar automatiskt efter fabriksåterställningen?

    Exakt hur backuppar jag en app+data enklast? Skriv gärna i detalj! Jag har ju inte rootat telefonen.
    Jag har appen sleep talk recorder där jag har några väldigt roliga inspelningar som jag inte vill att försvinner. Den appen går inte att flytta till sd kortet tyvärr och dumt nog så kan man inte ladda ner inspelningarna?

    Hur gör man återställningnen utan att foton försvinner? Är det bara att gå in på inställningar och köra återställ till fabriksinställningar?

    Det blev många frågor! ;)
     
    Last edited: 3 mar 2014
  7. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förresten verkar det ofta vara något på android system, håll dig vaken som gör att telefonen drar mycket ström?
     
  8. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hmm, vet faktiskt inte om det är möjligt att backuppa app+data utan root... Har aldrig prövat denna app - men den borde göra det du är ute efter i princip: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.koushikdutta.backup&hl=sv

    Annars får du försöka navigera dig till dina inspelningar via datorn (rota runt bland mapparna)

    Du går in på Systeminställningar > Säkerhetskopiera och återställ > Återställning till fabriksdata > Du kryssar INTE in "Formatera USB-lagring" > Återställ enhet

    Om din mobil har ovanligt mycket "Håll dig vaken"-tid (säg att den har 1 timme efter att du bara haft igång telefonen i 1,5h och bara använt den en kvart) - då är det nog en app du har som ligger och drar ström och inte låter mobilen gå i viloläge! Hur många % brukar du ha under "Batteri"? Skärm, Batteriviloläge, Enhet i viloläge, Android OS, Android system m.m.?
     
  9. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såhär ser det ut nu just... Denna gång har den inte dragit extremt mycket batteri, men iallafall lite mera än vanligt.

    93 procent kvar av batteriet.
    3h24m på batteri
    -Batteriviloläge 30 procent
    -Enhet i viloläge 20 procent
    -Android os 18 procent
    Cpu totalt 3m 21s
    Håll dig vaken 32m 8s
    -Android system 10 procent
    Cpu totalt 12s
    Cpu förgrund 5s
    Håll dig vaken 41s
    Data skickats 76 bytes
    Data togs emot 76 bytes
    -Google play 9 procent
    Cpu totalt 1m 40s
    Håll dig vaken 8m 34s
    Data skickats 90, 68kb
    Data togs emot 82, 89 kb
    -Skärm 5 procent
    Aktiv tid 1 minut
    Osv.