1GB för lite?

Diskussion i 'Allmänt' startad av fedor, 25 feb 2014.

  1. fedor

    fedor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har en Xperis SP med 1 GB minne och jag har problem med minnesanvändningen . T.ex Lyssnar jag på podcast och surfar samtidigt med google chrome stoppas podcast spelningen. Samma sak har jag runkeeper igång och öppnar google maps så kraschar runkeeper .

    Är det här en begränsning som man helt enkelt får leva med om man har en telefon med lite mindre ram-minne eller går det att göra något åt?
     
    Last edited: 27 feb 2014
  2. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Du kan ju testa installera cm eller liknande som brukar vara mindre resurskrävande än tillverkarnas egna mjukvara. Eller någon baserad på 4.4 om det inte finns på cm vilket ska vara mindre resurskrävande också.
     
  3. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Ska inte vara något problem, lyssnade på saker och surfade samtidigt på min Galaxy S2 med 1GB i RAM. Och körde Spotify med röstnavigering i Google Maps samtidigt. Om jag inte minns helt fel gjorde jag det med min HTC Hero också, med några hundra MB i RAM. :)

    Går du in på settings/apps och sveper till höger får du fram running, där kan du se hur mycket RAM de aktiva apparna tar. Längst ner ser du totala RAM-användningen.

    Edit:
    Kollade upp din telefon, inte dåliga hårdvara direkt. Det måste vara något annat som spökar. Dags för en fabriksåterställning?
     
    Last edited: 2 mar 2014
    fedor gillar detta.
  4. Zidde

    Zidde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Som de tidigare nämner så kan det vara en idé att kolla hur mycket RAM som faktiskt är tillgängligt för användarapplikationer. Det kan vara ganska stor skillnad på 1 GB från telefon till telefon beroende på den fasta mjukvaran.

    Om jag inte missminner mig så har Sony en ganska flashig hemskärmshanterare? Den kan nog kräva sin kräm. En enklare sådan kanske skulle kunna förbättra situationen.
     
  5. fedor

    fedor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Igår fick jag möjligheten att uppdatera till Android 4.3 och hittills har jag inte haft någon app som kraschat även om jag kört andra i bakgrunden . Möjligt det annars hjälpt med en fabriksåterställning men var inte länge sedan jag återställde för andra liknande problem .
     
    Last edited: 3 mar 2014
  6. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Kollade du RAM-användningen? Kan ju vara intressant för framtiden ifall det är någon viss app som ställer till det.