Dmtech 7988 - Någon som testat?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av huttala, 28 nov 2013.

  1. huttala

    huttala Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tjena!
    Kollade runt lite på netonnet och hittade denna lilla platta.

    m.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/7-9a4tum/dmtech-tablet7988/193113.8278/

    Specsen ser ju onekligen bra ut, men hur är det med mjukvaran? Någon som vet hur den här plattan fungerar och om den har något annat namn utomlands, tänker främst på custom roms till den och så.

    Med tanke på att jag bara får fram netonnet när jag googlar namnet på plattan så antar jag att det är en rebrand.

    Så, kort och gott. Någon som vet mer än det som står på netonnets sida om denna platta? Har länge suktat efter en Android platta med 4:3 format på skärmen då det är överlägset att surfa med.


    Sent from my MI 2S using Tapatalk
     
  2. huttala

    huttala Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Sitter med plattan nu och den är ju snabb och fin, så mjukvarumässigt är en hur bra som helst. Inga problem alls.

    Sen kan man ju säga ett och annat om byggkvalitet, men den är ju riktigt billig så antar att man inte har så mycket att säga till om på den fronten.

    Den är lätt, så det är skönt att hålla den i en hand om man ska läsa pdf böcker eller liknande.

    Med andra ord så tycker jag att det är en helt klart prisvärd platta med vanilla Android installerat!

    Är det någon som undrar över något så fråga på. Jag kommer högst troligen lämna tillbaka den dock då jag redan har en galax tab 7.7, denna platta är rappare än tagen, men jag väntar nog tills det kommer en platta med 2k upplösning istället.

    Sent from my 7988 using Tapatalk
     
  3. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Funderar själv på samma platta just för att den har 4:3 formatet och är billig.

    Hittade du om plattan går under annat namn utomlands och vilket i så fall om man skulle vilja köra custom ROM.

    Samma hårdvara lär ju finnas i andra plattor. Frågan är bara hur man tar reda på vilka.
     
  4. Cyberott

    Cyberott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Fick reda på följande idag:

    CPU / Chipset Allwinner A31s
    GPU POWER VRSGX544MP2
    CPU architechture Cortex™-A7
    Manufact process 40 nm
    CPU speed Ghz 1.0

    Den är ju sjukt billig utan BT hos NoN denna vecka!
     
  5. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Funderar på om modellen utan BT egentligen har BT men att den inte är aktiverad i mjukvaran så det vore intressant med custom ROMs som funkar till enheten.

    Annars kanske någon är intresserad av att köpa en av BT modellen och göra en dump av ROMen för att testa på enhet utan BT.

    Det blir en 7988 för min del idag. För surfning är formatet överlägset. Annars måste man gå upp till 10" för att få samma höjd på bilden.

    Räcker det med Cyberott:s uppgifter för att hitta en custom rom som passar?

    Tänkte prova att installera GooManager för att se vad den föreslår för custom ROMs. Med lite tur är enheten rootad redan från början dessutom.
    Vill inte leka för mycket eftersom jag är rädd att bricka enheten. Lär inte vara lika lätt att hitta hjälp på nätet heller när det är så litet märke.
     
  6. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Last edited: 27 feb 2014
  7. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Då har jag en 7988 i handen och har kommit fram till följande:

    GooManager kan inte föreslå några kompatibla ROMar.

    I recovery menyn står det Android sdk reversion: exdroid

    Kernel-version: 3.3.0 inet_xzy@supperFAE#10

    Rootning som funkar enligt andra forum på samma hårdvara: http://www.mgyun.com/vroot (Har inte testat själv)

    När jag kopplade surfplattan till datorn använde den alcatel drivare som man verkar kunna härleda hit: http://www.alcatelonetouch.com/

    Yttermåtten stämmer inte med spec. vilket inte förvånade mig eftersom den skulle ha varit smidigast av alla 7.85" enheter i så fall.

    Mått enligt mig med vanlig linjal:
    136 x 201 x 9 mm

    Enligt DMTECH saknar 7988 bluetooth hårdvaran fysiskt så det är nog inget att hoppas på att man kan få igång. Skulle dock vara intressant med bilder på hårdvaran i 7988BT för att se vad som skiljer och om det är något man skulle kunna fixa själv.
     
    Last edited: 27 feb 2014
  8. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Skulle sätta mina pengar på att detta är en rebrandad Ployer Momo Mini...
     
  9. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Mrhoyt: Ja det ser onekligen ut som det. Tyvärr hittar jag inga ROMar till den heller. Men den är mer omskriven än dmtech iallafall även om inte det är så mycket precis.

    Skulle vara trevligt med KitKat för att få ut lite mer prestanda tex. Annars är ett tips att installera annan internet browser som Boat Browser tex. Tycker den fungerar bättre än den inbyggda eller Chrome.

    Har kommit fram till att enheten redan är rootad i alla fall (Enligt Root Checker).
     
  10. nicklas_718

    nicklas_718 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Är ute efter en billig men ändå inte för slö platta till dottern och ja den verkar onekligen prisvärd då den kostar 799 hos Netonnet. Finns det att köpa ngt skal till den?

    Ser dock att Samsung har släppt en Lite-version av sin Galaxy Tab 7 och den kostar 990kr. Visserligen 7", men och andra sidan är det av en kändare leverantör.
     
  11. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gå in på siba och testa. De har båda i butik. Tycker glaset är bättre på taben men annars du både större skärm snabbare processor i 7988. Sedan tror jag Samsung har optimerat OS bättre prestandaskillnaden är inte jättestor. Taben har sedan både gps och bt.
    Skulle gärna se kitkat till 7988. Tror det skulle göra den ännu lite snabbare.

    Har själv inte köpt något fodral ännu men 7988 har typ samma mått som Ipad mini så om ev utgångar inte måste vara tillgängliga så har du rätt stort utbud.
     
  12. nicklas_718

    nicklas_718 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!

    Hur upplever du batteritiden?

    Är hela plattan gjord av plast eller är det aluminium på baksidan?

    Hur känns skärmresponsen?

    Upplever du ngt lagg?
     
  13. sankaboy

    sankaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Efter 3 dagar ligger jag på 85% men då har jag knappt använt den. Dock har jag inte stängt av den då. Så wifi stängs antagligen när skärmen slocknar och sedan drar den minimalt.
    Bara mina gissningar men jag är förvånad hur lite den har dragit.

    Plastig repkänslig skärm och baksida. Responsen är bra.

    Kopplade systemkameran direkt till usb porten och kunde titta på full hd material som jag har filmat med kameran. Så kräm finns det.

    Det enda som kan vara lite segt är från släckt skärm till låsskärm när man trycker power när den är i viloläge. Det tar kanske 2 sek. Men det kan samtidigt förklara den låga förbrukningen.
     
    nicklas_718 gillar detta.
  14. Cyberott

    Cyberott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Jag har kört en 7988bt... har Andersson ADT 2.0/Pipo S2, tycker att 7988:an känns klart plastigare och känsligare. Den känns inte så mycket rappare än Pipon som har dubbelkärnig processor. Hade oxå läst att batteritiden skulle vara bra, men jag är tveksam... känns sådär. Du har ju 14 dagars öppet köp, så köp själv o bilda dig en egen uppfattning. Körde Antutu på 7988:an o fick ca 12000 i prestanda.

    Edit:
    Körde precis Antutu på min Andersson/Pipo S2 och den fick 13200...

    Denver har ett alternativ till Dmtech för 1295:- på Harald Nyborg... Taq80053 tror jag den heter!
     
    Last edited: 5 mar 2014
  15. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    angående tiden det tar för den att vakna upp så är det en eftergift vi gjort för att få bättre standby-tid. Det hade gått att göra mjukvaran så att den vaknar snabbare men då hade standby-tiden minskat. Inget stort problem om man är medveten om det och inte trycker 2 ggr pga att man tror att den inte har reagerat. //Hans, Netlogic
     
  16. Cyberott

    Cyberott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Drnashlenin:

    Vad har du för kommentar om att ADT2.0 slog 4988:an i Antutu, trots äldre hårdvara o mjukvara?

    Vilken av era plattor har bäst prestanda?
     
  17. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    jag har egentligen inte någon kommentar till den antutumätningen. Jag känner till programmet och det ger en fingervisning men är väl inte direkt industristandard för jämförelsemätning av plattor och telefoner? Man får nog titta på de enskilda mätresultaten för minne, processorer, skärm mm och skala bort den "sämsta" komponenten dvs den del av testet som drar ner betyget mest på den ena plattan för att kunna göra en jämförelse.

    Dessa 2 plattor bygger på olika chipset, den ena är Rockchip 3066 och den andra är Allwinner A31s och på papperet borde nog den senare benchmarka bättre pga att den är quad core även om klockfrekvensen är lägre. ADT2.0 har väl 16GB lagring jämfört med 8 GB på 7988an vill jag minnas, kanske det som drar ner? Den platta som specifikationsmässigt har bäst prestanda just nu är 1056QCW.
     
    Cyberott gillar detta.
  18. nicklas_718

    nicklas_718 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Kommentaren på Netonnet känns inte helt smickrande gällande WiFi:n för 1056QCW.

    http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/10tumochstorre/dmtech-tablet1056qc/193121.8279/
     
  19. Krilleel

    Krilleel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    A3
    Telefon:
    Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    A3
    Telefon:
    Galaxy S9
    Telefon 2:
    Moto G5
    spotify

    hej, jag har modellen med Bluetooth och har installerat spotify men problemet är att spotify tror att det är en mobiltelefon istället för en platta. varför är det så?
     
  20. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Hur menar du? Är det Premium?