Priserna på datatrafik, var kommer det att sluta?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 6 apr 2014.

  1. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Problemet med Tre är inte bara att de inte har täckning över Dalälven, utan att de är den operatören med flest "fläckar". De kan ha bra täckning generellt sett och stabila hastigheter generellt sett, men vad gör det när man helt saknar täckning lite här och där. Det händer alldeles för ofta med Tre att man saknar täckning i ett kvarter eller byggnad. De är MYCKET bättre nu än förr, men har fortfarande en lång väg att gå.

    Det är Hallon och Vimla som är öppna med att de egentligen är Tre och Telenor. Jag håller med om att Halebop och Comviq hade kunnat vara lite bättre, men man förstår ju varför de inte vill skylta med det.

    Undersökningen som de presenterar är inget att hänga i granen direkt. Dels var det bara 977 stycken som deltog, vilket jag kan tycka är en väldigt låg siffra för att vara helt statistisk korrekt, och dels har Telia ca 40% av den mobila marknaden idag, så det är inte speciellt konstigt att man väljer sin egna operatör som den bästa. Dessutom är Telias kunder generellt sett mer nöjda med sin operatör (som undersökningen också kom fram till), plus att om man är kund hos tex Tre, Telenor eller Tele2 och inte är nöjd med täckningen och ska välja någon annan operatör som är bättre så tror jag att de flesta spontant väljer Telia utan att egentligen veta något om det.
    Så att de fick 50% av "rösterna" är ganska väntat.

    Telia har dessutom vinklat det lite i sin reklam, men tanke på de virtuella operatörerna. Som du sa finns Comviq med som en egen stapel i reklamen, men i själva undersökningen kunde man även välja Halebop som operatör, men Telia valde att inte ta med just det resultatet i reklamen.
    Hallon fanns inte när undersökningen startade. Och inte Vimla heller, såklart. :)

    Undersökningen kan läsas i sin helhet här:
    http://www.tns-sifo.se/media/475077/rapport_mobil_t_ckning_tns_sifo_2013.pdf
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Japp, jag såg det också när en vän till mig promt sa att Telia har bäst täckning och då reagerade jag också på att Comviq låg som en egen stapel fasten dem går under Tele2s nät. Jag håller också med om vad du skrev om 3.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Undersökningen visar egentligen hur kundfördelningen ser ut mellan operatörerna, vilket jag antar är det du menar?

    Sen är det väl så att den exakta frågan spelar roll också. Om någon kom och frågade mig vilken operatör som har bäst samtalstäckning, så skulle jag ganska sjävklart svara att generellt är det Telia. För mig har dock Telia ganska dålig samtalstäckning - men generellt sett är den ju bäst. Om någon istället frågade vilken operatör jag tycker har bäst täckning, så hade jag inte svarat Telia utan 3 då de har bäst täckning där jag befinner mig, följt av Telenor.

    Det är ju som med alla undersökningar och all statistik: det går att vända så att det blir till en egen fördel.
     
  4. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Hehe, exakt. Var det inte en period för några år sedan då både Max, Burger King och Mc Donalds alla stoltserade med att de hade "Sveriges godaste hamburgare" då alla tre vann i tre olika undersökningar? :)

    I vilket fall som helst, jag tror fortfarande att max sex månaders bindningstid är den bästa och lättaste lösningen. Det är bara att se på marknaden på fiberinternet där praxis är utan bindningstid.
     
  5. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vem behöver mer än 10 Gb/mån i mobilen?
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Jag tror inte riktigt på max sex månaders bindningstid. Jag tror däremot på att man borde kunna välja det.

    Annars skulle man väl kunna ta telefonavbetalningen på en längre period. Annars är det nog många som inte skulle ha råd att skaffa nytt på grund av att det blir för dyrt att betala en telefon+abonnemang delat på 6 månader.
     
  7. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Fast där har ju Hallon löst det på ett bra sätt, att helt enkelt ha en separat avbetalning på mobilen som inte är kopplat till någon bindningstid på ett abonnemang. Så har ju våra grannländer som standard har jag för mig.

    Problemet med att ha 24 månader som alternativ är att majoriteten av kunderna ändå går på säljarnas olika knep och operatörerna lär fortsätta pumpa up marknadsföring som bygger på bindningstid.

    Nej, jag ser verkligen ingen nackdel med att ha en öppen marknad som gör att konsumenterna lätt kan byta operatör när de själva känner för det. Det sätter press på operatörerna och kommer att resultera i att den operatör med bäst kvalité kontra pris kommer att få flest kunder.
     
  8. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag tycker för övrigt att det här med att avbetala en mobil i ett mobilabonnemang är lite konstigt egentligen. Man tar inte för givet att skaffa en ny dator bara för att man skaffar ett nytt fast bredband, eller en ny TV för att man går över från Boxer till Viasat. :P
     
  9. Dakar

    Dakar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2012
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Någon som t.ex. vill använda HBO några timmar i veckan när man är på 4g nätet. När hastigheten för data höjs för mobilnätet bör också behovet av mer data öka för att utnyttja det bättre mobilnätet. Din fråga kanske egentligen är vem behöver 4g?
     
  10. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hur kul är det att se en serie/film i mobilen? 10 GB räcker inte långt då, jag kör spotify, SVT play, YouTube dagligen aldrig gått över 5GB på en månad

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Mest folk som kör mycket internetdelning skulle jag tro
     
  12. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Om man använder chromecast då, castar hellre från mobilen än behöva starta datorn.
     
  13. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Wlan?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  14. Dakar

    Dakar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2012
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hur kul en sak är är ytterst subjektivt. Om man däremot inte har tillgång till större skärm så tycker jag att se via mobilen är ett gott alternativ(tex när jag pendlar, reser osv). Sen att utvecklingen går mot att vi ska lagra mer saker i molntjänster bör ju göra att behovet av datamängd ökar.
     
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Alla har vi olika användarmönster.

    Jag brukar ligga på mellan 20 - 50 GB / månad för bara mobilen, jag lagrar i stort sett inget på mobilens minne, allt har jag i olika "molntjänster", likaså synkas mobilens kamera omgående så fort jag använder den.

    Och så har vi ju Chromecast & Netflix, där försvinner ca 1 GB / timme.

    Och ibland agerar mobilen modem åt kompisar & det bjuder jag på såklart.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
    Last edited: 7 apr 2014
  16. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fel / dubbelpost.
     
    Last edited: 7 apr 2014
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Måste också säga att det är anmärkningsvärt att operatörerna inte höjt företagsabboemangen i samma utsträckning som de privata. Är man rädd för att stöta sig med de viktigaste kunderna?
     
  18. Dakar

    Dakar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2012
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Dock så har tele2 försämrat sitt mobilabredband för företagare väsentligt. De hade tidigare fridata. Nu har det endast 70 gb. Vilket gjorde det omöjligt för mig att ha kvar dem som leverantör.
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tre höjde ju från obegränsat för 299 kr till 100 GB för 399 kr, en ganska rejäl höjning också. Tur man inte nappade på det...
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Hade du haft det obegränsade abonnemanget med eller utan bindningstid hade ju ditt pris eller villkor inte påverkats.