ROM: MIUI v6

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av dannejanne, 10 apr 2014.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vi har fått en släng utav MIUI till våra Nexus femmor. Jag har kört denna ROM dagligen nu i ca. 2 veckor och jag gillar den starkt, trots några små quirks och workarounds.

    För nedladdning kika i originaltråden på XDA:

    http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/development/rom-miui-v6-kitkat-t2687409

    Personligen så har jag dock laddat hem PA Gapps, Google Stock Package istället och det fungerar väldigt bra. Gapps från originaltråden saknar kalendersynk mot Google.


    Installation

    -Wipe, flasha ROM och Gapps efteråt.
    -Boota och gör basic setup av luren.
    -Flasha dialerfixen


    Detta är egentligen inte äkta MIUI v6 även fast den är baserad på KitKat. Det är en tablet ROM från Nexus 7 som är portad till våra telefoner. Så den har tabletUI och väldigt liten DPI (320).

    Tycker personligen att temat är snyggt och mera finputsat än Vanilla Android. Den känns fräsch. Inte lik någon annan ROM. Mycket är inspirerat från iOS 7. Personligen ser jag ingen nackdel med det.

    De buggar som finns är att man kommer inte åt nätverksinställningar. Copy & Paste dialogerna är på kinesiska. Det har blivit någon grafisk bugg vid enstaka tillfällen då jag bytt wallpaper. Vid ett tillfälle fick jag en soft reboot i ett samtal. Men bara en gång än så länge. För övrigt så har jag inte stött på något som gjort denna ROM obrukbar för daglig användning för mig personligen. Men garanterar inte att den gör det för dig.

    Tips & Tricks

    -Ladda hem WSM Tools från XDA ( http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2481178 ). Det är motsvarigheten för Xposed Framework. Då MIUI framework skiljer sig från andra så fungerar inte vanliga Xposed. Men moduler såsom App Settings fungerar på samma sätt genom WSM Tools. Så man kan få DPI kontroll over appar och system.

    -För att byta från 4G till 3G om så önskas så öppna dialer och slå *#*#4636#*#* och gå sedan in i "tablet information" och ändra i rullisten. Detta behöver göras varje boot om man inte vill köra 4G.

    -Ladda hem modulen MI-Tools genom WSM Tools. Med den kan man få transparent navbar, center clock och lite annat smått och gott. Men alla saker fungerar inte. Man märker vad som funkar eller inte.

    -Byt lancher. Den som kommer med är lite buggig och hackig emellanåt och försvinner gärna ur minnet.

    -Under" Settings -> Auto Running", lägg till appar som ska få starta upp automatiskt. Hade först problem med att SMS inte kom fram till mig ibland men det var för att EvolveSMS inte låg I den listan och inte bootades vid startup av systemet. Så appar såsom Timely etc bör också läggas till där.


    Screenshots

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Last edited: 12 apr 2014
    TranQ och Lofblom gillar detta.
  2. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    "Galaxy femmor" Jag äger ingen sån :-( :-( :-(

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Oj haha skrev fel ska förstås stå Nexus femmor ;)

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  4. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Blev störtkär i MIUI när den kom till O2X, allt ser bara så jävla bra ut. Men genom åren har jag aldrig sett en port bli ens halvfärdig och man blir galen på alla fc och andra besvär som kommer med det i längden. Sen har de väl börjat ta betalt för teman va?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Denna ROM har inte ens teman. Force close är jag personligen befriad ifrån förutom i en situation. När man ska kopiera text från ett mail.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har gillat MIUI sedan jag testade det på min gamla Galaxy S1 för några år sedan. Lite synd bara att det inte är open source och att Xposed inte funkar.

    Jag minns speciellt att jag gillade utseendet och alla teman. Det får nog bli ett litet besök någon gång framöver även om det inte finns teman :)

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  7. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Det som stör är att den aldrig översätts. Jag har tjatat om att få hjälpa till men får aldrig något svar och de tycks inte intresserade av att köra annat en de 5 stora språken

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  8. TranQ

    TranQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    MIUI 8
    Håller med!
    Jag är störtkär i hur MIUI V6 ser ut, synd att den inte översätts ordentligt och inte är 99.9% stabil
    Kommer definitivt testa denna i framtiden dock :)
    Tack för tipset!

    Sent from my Nexus 5

    EDIT:
    Jag kan inte få WSM Tools installerat =/ kör iofs med multirom och MIUI som 2nd ROM kanske har med det att göra, men fastnar bara i bootloop efter jag tryckt på INSTALL i appen och telefonen startat om.
    Any thoughts?
     
    Last edited: 25 jun 2014