Vad sysslar Google med?!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Defeat, 16 apr 2014.

  1. Wafflez

    Wafflez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Inte för att vara sån, men det med sd-kort är inte HTC specifikt. Det är en begränsning i Android så kan till viss del förstå kritiken utan att för den sakens skull hålla med om den.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  2. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Absolut, finns ju svar på den med som Zooklubba klistrade in.

    Verkar som TS mest bara vill gnälla i övrigt.
     
  3. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ni är helt ok med att fler och fler funktioner försvinner och telefonen blir dummare och dummare? Jag kör Android för att jag vill ha frihet och föra över vilka filer jag vill, hur jag vill och använda SD-kortet som jag vill.

    Vad ska man med ett SD-kort till i nuläget? Spara bilderna från telefonens 4mp kamera på det? Allt som kräver stort minne har ju Google låst till intern minnet.

    Konstigt att Google jobbat på Ara. De vill att vi ska ha frihet i hårdvaran men ha helt låsta mjukvara med barn-begränsningar:S



    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  4. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Tycker snarare dom lägger till funktioner och öppnar upp. Senast idag släppte dom sin fotoapp i Play.

    Du kanske ska hänga med i utvecklingen av att spara bilder och annat i molnet istället för på sd-kort?
     
  5. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Så jag kan alltså spara appar i molnet? Och du tycker det är en bra idé att lägga sina 4gb stora filmer i molnet och strömma dessa?

    Vad ger mtp eller vad det hette ens för fördelar förresten?

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  6. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Shit. Du är så jävla negativ. Lägger ner att svara dig mer.
     
    maxperes och knussin gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Var lite positiv istället. Du behöver inte leva med en slö gnex för att HTC inte kan göra nåt rätt.
     
  8. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Lite tråkigt när man köper en telefon och det kommer fram att Google lagt in massa begränsningar, till synes helt utan anledning.

    Jag har en Spotify-lista och fyra spel, nu är internminnet fullt.. samtidigt sitter man på en SD-kort med 64gb ledigt.. :(



    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  9. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det är ju Google som lagt in alla begränsningar = alla Android-lurar är drabbade!

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    syftade mer på att min htc var inne på rep....
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Herregud, snälla. Släpp dina larviga påhopp och försök att överdramatisera saker och ting.

    Läste du ens vad jag skrev? Alternativt, läste du ens AMA på reddit som jag länkade till?
    "This approach lets us merge everything on one volume, which is way better."
    Alltså blir telefonen bara smartare och smartare med tiden som Google finner på nya lösningar! Du har mängder med anledningar till varför de gjort som de gjort, om du bara bemödat dig att läsa än att bara gråta.

    Jag är då glad att allt är i samma veva och jag använder inte ens något sdkort, jag kör Spotify jag och har obegränsat med data.

    "Dummare och dummare", på vilket sätt är det dummare? För att du säger det eller Googles duktiga ingenjörer bestämmer det och det går mot vad DU tycker? Kom med riktig kritik om varför istället för att bara kasta ut dravel.

    All utrymme kan användas för allt! Det är en effektivisering av telefonen och dess minne. Att HTC i ditt fall nu smackat i en SDkort-läsare utan att t.ex kasta i mer minne i telefonen. Det är något du ska ta upp med HTC.
     
    knussin, Albin-132 och Marooned gillar detta.
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sdkortläsare är sjukt överskattat i en mobil. Klumpminne á Googles ide = WIN.
     
    Albin-132 och Sleepwalk gillar detta.
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ja, göra utrymme för en sdkortläsare, med port och extra plats som behövs för folk eller bara löda på skiten på valfri plats. Det är ett svårt val. Men visst, en nackdel är att du förlorar möjligheten att uppgradera utrymmet, men då köper man väl en ny telefon :-P.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Förslagsvis köper man en mobil med rätt mängd internminne. Man får ju dock slanta upp lite mer pengar, men än så länge leder väl Apple med rövarpriser på 1000 kr för dubbla mängden minne?
     
  15. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nu finns ju inte ens One m8 med större än 16gb i Sverige.

    Är väl kanske HTC:s fel dom sätter dit en SD-läsare och lurar användare att man kan använda den till något vettigt.

    Jag tog förgivet att telefonen skulle ha en sån självklar funktion som att kunna spara filer och appar på SD-kortet, speciellt eftersom den bara ha 16gb minne. Kanske var dumt av mig att inte ta reda på att Google lagt in en ny begränsning:s

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Som sagt, felet är enbart HTC's. Google slutade stödja detta för några år sen så det är inte deras ansvar att fixa.

    Du verkar inte riktigt förstå vad det innebär, det är ingen begränsning, men du har redan bestämt dig.
     
    knussin gillar detta.
  17. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ursäkta om jag gått in med fel attityd. Är bara sur när jag precis köpt en telefon och jag inte kan använda den som jag tänkt. Senaste Android-luren jag hade med minneskort fungerade som ett vanligt usb-minne.

    Hur menar du att det inte är en begränsning att inte kunna använda SD-kort eller föra över filer större än 2gb?

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Begränsning kanske det är, men hur ofta har gemene man behov av att skicka över en fil större än 2 GB? Egentligen? Och sen så kan du inte lasta Google för detta alls, på något sätt. De slutade att officiellt stödja sdkort, punkt slut. Vad jag vet har de inte ens kod för detta utan det är något tillverkare på lägga in själv, alltså gör de detta helt på eget bevåg och de problem som nu uppstår ligger enbart på deras axlar.

    Som sagt, lasta inte Google för detta, det är bara fånigt. Det är enbart HTC's fel att det inte fungerar som du tänkt på din HTC.
     
  19. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Av nyfikenhet, varför tycker google att det är en dålig idé med SD-kort?

    Är väl ganska många som har en filmsamling med HD-filmer större än 2GB. Eftersom telefonen kan spela upp dessa utan problem och SD-kort är billiga så är det ju ganska smidigt att inte behöva konvertera ner dem.
     
  20. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Därför att SD-kort kan krångla. Man vill minimera riskerna för korruption i filsystemet. Nu vet jag dock att om du lyckas göra så att din telefon inte startar/touchen slutar fungera så kommer du inte få ut dina filer om du har ett internminne.

    /Tapatalked