GPS på Htc Desire?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av aneell, 8 maj 2010.

  1. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Som jag förstår det så gör A-GPS inget vad det gäller precisionen på din position, men den hjälper till att låsa satelliter snabbare och/eller bestämma din position snabbare.

    A-GPS får hjälp av mobilmasterna vilket ger en precision på ~800-1000m. Telefonen vet då var på jorden den befinner sig och vilka satelliter som bör finnas synliga -> och således vet vilka kanaler dessa går på. Detta gör att telefonen kan hitta rätt satelliter mycket snabbare men påverkar inte noggrannheten. jag får oftast gps-fix på 10-15 sek (cold start) tack vare A-gps och efter 30 sek har jag under optimala förhållanden en noggrannhet på ±2m. Prova att sätt telefonen i airplane-mode och starta GPSen jag lovar att det tar ganska lång tid att få fix då (45-90 sek vid cold start).

    Edit: Det borde inte vara någon skillnad mellan N1 och Deisre vad gäller A-gps (förutom att N1 har quadband på både gsm och 3g - men det påverkar inget här i europa, och troligen inte i USA heller...)
     
  2. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag kör Navigon i min Desire och i bilen så är skärmen perfekt, inga som helst problem. Jag håller med om att den utomhus är svår att se men jag har aldrig haft problem i bilen där den är riktigt bra. :D

    Mvh / Meto
     
  3. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Och nu finns en version med bara Sverige för runt 400 kr. ;)

    Mvh / Magnus
     
  4. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER


    I know :) ... Hade jag bara väntat lite så!! Men nä, jag är ju så ivrig så jag köpte hela Europa fast jag inte har nån användning av det, lite surt!! :money:

    Men men, nu är det gjort så jag får väl ta och planera en Europa resa då :P
     
  5. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Hur fungerar det med uppdateringar?

    Får man livstids uppdateringar av själva programmet?
    Kan man uppgradera/köpa nya kartor när de behöver uppgraderas?
    Är Navigon knuten till en enhet eller kan jag flytta över det om jag någon gng byter bort min Desire?
     
  6. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Navigon är knuten till en enhet. Du kan byta men då måste du kontakta Navigon för att ordna detta.
    Jag har faktiskt inte kollat hur länge det går att uppgradera till nya kartor eller programvara :/ Det står inget på kvittor heller vad jag kan se. Men jag har för mig att jag har hört att det är 2 års licens.
    Uppgradera gör du iaf enkelt via Market, även om det är deras trial dom lägger där så blir det fullversion för dig eftersom den är knuten till enheten. Det går även att uppgradera via Navigon Fresh (programvara till datorn). Man måste ansluta telefonen som diskenhet då.
     
  7. knarrevik

    knarrevik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem! Ljudet blir nästan outhärdligt. Det är inte bara i Navigon utan ljudet i Desire är skrikigt i största allmänhet. Skickade in min på reparation, få se om det blir bättre.
     
  8. RedMarathon

    RedMarathon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om det är Navigon du syftar på så är det följande!

    F.n har inte Navigon löst hur uppdateringarna till Androidtelefonerna skall fungera, så det är att pröjsa fullpris för varje uppdatering.

    Jag ringde deras support angående om Navigons freshprogram där man skall kunna köpa uppdateringar för 2 år framåt men som jag hänvisat till ovan fortfarande ingen lösning på detta.

    Det jag tycker om Navigons GPS till Android är att detta är ett verk som har skapats klockan 5 i tolv och att man inte över huvudtaget tänkt på hur man sedan skall ta hand om sina kunder, det är lite så Navigon fungerar, betala men behöver du support så är kunskapen hos deras support undermåttlig i bästa fall kan du få ett svar men oftast så tiger dom ihjäl dig, lovar att höra av sig men återkommer aldrig!:mad:

    Tillsvidare fortsätter jag med min "fulversion"!:teeth:
     
  9. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag har uppdaterat min köpta version från Markets trial och det är inga problem, den blir fullversion... så det där verkar märkligt.
     
  10. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag tror RedMarathon syftar på kartuppdateringarna?
    Uppdateringarna av själva programmet borde man väl alltid ha tillgång till?

    Trist att höra om Navigons kundservice, kanske blir bättre fart på dem när Google släpper "turn-by-turn" navigeringen i Sverige :)
     
  11. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Ja, den stora nackdelen med Navigon verkar vara att det satsat på att anställa borttappade byfånar till kundservice...

    Annars gillar jag Navigon bäst, och de verkar jobba på programvaran eftersom det kommer nya funktioner hela tiden. Det man kan undra är varför dom hade så bråttom att släppa en halvfärdig produkt. Tror dom hade tjänat på att vänta... Nu blir många väldigt besvikna på dom istället.
     
  12. RedMarathon

    RedMarathon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Huvudet på spiken Madeli "Ja, den stora nackdelen med Navigon verkar vara att det satsat på att anställa borttappade byfånar till kundservice..." jag skulle inte kunna uttrycka mig lika mustigt som dig!

    Jag menar som Travolta tar upp angående kartuppdateringar för framtiden som jag tycker är en av de viktigaste sakerna gällande GPS programet. Att om man köper deras program så skall man kunna få köpa till 2-års kartuppdateringar med 80 % rabatt som dom har till sina egna navigatorer!

    Sedan skall det bli intressant vad Googles hittar på, det optimala skulle vara om dom kunde släppa sitt program synkad med endast GPS-uppkoppling och att man skulle slippa koppla upp sig mot nätet vid bruk av deras navigationsprogram med tanke på att kunna använda det utomlands, kartmässigt och deras layout som Google har tycker jag om, det skulle vara en anledning till att jag skulle kunna lämna Navigon.
     
  13. gl0biz

    gl0biz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    root ?

    man kan alltså shoppa navigon till sin desire utan root ? eller gäller bara den köp regeln marketappz ?
     
  14. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Du laddar ner den trial version som finns på Market.... installerar den. Sedan köper du den via Navigons hemsida och då får du ett serienummer via email. Sen startar Navigon och lägger in serienumret så har du fullversion.
     
  15. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Ja, du köper den direkt från deras hemsida. Android på Navigons hemsida
     
  16. gl0biz

    gl0biz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack Madeli och Toneloc för svar.
     
  17. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Nu har Navigon höjt priset till det tidigare igen. Dvs Europa kostar nu 849 kr :ehm:
     
  18. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Ville bara säga att Navigons senaste programvara till PC, Navigon Fresh v.3.0.2, nu fungerar så att det går att uppdatera kartorna till mobilen :)
     
  19. vic

    vic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Även jag har en garmin med dryga 2 år på nacken och min Desire hittar satelliter bra mycket snabbare än min garmin. Inte testat noggrannheten så mkt ännu dock.


    En fråga: finns det något gratis offline gps-program med svenska kartor som är någorlunda bra?
     
  20. andreas81

    andreas81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bumpar denna tråden med avseende på den här frågan. Jag har inte lekt särskilt mkt med min GPS något som till största del beror på att jag verkligen vill ha tag i ett GPS-program där man kan ladda ner kartorna i förväg (till skillnad från google maps), eftersom jag inte har någon dataplan. Och naturligtvis vill jag att det ska vara en gratis gps-app, använder verkligen inte gpsen mkt nog för att köpa ett program.

    Någon som har nåt tips?

    // Andreas