Diskussion: Samtalskvalitet

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Cyanopsis, 6 maj 2014.

  1. Thyg0d

    Thyg0d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Snackade med Sony supporten..
    Sjukt snabba på att svara..
    Jag slog av LTE och ljudet var mycket bättre på en gång??
    Jag tror Halebop (Telia) har strul med sin HD voice..
    Ska snacka med Halebop om det..
     
  2. Kikoelz

    Kikoelz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Ipad Pro
    Kör inte ens med LTE igång och har ändå dom problemen. Testat att bara köra edge, dock utan resultat.

    HD voice är aktiverat så länge du har minst 3G täckning.

    Sent from my Xperia Z2
     
  3. Thyg0d

    Thyg0d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Hmmm en fluke kanske att det samtalet blev bättre då... o_O
    Nåt knepigt är det iaf för det är faen inte vackert i luren..
     
  4. Malli_

    Malli_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    När jag snackade med sony kände de inte till problemet men bra att många börjar höra av sig o göra dem uppmärksamma.


     
  5. FTWTysken

    FTWTysken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Känns som att det inte är hårdvarurelaterat, tycker jag. Brus i högtalaren har jag bara märkt en gång, och hackigt ljud hos mottagaren en annan gång. Verkar ju mer ligga hos operatören (har Telia), har dessutom fått sms ett par gånger idag om missat samtal trots full täckning...

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
     
  6. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag hör något svagt brus när man pratar vanligt utan högtalare. Men är ju inga problem att höra vad någon säger på grund av det.

    Tydligen används den övre högtalaren när man pratar vanligt och den nedre vid högtalarsamtal.

    Har märkt att om man lyssnar på musik i högtalarna och antingen sänker ner volymen till lägsta lr pausar uppspelningen så hör man högtalarbrus från den övre högtalaren men helt tyst från den nedre. Kan någon testa om ni upplever samma sak?
     
  7. Mollan

    Mollan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    Jag hörde ett konstant högt brus under samtalen samt även sprak. Ibland drunknade motpartens ljud i bruset så det var omöjligt att höra.

    Angående bruset när man höjer och sänker så hade jag det också, det var precis detta bruset jag hade under samtal fast då mycket högre.
     
  8. Malli_

    Malli_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Fattar inte vad det är frågan om. Min kompis upplever samma sak, likaså jag med mina 3 st, köper man en NY mobil förväntar man sig bättre samtals kvalité än sin föregående mobil.


     
  9. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Före lansering var jag sjukt peppad på den här mobilen, men nu känner jag mig mer tveksam. Det är vansinnigt att så många har problem med samtalskvalitén men att orsakerna bakom är så svåra att hitta, och att inget officiellt sägs från tillverkaren. Samtidigt verkar Sony sålt Z2 rätt bra i det här landet och i övriga världen, så skulle det vara fel på själva luren så skulle hela havet stormat vid det här laget.

    Ligger problemet kanske hos mobiloperatören ändå (även om jag tycker att det är delat ansvar)?! Är det någon som skickat in sin lur och fått en ny där problemet försvunnit (med samma abb. så klart)?
     
  10. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Hade varit intressant att veta om det är någon som inte har något högtalarbrus från den övre högtalaren. Den brusar oavsett vad man använder den till.

    Men i för sig gör ju andra högtalare det också. T.ex. de till stereon där hemma. Så frågan är om det ska vara så.
     
  11. Wanuvas

    Wanuvas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma brus för mig vid samtal med luren vid örat. Men inget hackande eller sprakande som jag sett andra berätta om. Testade just spela musik och det hörs brus från övre högtalaren vid pausad musik för mig med. Jag har haft den sedan förra fredagen och har Telia, ska jag försöka DOA den?

    Upplever för övrigt även en viss "jiddrighet" på touchen, den släpper ett långdrag, t ex att jag drar ned notifikationslisten, lite när den vill och tar det som ett tryck istället och ibland likadant när jag sveper för att scrolla...

    :/

    Update: Jag hör ett svag rasslande om jag knäpper lite lätt med fingret mot fram eller baksidan och rasslandet låter som om det kommer från området runt övre högtalaren. Det hörs inget rasslande från den undre när jag knäpper där istället. Någon som kan testa samma metod?

    Jag sticker till Teliabutik imorrn och reder ut detta.
     
    Last edited: 7 maj 2014
  12. Jockemelen

    Jockemelen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 feb 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har också samma rasslande. Upptäckte det först när jag lätt släppte telefonen på ett bord och trodde ljudet kom från någon av knapparna på sidan men jag kunde inte lokalisera exakt vartifrån. Nu knäppte jag med fingret på den övre högtalaren och då rasslar det till men inte på den undre.

    Skickat från min Xperia Z2 via Tapatalk
     
  13. magwin

    magwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag kan bara säga att vi har två (lila och vit) och de har inte det minsta problem. Att en del fått ut tre telefoner och inte verkar ha gjort annat än snackat med Telia, Sony om än det ena än det andra problemet när den funnits ute en vecka…Hur hinner man med allt?

    Våra funkar skitbra, leker med den ohälsosamt mycket. Batteriet är imponerande! Talkvalitén utmärkt. Skärmen galet bra. Snygg som fan.
     
    Janne303 gillar detta.
  14. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Slitna simkort? Du menar som att röstelektronerna fastnar lite när de åker via simkortet innan de åker ut i antennen?

    Tror du har lite för höga tankar om vad sim-kortet gör i telefonen...
     
    osvanberg gillar detta.
  15. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Googla dåligt simkort...

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
     
  16. Travella

    Travella Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Verkar också ha problem med ljudkvaliteten. När jag pratade med farsan innan idag så sa han att han knappt hörde mig och han har Telia och en Sony Xperia ZR. Så kan ju vara problem med Telias hd ljud. Verkar inte ha några direkta problem när jag pratat med någon annan.

    Edit: Glömde säga att jag har Tele2
     
    Last edited: 7 maj 2014
  17. Malli_

    Malli_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Eller så har en del bättre hörsel än andra. Min kollega fick sin idag men hörde inget prassel medan två andra kollegor hörde mkt prassel i hans lur, handlar ju om hur känslig man e



     
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har ingen Z2 men kan hålla med om att gamla simkort kan göra en hel del konstigheter. Har genom tiderna haft flera symptom relaterade till just simkort. Ett av dom var just dålig samtalskvalite, i mitt fall lät det ungefär som att det var dålig mottagning. Har även haft problem med mobildata pga simkort. Så jag skulle inte förkasta det förslaget om man har ett simkort som har många år på nacken.


    Skickat från Tapatalk 2
     
    Janne303 gillar detta.
  19. EdgeX

    EdgeX Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan vara så att det är Telia/Halebop som har lite skägg med HD-voice. För nyss när jag pratade med två olika kompisar, som också har Telia (som jag också har, men de har iPhone 5), så hörde jag ett brus i bakgrunden. Inte konstant, utan snarare mer som att det distar lite när de pratade. Dock var det inte jättehögt, men ändå. Men jag har faktiskt inte tänkt på det så mycket när jag pratat utan HD-voice, tror jag iaf. Dock är det väl lite tidigt att dra slutsatser, måste undersöka lite mer.
     
    Last edited: 7 maj 2014
  20. AsifKader

    AsifKader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Du skulle du kunna ta bild på den lila, funderar på att byta ut min svarta mot den lila faktiskt men är så kräsen så har svårt att bestämma mig..:cry: