En ny modell släpps och min telefon blir seg?

Diskussion i 'Allmänt' startad av crs, 15 maj 2014.

  1. crs

    crs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Dags att göra en verklighets koll på någonting som normalt bara berör oss i det undermedveta och kanske vanligtvis skulle klassas som ett I-lands-problem.

    Denna gången jag uppfattade det var det ganska tydligt kanske ovanligt tydligt men jag känner igen det från förr. Särskillt ovanligt kul att upptäcka eftersom man inte heller har varit med i den tekniska utvecklings loopen och är helt ovetande vad som hänt för att sedan inse att det kanske faktiskt finns en koppling.

    Jag har en gammal galaxy s3 som jag har haft i 1,5 år. Sedan ett par veckor tillbaka blir den brutalt långsam, så långsam att jag kommer att börja störa mig på den mer och mer. Min lilla robot android i fickan gör sig ogillad till vardags och du börjar undra om det är dags att säga upp relationen med den. Installera om? nej det är på tok för krånligt och jobbigt med tanke på all konfigration och installation du har samlat på dig genom åren. Jag tänker tillbaka på windows 98 och XP då man regelbundet fick installera om datorn eller starta om datorn för att rensa ut den på skit och återställa den till ursprungligt läge. Skall det behövs 2014? Till min förvåing har den också ganska nyligen släppts en helt ny samsung, men vänta lite nu... Min Samsung blir brutalt seg precis när det kommer en ny. Detta känns bekant, ett mönster som jag känner igen sedan jag tidigare varit iphone ägare(aldrig igen). Inbillar jag mig eller finns det en faktisk koppling här? :money:
     
  2. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Haha du menar att samsung på något sätt fjärrstyr och segar ner din mobil bara för det finns en ny som de vill att du ska köpa ?
    Känns lite overkligt...
     
  3. crs

    crs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    dude det är en android, google kan göra det varför skulle inte samsung kunna göra det?
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag tror det är lite väl mycket foliehatt och tro på fjärrstyrning för att sega ner telefonen.
    Ju längre du har telefonen, ju mer skräp samlar du nog på dig. Sedan kanske du installerar appar som är mer krävande eftersom hårdvaran finns där för vissa användare.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    För alla de utvecklare som gräver runt i källkoden till Android har missat eller håller tyst om denna möjlighet till fjärrkontroll. Det kanske är en konspiration? Ungefär som alla 10.000-tals personer som jobbar inom flygbranschen som håller tyst om Chem Trails...
     
  6. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det är klart de kan. Det som egentligen hänt är att din S3 har fyllts med skräp/appar och segats ner. Möjligtvis också kombinerat med att lagringsutrymmet blir segare med tiden (TRIM är lösningen som numera används för att minska det problemet, men det hade inte din Samsung http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_(computing) ). Möjligtvis så har du också installerat Samsungs senaste uppdatering till 4.3, och som vi alla vet så är de inte direkt bra på att optimera mjukvara, så den kan säkert ha gjort den långsammare.

    Den andra saken som hänt är att alla andra tekniska produkter blivit snabbare, och därmed så stör du dig mer på din sega S3. En återställning skulle delvis kunna lösa segheten, men en S3 kommer aldrig bli snabb...

    Sen fattar jag inte varför du funderar på att köpa en ny, men vägrar köra en reset. Båda innebär lika mycket jobb i form av konfiguration och installation.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Nu sitter ju dock Google på saker som är closed source. Fanns ju trots allt många som jobbat med NSA et al innan Snowden blev en visselblåsare. Fast att hemlighet alltid leder till foliehatt-teorier är ju inget ovanligt.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  8. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Ja har full förståelse för problemet. Det inträffar så fort någon nyare och fräckare telefon dyker upp. Just nu har jag inte problemet då jag är nöjd med min G2:a, men min fru har helt plötsligt drabbats av samma bekymmer, då hon insåg hur trevlig min G2:a är...

    Mina arbetskompisar drabbas ochså ständigt av problemet, jag har en kollega vars Galaxy Note2 blev sirap så fort Note3 fanns tillgänglig...

    Det är till största delen psykiskt, men det brukar hjälpa att göra en factory reset också, ett tag...
    ...sedan börjar hjärnspökena styra dig igen...
     
  9. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Tror risken för fjärrstyrning är liten, men jag skulle inte bli förvånad om Samsung släppte en OTA-uppdatering som segade ner mobilen!
     
  10. wickedkman

    wickedkman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det inte så att de släpper sitt nya "gui" även till äldre telefoner när den nya kommer? Alltså att Samsung galaxy S3 eller S4 får lite av de mjukvarufunktioner som kommer med S5, det kan ju vara ett ganska smart sätt att "sega ner" telefonen utan att man egentligen gör något oärligt eftersom det är en väntad effekt av mer "avancerad" mjukvara.