Reseplanerare för stockholms lokaltrafik

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av johannilsson, 23 jun 2009.

  1. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Var tvungen att rulla tillbaka den här versionen pga tekniska problem på sl.se. Feedback på den nya versionen för er som testade den är välkommen!
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag fick bara en massa nätverksfel med den nya versionen (men jag har inte testat den förrän idag).

    En sak som jag dock undrade över även i den gamla: Kan man rensa bort platser från historiken eller rensas den automatiskt när den blir för stor?

    Jag har platser där som jag nog inte kommer att åka till igen de närmsta åren och det känns lite onödigt att de ligger där och tar plats.

    (Hur sorteras historiken förresten? Bokstavsordning eller senast använd?)
     
  3. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Den nya 2.0.0RC1 får nätverksproblem pga att sl hade en del tekniska problem med sin nya tjänst, det var därför jag var tvungen att gå tillbaka till den föregående versionen.

    Man kan inte rensa historik idag, men det borde finnas ett val för det! Däremot ska den (om jag minns rätt) inte hålla mer än tio i historiken för start,mål och realtid.

    Historiken ska sorteras efter senast använd. Jag är dock väldigt sugen på att bygga in stöd så att den sorterar efter hur ofta man använder en "item" istället, vilket då gör att de man använder mer frekvent hamnar överst.
     
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det var lite ovant med nya designen så först tog det emot lite men man vänjde sig snabbt och det är nog både snyggare och mer bättre associerat med SL. Så tummen upp för nya designen. Som det visat sig i Swedroids tester så bör ju dock de med AMOLED-skärmar hålla sig till svart bakgrund för bästa batteritid, så det kanske vore på sin plats att ha en option för ljust/mörkt tema?

    Funktionsmässigt hann jag inte testa den nya versionen så mycket innan den började strula. Men allt verkade fungera bra och det var riktigt trevligt att få störningsinfo direkt i sökresultatet. Det enda jag saknar funktionsmässigt är nog möjligthet att kunna ändra ordningen på favoriter, för det går väl inte än?

    Vad gäller att sortera historik efter mest använda så vill jag höja ett varningens finger. Dels så föredrar jag senaste för att snabbt kunna söka alternativa resvägar etc, men det är bara en preferens. Men tänk efter lite här nu, om listan sorterar alla stationer man använder oftast först, vad händer då med resten? Hur ska man veta ifall senaste sökningen gömmer sig på plats 20 eller 100? Och vill man verkligen ha en så lång lista? 10 mest frekventa skulle inte ens visa nya stationer för mig.. Jag skulle helt klart rekommendera att du istället lägger upp ett nytt alternativ till listan "Min position", "Historik", "Välj en plats från kartan" - "Mest använda" eller dylikt. På så sätt så får man det bästa av två världar! ;)

    Tack för en grymt bra app! Helt klart den jag använder oftast!
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Om historiken är kort så funkar ju mest använda, men är listan längre måste det ju vara bokstavsordning för att man ska hitta det man letar efter.

    En uppdelning i "Senaste 10" (som sorteras på frekvens) och "Historik" (50 senast använda som sorteras i bokstavsordning och där enskilda kan raderas) skulle nog vara en vettig kompromiss.
     
  6. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Fast så mycket skillnaden kan det väl rimligtvis inte göra på batteritiden? Då verkar det ju lustigt att Google själva gått över till vit bakgrund i flera av sina apps (typ Twitter (som google utvecklade så som jag fattat det) och Google I/O). Eller?

    Jag frågar av intresse, själv tycker jag att Android behöver bli lite mer ljust och trevligt - nu är det inte jag som gjort designen i STHLM Traveling - enbart ikoner och sånt. Men för framtida versioner kommer jag som sagt vara mer inblandad i och då vore det kul att veta vad folk vill ha eller vissa problem med färger osv. :) Kan avslöja så mycket som att den design som jag gjort mockup på också är ljus, dock inte vit ;)
     
  7. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    https://swedroid.se/batteritid-del-2-processorbelastning-och-skarmens-ljusstyrka
    Om du kollar på siffrorna så går Nexus One på 100% ljusstyrka från 15h 18m med helsvart skärm till 3h 5m med helvit skärm. Det är en ENORM skillnad (5x förbrukningen). Så stor skillnad blir det givetvis inte i en applikation eftersom allt inte är svart/vitt utan man ligger nånstans däremellan, men en ganska stor skillnad blir det nog ändå. Men man har kanske inte alltid 100% ljusstyrkaoch sen kan man ju dra det ytterligare och säga att man inte har appen igång många minuter per dag, och då gör det nog inte särskilt stor skillnad alls, men många bäckar små..

    Själv gillar jag ljusa/vita gränsnitt bättre och på min telefon är det ju ingen större skillnad, så för min del får det gärna va vitt.. :P
     
  8. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det där är ju faktiskt lite skrämmande - jag visste att det skulle finnas någon baksida till skärmarna :( Undrar hur iPhone4:s skärm klarar sig i jämförelse. Problemet med att göra en mörk version också är väl att man dels måste lägga ner mer jobb och appen blir också större. Men om man kan klara sig med att enbart byta ut färger och inga drawbles så vore det iofs. rätt så lugnt. Sen finns det också människor som alltid vill ha mörka designer på allting :/
     
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Intressant med batteriet, bytet till vitt var av mer praktiska själ, tycker att det blir lättare att se texten när det är ljust ute helt enkelt. Att underhålla flera alternativ tror jag kommer ta för mycket tid att underhålla helt enkelt.

    Tror jag var lite otydlig med historiken. Jag tror inte heller på att ersätta historiken rakt av med ett poängbaserat system istället tror jag att det kan vara som ett alternativ. Har en ide om att göra platser mer centrala i appen så att man från en plats enkelt kan välja mellan Res hit, Res härifrån, Realtid samt se störningsinformation tänk Quick Contacts. Då tror jag historik, favoriter och mest använda platser kommer få en mer central plats. Men det ligger lite längre fram.
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Iphone 4 kör en IPS-panel, dvs. en typ av TFT. Samma "problem" uppstår därför inte men skärmen drar troligen mer ström överlag. Nackdelen är dock att man förlorar den otroliga kontrasten (svärtan framför allt) vilket för mig och många andra säkert är viktigare. Man måste se skillnaden för att förstå den. :)

    En anledning till att ha en toogle-mellan svart/vitt är att vit text på svart är skönare för ögonen i mörkret och många använder nog denna app när de ska hem på kvällen/natten. :)
     
    Last edited: 11 jun 2010
  11. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    SL släppte sin nya webb sent igår. En ny version av STHLM Traveling som är kompatibel med deras ny webb kommer under dagen. Avgångar och störningsinformation påverkades dock inte av uppdatering igår.
     
  12. swipe

    swipe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det ligger nog i tiden att du tillahandahåller ett alternativ för donationer och senare när betalmarket släpps, gör programmet till en "1$"-app?!
     
    Last edited: 23 jun 2010
  13. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det finns faktiskt och jag har fått 10$ redan, dags att sluta mitt dagjobb snart :)

    Har inga planer på att börja ta betalt för appen.
     
  14. ihsahk

    ihsahk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2,Telia
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2,Telia
    Telefon:
    LG G2
    Telefon 2:
    LG Optimus G
    Väntar med spänning! Jag använder appen dagligen då den är så sjukt smidig med favoriter etc, så hoppas du hinner innan helgen ;)
     
  15. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En ny version finns nu på Market som är kompatibel med SL's nya webb. Många delar har skrivits om och appen har även bytt från ett svart till vitt tema. Kommentarer och idéer mottages gärna.

    SMS-biljett och share fungerar tyvärr inte, jag hoppas kunna släppa en ny version tidigast nästa vecka där dessa bitar åter ska fungera.

    QR för Market:

    [​IMG]
     
  16. AnderScore

    AnderScore Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du funderar inte på att släppa en version med reklam?
    Personligen har jag inge problem med reklam i applikationer bara om de inte stör för mycket.
     
  17. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag vill helst undvika reklam. Jag har i dagsläget inga kostnader att täcka för appen då jag kör min backend på Googles app engine. Tidigare höll jag en egen server men nu är allt migrerat till "molnet". Men ökar trafiken och jag måste börja betala för extra resurser kanske det kommer dyka upp reklam eller en "Pro" variant. Men i dagsläget är det ett hobbyprojekt som jag gör för att jag tycker att det är kul bara. Att sen folk vill använda appen eller forka den på GitHub ser jag som tillräcklig betalning :) Men jag är väldigt glad över ert stöd för ev. reklam och tankar kring att kunna ta betalt för appen.
     
  18. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En annan sak. SL's tjänst för att räkna ut en resa verkar ha en del problem med lasten och artar sig som "No routes found" i appen. Försöker man ett par gånger så kommer det fungera. Jag ska försöka få tid över i helgen att göra en fix så att det här felet propageras till ett korrekt felmeddelande.
     
  19. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag har upplevt att sökningen i senaste versionen är lite bökig. Dels så dyker adresser upp hellre än hållplatser rätt ofta, och sen har jag fått resultat på adresser som "Virginia, USA" om man skriver "va". Man man få det så att det är standard att bara söka på hållplatser och sen får man bocka i nåt om man även vill söka på adresser på nåt sätt? Grymt störande just nu att behöva skriva hela namnet på hållplatsen och åndå inte kunna välja den. Prova att skriva "Norrbyvägen" t.ex. Får först upp hållplatsen men efter ca ½ sek så byts det ut mot två olika gator..

    Sen tänkte höra om du tittat nåt mer på att integrera mot "Mitt SL" på sl.se. Jag såg att du kommenterat på mitt förslag på uservoice att det va en bra idé men jag gissar på att det inte är en särskilt högt prioriterad funktion?

    EDIT: Eftersom man utöver skulle kunna synca favoritresor och stationer för realtidsinfo så kan man ju även där spara adresser och hållplatser under ett annat namn. Det vore skönt att kunna skriva "hem" istället för sin adress eller lokala busshållplats..

    Ett annat av mina förslag på uservoice var att hålla ögonen öppna för smart infartsparkering. Jag hittade hemsidan för projektet http://smartinfart.se/ men den sa inte mycket så jag har mailat SL för att höra hur det går med det och även påpekat att när/om det släpps så borde det också släppas ett API.
     
    Last edited: 15 jul 2010
  20. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Vet inte om detta har föreslagits tidigare men det skulle vara skönt om man kunde byta färdriktning på en sparad resa *innan* man gör sökningen.