Uppdateringsproblem -Röd triangel!

Diskussion i 'One M7 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av C-man, 8 jun 2014.

  1. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Börjar bli riktigt frustrerad, har hämtat uppdateringen 2gånger nu men luren sväljer inte uppdateringen, den laddas ner sen får jag frågan om jag vill uppdatera nu, klickar i ja, då startar luren om med en grön logga cirkel pilar upp, det tar ca fem minuter sedan startar den om med en ny logga i form av en röd trekant, sen startar den om igen men ingen uppdatering.....:cry:
    Nu testar jag med en facktory reset men allt tar sån tid när man sitter på en 0.3mb lina!

    Kan jag gjort något fel!?
     
  2. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Vadå behöver jag s-off för att uppdatera OSet över huvud taget(kommer från iPhone, så är lite ovan att meca i luren, men gillar det, men ligger i rookie stadiet ännu)
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nej, uppdatera vanligt går helt perfekt. Många som dock tröttnar brukar vilja lägga in uppdateringen manuellt och det kan du inte göra med stock-recoveryn om du har s-off.
     
  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Varför 0,3? Wifi funkar väl?
     
  5. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Telia lägger på en Cap på fibern direkt man e sen med räkningen, och upptäckte fredags kväll att Tv:n va frånkopplad och capen på.
    Så tar det tre dagar för dem att se min betalning, så det blir 0.3 tills på onsdag!


    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  6. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nja perfekt är diskutabelt, men hoppas på tredje gången gillt.....

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Gå till en kompis eller ett café eller nått ställe där det finns wifi, det tar bara några minuter med full fart och så är chansen större att det inte blir fel om det går undan lite!
     
  8. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nu har jag varit i kontakt med onlinesuporten där dom påstår att jag gjort ändringar i OSet, vilket jag inte gjort, och när jag förklarade att jag är jurist med specialitet på konsumenträtt och avtalsfrågor så spärrades jag från supportern!
    Jag skall svänga förbi tele2 butiken under dagen och kolla med dem om jag skall dra detta till ARN.
    Och jag har chatten sparad, får jag ett nej på reklamationen så kommer jag lägga upp chatten i en särskild tråd i htc delen, för detta är inte ok!
     
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ursäkta om jag missat, vad är det som inte fungerar?
     
  10. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Min one m7 kan inte uppdatera till den nya uppgraderingen, jag hämtar den och påbörjar installationen och när jag når ca40% av installationen så dyker det upp en röd triangel på skärmen, sen startar luren om i samma sens5.5 som innan.
    Telefonen är 2veckor gammal:cry:
     
  11. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Är det samma sak om du försöker på Wifi?
     
  12. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har rensat charshen gjort factory reset en himla massa gånger, är helt frustrerad på detta nu!

    Sen att HTC bara avslutade chatten när jag förklarade svensk lagstiftning och att bevisbördan ligger hos dem gör mig snudd på förbaskad!

    För inte är det väl möjligt att göra ändringar i OSet utan att roota eller S-off på telefonen!?
     
  13. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jo det är samma ska, och uppdateringen ligger zipad i downloads katalogen.
    Har testat att radera zipen och hämtat den på nytt, med samma resultat.
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Utan root eller liknande kan du inte göra ändringar i OS'et så vidare ingen otrevlig bugg har dykt upp. Android som standard är "read-only" i telefonens filsystem och endast med root kan du ändra detta till "read-write" och har du inte rootat så kan de inte skylla på dig heller.

    Är det alltid vid en speciell procent det slutar installeras?
     
  15. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Please wait while we find an agent to assist you...
    Du har kopplats till Alessia
    Alessia: Hej Conny, tack för att du kontaktar HTC Support. Jag undersöker din fråga just nu.
    Conny Johansson: Hej jag lyckas inte lägga in den nya uppdateringen på min one m7
    Conny Johansson: Ok
    Alessia: om du får ett meddelande att Uppdateringen är korrupt, kan du testa med detta: Inställnigar-appar-alla appar-uppladdaren-forcera stop-rensa data
    Conny Johansson: jag kommer ca 40% i installationen sen får jag en röd trekant och telefonen startar om
    Alessia: även efter att ha rensat data i uppladdaren? använder du wi-fi eller mobildata?
    Conny Johansson: jag testar nu
    Conny Johansson: wifi
    Alessia: Tack.
    Conny Johansson: du menar uppdateraren va?
    Alessia: Ja, förlåt.
    Conny Johansson: Ok den är rensad
    Alessia: nu gör en mjukåterställning av din telefon: det är bara att trycka och hålla i strömknappen i 20 sekunder, tills att telefonen startas om själv. det kommer inte att radera dina detaljer, det är bara en djupare omstart.
    Alessia: sedan kan du prova med att ladda ner uppdateringen igen.
    Conny Johansson: det gjorde jag igår samt en factory reset i fastboot
    Alessia: ok. bra att veta. men testa ändå nu med en mjuksåterställning till, för du har rensat data i en app.
    Conny Johansson: Det är gjort nu, testar igen
    Conny Johansson: Nej jag kommer 40% sedan röd triangel igen, suck
    Alessia: tråkigt att höra. vi kan testa med att rensa cacheminnet i telefonen. jag skickar instruktionerna. ett ogönblick bara.
    Alessia: System cache partition lagrar temporära systemdata. Det är tänkt att göra det möjligt för systemet att komma åt program snabbare och effektivare, men ibland blir det rörigt och föråldrade, så en periodisk cache clearing kan bidra till att göra systemet fungera smidigare. Det kommer inte att leda till förlust av personuppgifter eller inställningar.
    Alessia: först gå in på inställningar-ström och avmarkera snabbstart, tack.
    Conny Johansson: Ja
    Alessia: 1 . Stäng av telefonen (håll ner strömknappen på enheter med sluten batteri)
    2 . Tryck och håll ned strömknappen och volym ned-knappen för att starta upp bootloader-skärmen. Det är en vit skärm med olika optioner och 3 robotar.
    Conny Johansson: Är där nu
    Alessia: 3 . Tryck på Volym ned för att markera Recovery, tryck sedan på strömknappen.
    4 . När en svart skärm med utropstecken eller en röd triangeln visas, tryck Volym upp och Strömknappen samtidigt för att visa menyn.
    Conny Johansson: Får inte upp någon meny den bara startar om
    Alessia: så det är bara att prova en gång till. det ka vara lite knepigt ibland!
    Conny Johansson: nej den bara startar om på kommando on volym upp
    Alessia: tyvärr finns det inget annat sätt att rensa caheminnet i telefon. kan du dubbelkolla att snabbstart inte är på?
    Conny Johansson: Den är avstängd.
    Alessia: ok. vill du testa en gång till med cachemmine?
    Conny Johansson: jag har gjort det, men kommer inte till någon meny
    Alessia: ett ogönblick bara.
    Alessia: du kan försöka med detta. Anslut telefonen till en dator eller ladda ner en filhanterare från google Playbutik

    Leta upp liket fil - detta kan finnas i / cache eller / Downloads och brukar kallas OTAXXXXXX

    Ta bort filen.

    Försök hämtningen igen.
    Conny Johansson: Ok
    Conny Johansson: nu startade den installationen av uppdateringen av sig själv!
    Alessia: konstigt. men kanske kommer det att fungera nu!
    Conny Johansson: Håller tummarna!
    Conny Johansson: Nej triangel igen
    Alessia: ok. testa med att hitta och ta bort fil från telefon. om detta inte funkar, får vi hitta någon annan lösning.
    Conny Johansson: Finns ingen fil med det namnet
    Alessia: kan du ge mig IMEI numret på din telefon? du hittar det in inställningar-om-telefonsidentitet
    Conny Johansson: 3594050553244XX
    Conny Johansson: Har kartongen framför mig, köpte telefonen för ca en vecka sedan
    Alessia: tack. det ser ut som att telefonen har blivit rotad och originaloperativsystem inte är på. däför kan det inte uppdateras
    Alessia: köpte du det andrahand?
    Conny Johansson: Ja den köptes av en äldre herre som haft den en dag, och den är inte rootad och är s-on, jag har registrerat mig på htcdev.com men inte låst upp botten pga att jag bara har en gamla Mac och ingen pc!
    Alessia: tyvärr, från vad jag kan se i mitt system, unlocked upplåstes telefon den 31 maj 2014. någon ändrades något i operativsystemet. kanske försökte de att låsa telefon igen efteråt, men tyvärr går det inte att uppdatera telefonen nu.
    Conny Johansson: Jag ägde telefonen den 31/5 och igen ändring är gjord i den, om nu inte Nova launcher ändrar något i den.
    Alessia: nej, Nova launcher har inget att göra med det. men ändringarna i din telefons operativsystem är registrerad i vprt system. tyvärr är det inget jag kan hjälpa med.
    Conny Johansson: Hur åtgärdar jag det då!?
    Alessia: telefonen kan skickas in på verkstaden och det originella operatyvsystemet kan återställas, men detta täcks inte av garantin.
    Alessia: Om du skulel vilja göra det, kan du kontakta vår verkstaden i Sverige, Telecare service Tel: 0771 865 000
    E-mail: [email protected]
    Conny Johansson: Men telefonen är inte upplåst, och definitivt inte under min ägandeperiod.
    Alessia: du köpte det andrahand, därför gäller garantin från det originella inköpet.
    Conny Johansson: Telefonen är tillverkad i februari 2014, och jag är jurist i konsumenträtt så jag är fullt insatt i alla konsumentlagar i Sverige.
    Conny Johansson: Programvaran är 4.19.401.11
    Conny Johansson: Sens5.5
    Alessia: enligt information i vprt system, HTC one med IMEI 3594050553244XX och SN SH3CHW902159 tillverkades den 27-12-2013
    Alessia: garantin gäller i 2 år fr o m tillverksning datum eller inköpsdatum. men garantin är ogiltig för att någon has sysllat med operativsystemet.
    Conny Johansson: Hur som helst är det 2års lagstiftad garanti och tre års reklamationsrätt som gäller i Sverige så du vet, och det gäller från ursprungligt köp, och det kan man ej avtala bort enligt konsumentköplagen.
    Alessia: ja, men HTC garantin täcker inte olaglig manipulering av programvaran. du kan gå igenom HTC garantin här http://www.htc.com/uk/support/warranty-statement.html
    Conny Johansson: Som sagt jag är jurist med specialitet på konsumenträtt och avtalsfrågor, så era avtal är sekundära svensk lagstiftning.
    Conny Johansson: Det åligger er att föra bevisbörda mot mig, vilket tekniskt set är omöjligt.
    Conny Johansson: Men jag gör en anmälan till ARN under dagen.
    Alessia har lämnat sessionen.
    Din agent har tekniska problem. Vänta.
    Alla agenter är upptagna, vänta.
    Vänta medan vi letar efter en agent från avdelningen HTC Sweden_Swedish Chat Support som kan hjälpa dig.
    En agent kommer att svara dig strax. Tack för att du väntar.
    Nästa tillgängliga agent kommer att svara dig strax.
    Alla agenter är upptagna, vänta.
    En agent kommer att svara dig strax. Tack för att du väntar.
    Du har kopplats till Meera
    Tack för att du kontaktade HTC.

    Det har jag testat!
     
    Last edited: 9 jun 2014
  16. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja den går alltid till ca 40% sedan dyker triangelen upp!
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Den där alessia låter som de tagit nån random person utanför sverige och satt på snabbkurs i svenska, för det var knappt begripligt det hon skrev.

    Om du startar om i fastboot (stäng av mobilen, sen tryck och håll in volym ner och powerknappen tills en vit ruta dyker upp) och kollar vad som står.

    Ser du om det står att bootloadern är "locked" eller "relocked"? Står det "tampered" högst upp?
     
  18. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Finns det något lätt sätt att kolla om telefonen är rootad eller inte? Begagnad telefon, kan ju varit med om vad som helst.
     
  19. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    M7_ul pvt ship S-on rh

    Står det överst
     
  20. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har svårt att tro att tidigare ägaren gjort annat än att testa telefonen en dag som han sa vid köpet den var helt oskadad och hade original plasten på skärmen kvar, han var van vid iPhone och hade gått tillbaka till det efter en dag med htc som han tyckte var för avancerad.