ROM: Paranoid Android

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av lassekongo, 7 jun 2014.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Paranoid Android är den rom jag har använt mest på min Nexus 5 sedan jag köpte den. Paranoid Android är likt stock, men har några tillägg i funktionalitet, t.ex. Pie, Peek, Hover och CM's theme engine. Jag upplever att romen hittills har varit väldigt stabil och har använt den som min dagliga rom i stort sett sedan jag fick min Nexus 5 i december. Jag tycker mig inte ha haft så stora problem med buggar i alla fall, men vad man tycker är buggigt är ju olika från person till person och all flashning sker som vanligt på egen risk.

    Tyvärr finns inte en av Paranoid Androids mest kända funktioner med: hybrid settings, de inställningar som tillåter att man ändrar bl.a. DPI och färger på status- och navigationsfältet för enskilda appar. Halo finns inte heller, men har ersatts av Hover som Swedroid skrev om för ett tag sedan, vilket jag tycker är betydligt snyggare än Halo. Screenshots finns nedan.

    Pie kanske många känner till: det är ett alternativ till det vanliga navigationsfältet som kommer fram i immersive mode om man sveper från skärmens sidor. Screenshot:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Peek visar notifikationer när man tar upp telefonen ur fickan eller från en plan yta. Om jag har förstått det rätt så är telefonens sensorer aktiva några sekunder efter att skärmen har stängts av. Under denna tid kontrolleras telefonens orientering och proximitysensor för att se om telefonen läggs på en plan yta eller i fickan. Om man sedan får en notifkation, aktiveras sensorerna igen. Om man lyfter upp telefonen under denna tid så slås skärmen automatiskt på och den senaste notifikationen visas ovanpå låsskärmen. Screenshot:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Hover ersätter Halo som fanns i 4.3. Istället för en liten bubbla som alltid visas på skärmen, dyker Hover upp som en stor notifikation när man tar emot t.ex. ett sms. Den stora notifkationen är synlig några sekunder, går att expandera och svepa bort om man inte vill se den. Trycker man på den öppnas notifikationen i ett "flytande fönster". Notifikationer går även att öppna i flytade fönster genom att dra ned rullgardinsmenyn, långtrycka på en notifikation och välja Floating mode. Screenshots:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Paranoid Androids Google+: https://plus.google.com/u/0/+ParanoidAndroidCorner/posts
    Paranoid Androids community på Google+: https://plus.google.com/u/0/communities/112514149478109338346
    Changelog och förklaringar av funktioner: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2583582
    De gapps jag använder: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2397942
     
    wuqqs, percoolio, Tråget och 2 andra gillar detta.
  2. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag har inte flashat ROM sedan SGS3-tiden (cirkus ett år sen) och får en massa FC:s nu. Vad kan jag ha gjort för fel? Drog en factory reset, sedan flashade jag ROM:en och stock gapps package från din länk. Tips?
     
  3. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Rensade du Dalvik cache? Om inte, testa att göra det och flasha om ROMen.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  4. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jo, gjorde fullständig wipe. Jag flashade först ROM:en och sen gapps. Ska man göra tvärtom eller nått? Har för mig man ska flasha gapps två gånger? Minnet sviker som sagt.. :)
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Romen först och gapps sedan och det borde räcka att flasha en gång :) Vilka appar får du FC på? Sedan dagens uppdatering verkar Themes force closa när jag uppdaterar appar och Chrome ibland också av någon anledning. Samt kameran, men det kan ha varit en tillfällighet...

    Du kan dock prova att flasha om romen och gapps en gång till och rensa cache och dalvik cache innan du startar telefonen igen och se om det hjälper.
     
  6. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Kalender och intern lagring tror jag det va som stängdes hela tiden. Men på den lilla stunden jag körde den så hann jag sakna en massa inställningsmöjligheter. Kan man köra in xposed?
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Har det slutat force closa nu då? Det ska inte force closa efter en helt clean flash.

    Jag använder Xposed. Om du funderar på Gravitybox så tror jag dess utvecklare avråder från att använda det tillsammans med custom roms. Paranoid Android är väldigt nära stock och det är därför det inte finns så många inställningsmöjligheter, men det är något jag gillar :) Ta dock en titt här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2583582. Det finns mer än man tror, även om mycket finns i nästan alla romar.
     
  8. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Var GB jag syftade på :) drog tillbaka till stock + GB direkt igen, men ska testa igen om en liten stund.

    Edit: Nu funkar det som det ska, gjorde bara likadant igen. Ganska läckert faktiskt! Immersive mode var coolt, skärmen känns så mycket större. Ska ge detta något dag :)

    Edit 2: Både chrome och chrome beta FC:ar om jag söker på något. Vad göra? Vill inte byta browser..
     
    Last edited: 12 jun 2014
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Såg inte dina edits förrän nu. Men i versionen som släpptes imorse är force close i bl.a. Chrome och Lens blur i kameran fixade. Lite mer info i deras releasemeddelande: https://plus.google.com/107979589566958860409/posts/bpwxJDjK2Mp
     
  10. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Hade inte sett att dom släppt nytt, men fått OTA nu! Skapligt smidigt!
     
  11. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Någon som har problem med Peek i senaste RC2? Jag har markerat att funktionen ska vara på under displaysettings men ändå händer ingenting när jag får ett sms eller liknande. Det är precis som vanligt.
     
  12. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    För mig funkar det. Tänk på att den endast kommer slå på skärmen om du lyfter upp mobilen från en platt yta, t.ex. ett bord eller om du tar upp den ur fickan och detta ska ske inom 10 sekunder efter det att man har tagit emot en notifikation om jag inte minns fel.

    I tidigare versioner har jag dock märkt att om jag tar upp telefonen ur fickan, lägger den på ett bord och sedan får en notifikation så händer ingenting om jag lyfter upp telefonen från bordet. Hur det är i RC2 vet jag dock inte ännu.
     
  13. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Gjorde en reflash av romen och nu fungerar det när jag plockar upp telefonen från bordet etc. Det enda jag har märkt är att jag får en väldigt liten ikon som notifikation, tex sms. Jag får ingen text över ikonen som de visar att det ska vara. Hmm vet inte vad felet är.
     
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Använder du en låsskärm med PIN eller lösenord? I så fall beror det på det.
     
    Axan gillar detta.
  15. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Jaha, tack för hjälpen. :)
     
  16. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Har två frågor. Citerade dig så du ska se att jag skrivit.

    Har du testat köra med ART? Tar ett tag att få en uppfattning om det så jag har inte orkat byta än. Iom att det ska bli standard så borde det ju vara bättre, men kanske inte med 4.4.4?

    Sen så tänkte jag höra om du använder hover och har Taskers aviseringar igång? Körs Tasker lika bra med aviseringarna avstängda? Har för mig jag sett nånstans att de bör vara på för att inte android ska stänga programmet när det körs i bakgrunden. Hover är ofta ivägen iom att några av mina tasks gör så att aviseringen täcker sökfält osv. Hover är väldigt trevligt annars!
     
  17. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag använder Xposed som inte funkar med ART så jag har dessvärre inte provat det.

    Tänker du på Taskers permanenta notifikation, alltså den där det står vilka profiler som är aktiva? Jag använder den, men har den inställd på låg prioritet så att ikonen inte syns i notifikationsfältet utan först när man drar ned rullgardinsmenyn. I Hover har jag dock valt att stänga av Tasker för att det är irriterande när notifikationen kommer fram varje gång en profil blir aktiv. Taskers notifikationer finns dock som vanligt i notifikationsfältet ändå.

    Man kan blacklista appar i Hover och Peek under Settings - Apps - valfri app. Så du kan ju prova och se om du blir nöjd :)
     
  18. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Menade den notifikationen. Hade helt missat blacklist, tack! Blacklistade den och "android-system" för att få bord inmatningsalternativ-notifikationen (får väl se vilka mer notifikationer som göms pga android-system) varje gång en textruta markeras. Nu blev det toppen :)
     
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    PA har tänkt på allt! Under Language & input i systeminställningarna kan man göra så att selector notification inte visas. Då behöver du inte blacklista Android system.
     
  20. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Har man alltid kunnat göra det, eller är det en PA-grej? Har stört mig på den menyn hur länge sin helst!