[Telenor] Telenor Change - byt mobil varje år

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 17 jun 2014.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag har Telenor kommit med en ny tjänst kallad Telenor Change. Här tänker jag berätta vad den innebär för Telenor-kunder.

    Kort om Telenor Change
    • Du kan byta mobil när halva telefonen är betald (om du betalar enligt plan, efter 12 månader)
    • Du lämnar in din gamla telefon som återanvänds.
    • En ny avbetalning läggs upp på 24 månader.
    • Vid bytet tas den tidigare avbetalningen bort (alltså plockas de resterande 12 månaderna bort) och en ny läggs upp på 24 månader.
    • Ditt abonnemang påverkas inte.

    Kort sagt: ett väldigt smart sätt från Telenor att behålla kunder länge.

    Kan jag använda Telenor Change?
    Kraven för att kunna använda Telenor Change är följande:
    • Du har betalat åtminstone halva din befintliga telefon på avbetalningsplanen.
    • Din telefon är fullt fungerande.
      • Inga repor eller sprickor på displayen.
      • Din mobil ska inte vara fuktskadad.
      • Endast normalt slitage.
      • Batteriet ska fungera och se bra ut.
      • Laddkontakt ska fungera och laddning ska fungera som den ska.
      • IMEI-etiketten ska finnas kvar.
      • Hörlursuttaget ska se bra ut och fungera.
      • Display och knappar ska fungera korrekt.
    • Din Telefon har Telenor Change.

    Du kan byta telefonen redan efter 30 dagar, det enda kravet är att halva telefonen är betald.

    [​IMG]

    Några mobiler med Telenor Change
    17 juni
    iPhone 5c & 5s
    Samsung Galaxy S5 och S4 4G+
    Sony Xperia Z2 & Z1
    http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/mobilutbud/index.html#change,Change

    Befintlig Telenor-kund?
    Om du är kund hos Telenor idag och vill ha Telenor Change kan du ordna det. Du måste dock begära att en ny avbetalningsplan läggs upp för en ny telefon. Du kommer då att betala för två telefoner tills din nuvarande telefons avbetalningsplan är klar.
     
    Last edited: 17 jun 2014
    indika gillar detta.
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Inte för vara negativ men rätt dålig affär. Man kan säga du leasar din mobil. Själv köper jag hellre Mobilerna kontant och säljer dom sen när jag är sugen på en ny. Works for me. Plus jag sitter inte i knät hos operatörerna.

    Btw Telenor har snott detta upplägg av tmobile i usa. De lanserade denna deal för över ett halvår sedan.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro
     
    kalleboston gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, precis. Det största problemet jag har med detta är den långa bindningtid man får i praktiken... Låter bra när man beskriver det - men i verkligheten så blir det inte speciellt bra. Speciellt eftersom man betalar för en telefon i 12 månader som man senare inte får behålla.

    Ta iPhone 5s t.ex. den kostar 250kr/månad dvs 6000kr - vilket från början inte är ett speciellt bra pris. Under 12 månader kommer man ha betalat ca 3000kr och då sedan lämna tillbaka telefonen mot att man binder sig i 24 månader. Så gör precis vad du säger - leasar en telefon. I längden tjänar man på att köpa mobilerna på en separat avbetalningsplan och sälja när man vill ha en ny.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor Change låter som att det är väldigt bra för kunderna - men egentligen förlorar vi på det. Eftersom du betalar för en halv telefon som du sedan lämnar tillbaka så har du ju gått miste om en hel del pengar. Samtidigt som när du lämnar in telefonen blir bunden i 24 nya månader. Det är precis som att leasa en bil, fast nu är det en telefon vi pratar om istället.

    Det är bättre att låta tiden gå och sedan plocka ut en ny på abonnemanget som man ändå skulle få och då har man dessutom bättre koll på hur lång tid man är bunden.

    Låter väldigt bra i praktiken - men när man väl vill byta operatör så har man troligtvis väldigt lång tid kvar tills man kan göra det om man har använt Telenor Change.
     
  5. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Frågan är om man kan utnyttja sin månadsrabatt på den nya mobilen? Det har man inte kunnat göra hittills och det kan vara mycket pengar som "brinner inne" som gör Change till en riktigt kass deal.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det bör man kunna göra, annars vore det väldigt konstigt tycker jag och då är det nog inte speciellt många som kommer nappa om månadskostnaden höjs för att man ska kunna plocka ut en ny mobil samtidigt som man lämnar in sin gamla.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om man tar ut en mobil på abbonemang, väntar 12 månader och skaffar en ny via Telenor change. Kan man sedan efter ytterligare 12 månader skaffa ännu en ny mobil eller måste den bindningstiden löpa ut på vanligt sätt?
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Du kan byta då efter 12 månader igen. :)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Dålig affär. Ptja, jag vet inte. Kanske missförstår

    Men om du ska betala av halva telefonens kostnad på 12 månader, och sedan få en ny så är det väl ungefär som att köpa en på elgiganten för 5990:- och få 2845:- efter 12 månader på blocket.

    är det inte samma sak?

    En form av leasing, som blir mer och mer populärt
     
    6150 gillar detta.
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Så är det ju absolut - men den främsta anledningen till att det blir till en affär som inte är speciellt bra är föra tt Telenor har höga priser på sina telefoner.

    Men det största problemet är egentligen att man blir fast så pass länge. Kör man lösningen du beskriver med Elgiganten och att sälja den gamla telefonen gör ju att du kan byta abonnemang när du vill. :)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    I så fall är det väl inte så illa? Det är generellt svårt att få ut halva nypriset från en 1 år gammal mobil och dessutom så slipper man besväret med att sälja.

    Man slipper också lösa abonnemanget. Ofta har man ju både fast avgift och en förhöjd för hårdvaran. Vill man betala av abonnemanget och köpa en ny mobil på abonnemang så måste man betala alla totala månadsavgifter man har kvar, vilket sällan är billigt.

    Själv köper jag aldrig mobiler med abonnemang alls. Vill ha frihet att byta operatör och mobil när ja vill. Men de flesta köper ändå sina mobiler på avbetalning och då tror jag absolut att detta erbjudande är attraktivt.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Om man ser vad som ingår i Telenors abonnemang och till vilka priser sår det inte speciellt säkert att det verkligen blir prisvärt i slutändan. Jag jobbar ju som säljare hos Telenor och måste säga att jag inte tycker att abonnemangen är speciellt prisvärda faktiskt.

    Men om man bortser från det så kvarstår dock faktumet att man i praktiken får en väldigt lång bindningstid.

    Att ett erbjudande är attraktivt är inte samma sak som att det är bra. Att det är attraktivt att få byta mobiltelefon varje år är en sak, men att det verkligen är det mest prisvärda är inte alls säkert. :)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att deras abonnemang inte är mycket att hänga i granen. Men modellen med att byta mobil varje år och skippa halva avbetalningen behöver nog inte vara dålig nödvändigtvis.

    Vet du förresten om de tänker ändra villkoren på sina mobila bredband snart? Det finns ingen vettig människa som tecknar deras abonnemang i dagsläget. Annars kan de lika gärna lägga ned hela den verksamheten.
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Då verkar det som att vi kan enas om att telenor har dåliga abbonemang men att tanken med att få byta var tolfte månad inte är helt fel ?


    Skickas från min iPhone 5s
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Tanken bakom det är ju rätt - men det sätt som kunden blir påverkad av ett byte är negativt för kunden - just med tanke på hur lång bindningstid man får.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
     
  16. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Du får gärna rätta mig om jag har fel, men jag fick uppfattningen om att man inte alls förlänger sin bindningstid utan Telenor bara sätten in en avbetalning av telefonen i 24 månader, precis som de haft tidigare? Vilket betyder att sitt abonnemang behåller samma bindningstid och uppsägningstid som tidigare och man därför när som helst kan köpa ut sin telefon och säga upp sitt abonnemang.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Ja, så är det. Men du behöver fortfarande betala av hela telefonen för att kunna lämna Telenor. Du kan inte avsluta abonnemanget och enbart behålla avbetalningen på telefonen. Så i princip är det ju en slags bindningstid - som kallas avbetalningsplan.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
     
  18. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Suck. Den amerikanska modellen där folk har ännu mindre koll än i Sverige på vad en mobil faktiskt kostar är knappast något att eftersträva.

    Köp mobilen kontant. Välj ett abonnemang som passar din faktiska användning. Byt närhelst du vill.

    Själv har jag slutat binda upp mig. Tack vare det kunde jag hoppa på Universal Telecoms erbjudande och har då allting gratis i sex månader utan bindningstid. Tjänar mycket mer på det än vad jag kunde fått i subvention på en flaggskeppstelefon.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  19. HydraGel

    HydraGel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är väl bra för de som tycker det är bra.
    Själv köper jag alltid mobiler kontant utan lån eller avbetalning. Spelar ingen roll om man får billigare subventionerat från en operatör. Vet inte varför egentligen... Vill inte om 6 månader fotfarande betala av en mobil varje månad fast det blir billigare än att köpa den kontant.
     
  20. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Undra vad Telenor har tänkt att göra med alla gamla mobiler.

    Sedan stör jag mig också på deras abonnemangs data pottar. Vill man så kan man köra slut hela sin månadspott på en kvart och då har jag ett företagsabonnemang som ska vara anpassat för folk på språng. My ass säger jag om det.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro