Fråga: Kan man få mycket bättre prestanda med custom ROM?

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Doidon, 28 jun 2014.

  1. Doidon

    Doidon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, jag har en gammal Galaxy S som telefon. Hade en gammal knapp Sony Ericsson innan men fick den här av min svåger som tyckte jag inte kunde gå utan smartphone 2014. :P

    Problemet är att jag tycker den fungerar hemskt! Den hakar sig ständigt och startar om sig helt random ibland. Prestandan är urusel även stock appar som dialern och medelandehantering. Ibland kommer inte mina samtal eller sms ut på nätet när jag försöker ringa/smsa och jag måste starta om telefonen.

    Så jag undrar, var Android mobiler så här dåliga på den tiden eller är det någon fel på min telegon? Och skulle det kunna bli bättre med någon sån där custom rom? Kan inget om sånt men tänkte det kan väl inte va så svårt att följa nån guide?

    Tacksam för svar. :)

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 28 jun 2014
  2. mnu

    mnu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag är lika ny här jag och har delvis samma fråga, men jag är ganska säker på att du har helt rätt här. Jag köpte GT-I9000 ny och då fungerade den kalas. Nu är det tyvärr tvärt om frun använder den till det nödvändigaste och det funkar hjälpligt inte mer.
    Anledningen till att jag nu börjar forska djupare i detta är att min Note2 har fått vad som sägs vara sista uppdatering och börjar därmed gå samma öde till mötes. Redan har massa basala funktioner försämrats kraftigt. Likaså kommer det gå med nästa produkt och sedan nästa igen osv. Samma fenomen inom dator-, surfplatta mm. Gamla PC har jag dock lyckats hålla vid liv hårdvarans livslängd ut just genom att behärska mjukvaran (operativsystemet), köra gamla program etc. Kan inte se att det skulle funka annorlunda på mobilsidan. Jag har just surfat in här och är säker på att hitta lite nyttigt bara genom att läsa lite trådar.
    Jag vägrar att låta giriga maktfullkomliga jättar bestämma när min hårdvara inte längre ska fungera, bara för att jag ska gå och köpa nytt efter 2år. Det håller inte varken för min plånbok eller världens resurser. Som jag ser det finns inget alternativ än downgrade, custom rom, etc.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    custom roms ger i regel bättre performance men inte mycket bättre. dessutom introducerar du nästan uteslutande helt nya och i vissa fall ännu jobbigare buggar. Bästa sättet att få luren att kännas fräsh är en clean sweep. total återställning och börja om. DEt är inte speciellt jobbigt och tar inte så läng tid heller.
     
  4. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Det är nog snarare så att du med tiden pressar den hårdare och hårdare (applikationerna idag är inte gjorda för utdaterad hårdvara) och det blir lättare att se hur dåligt den presterar när du jämför den med dagens enheter.

    Nu var det längesedan min Galaxy S var igång men jag tror inte jag kommer uppleva någon större skillnad mot min One rent standardmässigt. Menyer och liknande flyter fint däremot tar beräkningar längre tid och jag kan göra mindre samtidigt.

    Helt grym mobil för övrigt, hade inte min USB-port gått sönder hade den varit igång idag :)
     
  5. mnu

    mnu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta är en av få saker jag helt kan förkasta.
    Apparna utvecklas inte så snabbt som funktionerna försämras. Problemen uppstår ofta i anslutning till de påtvingade uppdateringarna av stock rom. Varje gång tror man att buggarna kommer fixas och sedan slutar det med att det blev ännu värre. (På Galaxy S-tiden var det inte lika tydligt, men kvaliteten verkar sjunker ständigt på mjukvaruutveckling vad det verkar. Eller, kanske handlar det bara om att tillverkarna försöker "skruva upp" förnyelsehastigheten ytterligare.)

    Tilllämpningar som "interagerar" med omvärlden, använder nyare format och standarder eller behöver kunna mäta sig med modern hårdvara av andra själ, är självklart(!) besvärligare att klämma in i en gammal hårdvara. Men jag kan inte se varför man inte skulle trycka in ett enklare lättviktsmjukvara och köra anpassade tillämpningar? Mängder av intressanta funktioner finns om man så skulle köra den totalt permanent offline.

    Edit: Det där lät lite fel... Apparna utvecklas såklart snabbare än något annat, men de appar jag jag hade i tanken var de grundläggande inbyggda funktionerna. Exempel: Jag vill inte offra telefonifunktion och batteritid bara för att kunna visa websidor med senaste funktionalitet.
     
    Last edited: 29 jun 2014
  6. mnu

    mnu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hm, clean sweep som är lika med den inbyggda fabriksåterställningen? Det är väl något man redan gör regelbundet för att få prylar att må bra?

    Jag vill kunna installera och köra ursprungsversioner eller åtminstone tidigare versioner av rom och ett antal appar. Hur gör jag då?
     
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag är inte helt med på vad du menar.. du vill köra en tidigare släppt samsungrom av äldre version än den du har nu ?
     
  8. mnu

    mnu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja?
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    då får du flasha det själv mha odin isf.
    tror inte samsung handhar någon mjukvara för det.
     
  10. mnu

    mnu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej tror inte det, har inte hört talas detta själv heller. Jag antar att man ändå hamnar på "custom"-variant i stället bara för att stänga av alla uppdateringar (dessutom kanske vissa ändå vore önskvärda). Sedan en sådan sak som appar - jag har förvisso en hel del gammalt sparat, men tveksamt om det är en tillräckligt komplett samling.

    Nej det lutar nog tyvärr åt att gå den vanliga vägen och uppdatera till nyare CyanogenMod. Det tipsades ju om detta här för mindre än ett år sedan. Borde funka fortfarande.

    Jag ser det ändå som ofrånkomligt att gamla prylar kommer till en punkt när det inte längre går att köra moderna appar. Att då bakåtkonvertera till någon slag "back-to-basic" (tex bara ringa, köra gamla appar off-line, etc) och "lättviktssystem" vore intressant.
    Tipsa gärna om Custom Rom på detta tema.
     
  11. lasseliten79

    lasseliten79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    en rom jag kör i min gamla galaxy s med bra batteritid i e en ics rom som heter masterchief, spelat spel som modern combat 5 utan större problem med den. man kan till exempel ta hem appen freestore och få hem stora spel via den vilket sparar allt som en zipfil på telefon sen packar man upp den lägger datan i android/obb och installerar apk . har testat div jellybean och kitkat roms men dessa har hemskt dålig batteritid
     
  12. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Är det V2 du kör?
     
  13. mnu

    mnu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen. Efter att ha lagt lite lärotid så har jag nu kört en månad på (den då) senaste Mackay ROM+Kernel som fungerar helt fantastisk bra och då är det ändå en "nightly". Batteritid i standby inkl wifi helt otrolig mot vad jag är van vid, så där ser man hur lätt man vänjer sig vid bloatware och inte ha kontroll. Mycket appar och allmänt tung last verkar inte ta knäcken på den. Kul! Trodde aldrig det skulle funkar så bra! Imponerad.
     
  14. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Ofta är sk AOSP-rommar, typ cyanogenemod, mycket, mycket snabbare än stock-rommar eller romar som bygger på stock (stock=original från telefontillverkaren). När det gäller gamla telefonmodellar är i många fall AOSP-romarna hyfsat buggfria och ingenting, inte ens orignal, är helt buggfritt. Dock måste man läsa på ordentligt innan man börjar köra in annat än original, det finns möjligheter att göra ordentligt fel så telefonen blir obrukbar.
     
  15. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Hej. Vart hittade du den rommen? Eller hade du den kvar? Är ute efter att görs samma sak men har inga rommar kvar tyvärr..
     
  16. Droid_278

    Droid_278 Guest

  17. lars_reine79

    lars_reine79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2014
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag kör en gammal ics rom f1 google nexus har bra batteritid
     
  18. SAR

    SAR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vill ha en ny ROM till min Samsung Galaxy S. Denna verkar bra. Fast jag har fixat custom förut och sedan dess har jag inte haft svenska alfabetet i mobilen. Ifall jag instalelrar denna cyanogenmod rom, kommer jag att kunna skriva åäö?
     
  19. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Ja, jag har aldrig haft några problem med det iaf.