Anteckningsapp: Du som använder dessa, kika hit!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av juun, 19 jun 2014.

  1. juun

    juun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tja.

    Jag utvecklar en egen anteckningsapplikation och det jag undrar är vilka funktioner/hjälpmedel som är 'livsviktiga' och som andra appar inte har (men kanske efter klagomål).

    Vad för dig är viktigt att ha i en anteckningsapp?

    Vad antecknar du oftast för något?

    Vad gör ditt nuvarande appval till ditt appval?

    Vad skulle få dig att byta?

    Tusen tack!

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    Last edited: 11 jul 2014
    Marooned gillar detta.
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Krypterad lagring online før att kunna vara flera på samma lista hade væl varit nice. Du behøver inte langa upp en egen server før det, bara spara skiten på Dropbox, Drive, och-vad-nu-microsoft-kallar-sin-tjænst.

    Jag mailar faktiskt fortfarande mig sjælv før allt i princip. Mest før att det finns øverallt, vet inte riktigt varfør. Har testat olika appar men aldrig riktigt fallit før någon.
     
    juun gillar detta.
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Funktioner som jag behöver:
    -Molnlagring.
    -webbgränssnitt så jag inte måste använda appen för att komma åt mina anteckningar.
    -delning med andra användare.
    -Kategorisering av anteckningar. Google Keep är en riktigt bra tjänst, men eftersom det inte går att kategorisera på något vettigt sätt utan allt ligger i en enda lång lista så kan jag inte använda den till att lagra många anteckningar.
    Appen ska vara minimalistisk och inte ha massa tramsiga onödiga funktioner som ligger i vägen hela tiden. Wunderlist som jag använder har gått över gränsen lite, men eftersom den fungerar så bra för att hantera delade todo-listor så låter jag det passera.

    Jag gör minnesanteckningar, dokumenterar och lagrar information.

    Jag använder Google Keep, Google Docs och Wunderlist för mina anteckningar idag. Alla tjänster har appar och webbgränssnitt, molnlagring och alla utom Keep har delning.

    Jag kan tänka mig att byta om jag får Google Keep med delning och kategorisering. Todo kommer jag behålla i Wunderlist så länge det inte kommer en anteckningsapp med minst lika bra todo-hantering.

    Jag hade gärna sett att alla anteckningar lagras på Google Drive eller i Keep och att anteckningsappen bara är ett gränssnitt mot dem.
     
    Last edited: 20 jun 2014
  4. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Det jag saknar allra mest i Keep är att kunna ha delade anteckningar. Och det måste vara kopplat till ett googlekonto, så det enda som krävs för att kunna dela en anteckning är att båda har appen.

    I övrigt saknar jag kategorisering i Keep.
     
  5. juun

    juun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej. Tack för ditt svar!
    Jag förstår att delning kan vara en viktig punkt. Du vill kunna logga in med ditt google-konto på telefonen, och sedan vara direkt inloggad i Chrome Webbläsaren på datorn senare, utan att behöva göra mer än att välja vilket av dina google-konton du vill logga in med, och så är du där.
    När det gäller delning, skulle du tycka att två sorters 'autentisering' funkar, då en av dem är en simpel 'har du länken så har du tillgång', där du delar din anteckning från appen/webben till e-post, messenger eller hangouts och bara skickar iväg en liten länk. Det andra sättet är givetvis samma sorts delning men en mer 'låst' anteckning där du själv kan välja private/public. Hur lång tid detta skulle ta att utveckla återstår att se då det bara är jag som arbetar med denna applikation.

    Kategorisering är ju en viktig del det med, eftersom man kanske har över hundra anteckningar där.

    Min applikation jag håller på med ser ut ungefär i stil med nya Android L, och följer de flesta designmönster Android använder sig av. Det jag försöker skapa är ett utseende som passar. Det ska inte vara en helt ny erfarenhet, det ska bara vara en anteckningsapplikation. Jag antar att detta även medför en skön miljö att skriva anteckningar i.

    To-do's kommer nog dröja, då jag fortfarande lär mig programmeringsbiten. Att lägga till såna funktioner är något jag måste dyka längre in för att haja, men just nu kan det ligga som just en To-Do.


    Hej, tack för ditt svar!

    Ni båda ville ha (bättre) kategorisering men ni båda verkar gilla Keep. Min Applikation är ganska lik Keep när det gäller utseendet, simpel och 'flat', förutom att jag använder mig av en lista som är lite mer som en vanlig lista, medans keep har sin kort-design, även kallat Grid.

    De verkar ju ha en liten kategorisering, färgerna, men att det inte går att sortera efter dessa var ju lite trist.

    Det här med färgerna, hur skulle det fungera som kategorisering? Är namn på kategorierna viktigt?

    Tack igen för svar, ni båda får 100% rabatt om jag släpper en betalversion också! :)
     
  6. ojz0r

    ojz0r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    För mig är det viktigt att man kan organisera dem obegränsat i mappar eller kategorier samt att det är ett öppet format som går att öppna som vanlig txt.
     
    juun gillar detta.
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    För mig är Apples egna app anteckningar, plus funktion för sync mellan osx, ios och Android viktigt

    edit: En enkelradig widget så man får plats med den på hemskärmen
     
    Last edited: 6 jul 2014
    juun gillar detta.
  8. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Att man snabbt och enkelt kan skapa en anteckning från widgeten som ligger på hemskärmen.

    Allt möjligt från ideér till en text till olika träningsprogram för mitt golfspel.

    Ptja, är väl det bästa alternativet som finns i mina ögon (Keep/Evernote). Men är inte överförtjust i dom.

    Jag vill ha en anteckningsapp som är enkel. Det kan inte poängteras för mycket. Inte en massa krimskrams utan som Google Keep som funkar rätt bra.

    Dock något många som gör anteckningsappar verkar glömma bort är widgeten. Känns som nästan det viktigaste? Dom flesta som använder en anteckningsapp har ju widgeten för appen på hemskärmen. Google Keep's widget funkar men det går inte att ändra någonting.

    Inte hur knapparna eller vilka knappar som ska finnas med, inga färger eller liknande. Heller inte möjligheten att dölja vissa anteckningar (man kanske inte vill att alla anteckningar ska synas i widgeten så någon ser om dom lånar telefonen).

    Något som jag önskar är möjligheten att sätta lösenord på enskilda anteckningar. Inte bara lösenord på alla eller inga. Utan enskilda.

    Någon form av synk till datorn eller email eller något är bra med. Både så att man kan anteckna via datorn och/eller backup om man flashar telefonen med en ny ROM eller liknande. Delning/Synk till Box och dropbox känns ganska vitalt...

    En av dom absolut snyggaste apparna för Android i mina ögon är Tink.

    Kan förklara/önska utförligare om det önskas, har testat väldigt många olika anteckningsappar och använder det nästan dagligen. Kul om någon äntligen får ordning på det och gör en vettig sådan då det enligt mig fortfarande inte riktigt finns någon självklar. T om Keep och Evernote faller på mållinjen med dåliga widgets och lite annat.
     
    Last edited: 6 jul 2014
    juun gillar detta.
  9. juun

    juun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej. Tack för svar.
    Från widgeten menar du att det i princip räcker med en inmatningsruta? Som google sök ungefär?

    Hur långa brukar dina anteckningar vara? Över 20 rader?

    Min app har inget extra, den har en lista med dina anteckningar och där ser man vad för kategori varje anteckning har. Att separera dem kommer jag jobba på härnäst. Som det är nu är de i samma lista.

    När det gäller kategori valde jag att använda mig av taggar, vilket jag tycker blev väldigt simpelt och snyggt. Appen är enligt mig väldigt snygg och stilren. Jag följer nya Android L's designguidelinjer.

    Widgeten då, lista med anteckningar och en inmatningsruta eller separata widgetar? Detta är en bit bort men önskemål är det bästa jag kan ta hjälp av.

    Lösenord jobbar jag på och det verkar ganska enkelt. Kräver du/ni kryptering på anteckningarna eller räcker det med en simpel 'om lösenordet stämmer överens med det här, kör'. Jag tänker lite som Androids låsskärm, det är ju inte så krypterat utan det är en simpel 1234 som stämmer överens för att du ska komma åt allt.

    Om lösenord finns kanske de inte ska synas i widgeten alls?

    Sync har jag tänkt lite på. Vad tycker ni som använder Google Drive's texthanterare? Om jag kan ordna så att anteckningar läggs i en mapp på din drive, kallad "Mina anteckningar" och med simpla textfiler med era anteckningar? Då kan ni fortsätta där, när ni vill. Problemet kanske blir ifall man använder olika stilar och färger, hur min app ska tolka det, men det kanske jag kan kika på.

    Tink är en väldigt snygg app, och jag kan säga redan nu att det är ett mästerverk under huven. Det är nog den mest avancerade effektiva applikation som existerar just nu.

    Tack för ditt svar.
     
    Last edited: 9 jul 2014
  10. juun

    juun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Crossplatform är såklart viktigt. Eftersom jag inte har några som helst kunskaper inom iOS kanske jag får ta hjälp av någon som kan. Any takers? :)

    Med enkelradig menar du en simpel inmatningsruta?

    Tack för svar.
     
  11. juun

    juun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Skulle simpel Google Drive textfil fungera för dig?
    Kategorier jobbar jag på. Jag använder mig av taggar istället men det fungerar ungefär på samma sätt. Nästa steg just nu är att de ska sorteras/filtreras beroende på dessa.
     
  12. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja precis. En liten enkel widget
     
    juun gillar detta.
  13. ojz0r

    ojz0r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Nja, jag vill ha allt lokalt, litar inte på molnen.
    Just nu använder jag en app som heter Capsa Notes som bygger upp ett hirarkisk träd av mappar som man placerar notes i. Jag tycker mapphantering är mycket smidigare än taggar, som finns men jag väljer att inte använda i capsa.
     
    juun gillar detta.
  14. juun

    juun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Okej, jag förstår att man kanske vill ha lokalt. Detta är ganska smidigt att nå då filer som ska upp till molnet måste lagras lokalt först, förslagsvis .txt, så egentligen (måste dyka lite mer) borde det våra så lätt att för dig bara låta bli att logga in.
     
  15. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ja, mer eller mindre. Bara det finns inställningsmöjligheter för widgeten. Det ser jag som det viktigaste. Jag som många andra gillar att pilla med utseendet med olika ikoner och andra widgets vill nog ha så man kan anpassa anteckningswidgeten att passa in med det övriga.

    T ex möjlighet att ändra bakgrundsfärg på anteckningswidgeten, olika färger och transparans. Ändra teckensnitt, storlek mm. Möjlighet att välja efter inmatad text om den ska synas i widgeten eller inte, även lösenord eller ej.

    Det är olika, men 20 rader är inte ofta jag överstiger. Något som känns viktigt med är checklista. Alltså med olika punkter som man bockar i när man genomfört. Precis som det finns i keep. Riktigt bra när man ska göra en inköpslista innan man drar till ICA eller vad det nu är.

    I övrigt tror jag om du verkligen vill få värdefull feedback osv härifrån oss att du släpper en beta så tidigt som möjligt som vi här i tråden kan testa och komma med åsikter. Det är nog mycket bättre för båda parter än att sitta och försöka förklara allt via text som nu.

    Men riktigt kul att någon gör en vettig app som sagt. Hoppas det blir bra!
     
    juun gillar detta.
  16. juun

    juun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Okej. Jag har aldrig gjort en widget förut, men eftersom det inte ska till så mycket avancerade grejer så kanske det går rättså smidigt med lite hjälp av Google.

    Vad gäller privata/lösenordsbundna anteckningar, vill jag bara dubbelkolla om du vill skulle vilja se låsta anteckningar (endast rubriken, antar jag) i widgeten, eller om de automatiskt ska gömmas? Kanske en inställning för just detta.

    Ja, en alpha/beta skulle vara kul, om inte väldigt bra för själva applikationens utveckling. Det är lite avlägset just nu dock, eftersom jag jobbar själv. Men jag kan skicka upp lite screenshots senare, så kan ni få se vad jag kommit fram till.

    Tack återigen för svar.
     
  17. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Gömma anteckningar, inte enbart rubriken.

    Ser framemot skärmskott.

    Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk