Övrigt: Note 2 får KitKat 4.4 - mars-April 2014

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av dt33, 22 nov 2013.

  1. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Det är sant...
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag är gamal nog så jag började köpa elektroniska manicker och mojänger på 60-talet. På 70-talet började Sony bli populära och på 80-talet kunde man inte köpa annat än Sony om man hade lite respekt för sig själv. Det var dyrast men bäst. Walkman var väl den produkten som satt fart på manicklustan.

    Sony blev jättestora på manickfronten, och lite kaxiga, började skita i sina kunder som hadde köpt. Det var då bara de som skulle köpa som räknades. Sen kom andra rätt så bra, men mycket billigare produkter på marknaden, och resan vände neråt för Sony.

    Jag undrar om vi ser en repetition av den historien med Samsung i dag. Jag har själv köpt fyra Samsung grejor,och är rätt så nöjd med dom, men tre av dom är ”utdaterade” på grund av frånvaro av uppdateringar. Man hittar nödlösningar men det är inte Samsungs ära. I mitt fall har XDA Developers varit en ”klippa”, men då klipper ju Samsung garantien.:ehm:
     
  3. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Fast sket man verkligen i sina kunder på Sonys tid? Jag har aldrig upplevt Sony som ett sådant företag? Däremot har Sony gång efter annan valt fel väg att gå eller helt enkelt inte varit bäst på marknaden vilket gjort dom till mindre lyckade. Det har under de senaste 10-15 åren alltid funnits någon annan som gjordt det bättre. Däremot tycker jag de har hittat HELT rätt med sin Z-serie. Mobil som tablets.
     
  4. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Börjar bli löjligt att det tar sån tid all släppa 4.4.2 för Note 2 3G versionen. Förmodligen skippar Samsung återigen 4.4.2 och inväntar 4.4.4 eller 4.4.3 med alla buggfixar innan dom släpper till Note 2.
     
  5. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Den är ju släppt till LTE så då finns det ju ingen anledning att inte släppa den. Den har ju släppts till en massa andra länder också. Nu är det bara en tidsfråga innan den dyker upp....men det tar tid :/
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Nu blir det lite fel att diskutera Sonys affärsmoral i en tråd som omhandlar Samsung Note 2, men jag vill klargöra lite vad jag menade.

    Sony pumpade ut många olika produkter utan att bry sig om kvalitet i forhållande till pris. Detta drog jag som en paralell till vad som händer med Samsung i dag, som jag upplever det. Sony tappade så småningom greppet om sin ”suverena” ställning då köparna inte längre var villiga att betala ett högt pris för produkter man hadde ganska kortvarig glädje av.

    Jag har själv ägt en mängd Sonyprodukter med rätt så begränsat belåtenhet. Det sämsta var en Betamax videokamera och avspelare, mycket dyrt och kort varighet. Den samma känslan börjaar jag få med de Samsungprodukter jag har. Dyrt och kortvarig glädje.

    Jag ärkänner fel ordbruk när jag uttryckte att de sket i kunderna, men på 70- och 80- talet var inte garanti Sonys bästa avdelning.
    I dag sitter jag med en 1½ år gamal Samsung Note 2 till nästan 6000:- som har en uppdatering som gör den i det närmsta oanvändbar för mig, och inte kan jag kan göra något annat än att provköra en custom ROM, och då åker ju garantien åt skogen.
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

  8. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
  9. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Ja, Sony vore ju onekligen ett alternativ. Jag förmodar att
    samtalsinspelning fungerar smärtfritt i deras lurar, även då
    man använder BT-headset? Något som Samsungs Exynos
    verkar omöjliggöra. Träligt med deras blaffiga sargar runt
    skärmen, bara. Man vill ju gärna ha tiotumsskärm, men
    helst i ett 4,5-tumsskal.....
    :teeth:
     
  10. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Det här med Knox suger verkligen. Är grymt sugen på roota igen men...då försvinner ju garantin. Däremot undrar jag hur mycket nytta man har av den på 1½ år gammal telefon. Vad tror ni?
     
  11. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Greece
    United Kingdom
    Croatia

    Har fått Kitkat idag.
     
  12. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    På riktigt är det inte KNOX som bestämmer om garantin rycker eller inte och det är inte menad för det heller. Det är nåt bara Samsungs representanter som hittad på och kan använda det för neka garanti ärenden.
    https://www.samsungknox.com/en/blog/about-rooting-samsung-knox-enabled-devices-and-knox-warranty-void-bit

    Vissa Samsungs service har beviljat garanti ärenden och andra inte. Rena lotteri är det bara. Men det är felaktigt utav Samsung att neka garanti, även KNOX är triggad pch bara stå på om man blir nekad. Då KNOX har inte ett dugg med garantin att göra.
     
  13. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Precis, men det räcker ju med ett rykte för att folk med mycket kvarvarande garanti skall dra öronen åt sig. Det finns ju åtskilliga foruminlägg, som säger antingen det ena eller andra. Man förstår att folk blir tveksamma...
     
  14. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Ja jag har inga problem med att stå på mig!

    Dags att roota alltså. Får bli i morgon :)
     
  15. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Du kan testa med Towelroot först och ser om det funkar. Den triggar inte KNOX. Men är menad för Qualcomm chipset mobiler/plattor och kan möjligen funka med Exynos också.

    Enligt denna lista så ska det fungera på Note 2 också. Har inte testat på min Note 2 och kan inte säga om det. Har endast testat på min Note SM-P605 (HongKong version 4.4.2) och det fungerar utan trigga KNOX. Fast det kvittar för mig, då min är köpt från Ebay och har ändå ingen garanti. Rootar för det var så superrrrrr enkelt att göra. :D
    http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18608590

    Bästa som hänt inom android root världen.
    1. Ladda ner apk.
    2. Installera appen.
    3. Klicka på root.
    4. Installera senaste SU appen.
    Klart! :cool:

    Om det inte funkar med towelroot, så går det att modifiera modstringen för andra modeller och bara följ instruktioner om hur man gör det på hemsidan.

    https://towelroot.com/

    Modstrings:
    https://towelroot.com/modstrings.html
     
    Last edited: 8 jul 2014
  16. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Nej det fungerar inte till N7100 (inte ens med special modstrings)

    Om du skulle få för dig att sälja din note 2 skulle du berätta att knox står på 0x1?


    Edit: ni som är sugna på att testa Kitkat så går det bra att flasha via Odin utan att bryta knox warranty (så länge ni inte försöker flasha en kitkat version med lägre bootloader)
    Så när (om) kitkat kommer till NEE så ska det gå bra att flasha via odin utan några knox problem (så länge det är en högre build date vilket jag förmodar)

    Just nu kör jag Greece (Cosmote) N7100XXUFNE2
    Fungerar fint, kommer dock med en Cosmote bootscreen och en 5-6 extra bloatware (avinstalleras på några sekunder)

    [​IMG]
     
    Last edited: 10 jul 2014
  17. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Någon som provat towelroot på 7105 KitKat?
     
  18. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Läste i "towelroot tråden" om någon som testat (även med en rad olika code strings) utan success.
    Men det gör ingen skada att testa.
     
  19. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Dag 5823 utan KitKat:
    Tålamodet börjar ta slut
     
  20. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Jo det kan jag tro.
    Det börjar väl luta åt en ny smartphone ändå för dom flesta av er?
    Och jag kan tro att Samsung inte ligger högst upp på önskelistan.