Diskussion: Sony "supporten" gör bort sig...

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Gilgamesh, 16 jul 2014.

  1. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Tjena

    tyckte detta förtjänade en egen tråd.

    problemet går att läsa i slutet av denna tråd:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=111891&page=3

    fick alltså tillbaka en offert på 1975:-, har haft de vanliga problem, glipor i fronten, uselt samtalsljud o lite annat.

    svarade tillbaka om varför osv och fick idag detta svar där de påstår att eftersom den är rootad så påverkar det kretskortet, jag har låst upp bootloadern och innan jag skickade in den så mailade jag de ifall jag måste återställa den och då fick jag svar av någon som heter Patrik att jag inte behöver göra det, jag tog ändå och återställde den, körde alltså original programvara fast rootad. Sony gör bort sig här, ska bli intressant hur det slutar!

    _____________________________________________________________
    Din enhet är rootad vilket innebär att det finns en programvara i din Sony Xperia Z2 som inte är tillåten. Denna information finner du i våra garantivillkor:
    http://www-support-downloads.sonymobile.com/common/warranty_phones_SV_24.pdf
    "Garantin täcker inte heller fel som uppstår på grund
    av olyckshändelse, modifiering av programvara eller maskinvara
    eller annan ändring"
    Sida 13.

    Det kostnadsförslag du har fått avser byte av kretskort.

    Med vänliga hälsningar,
    XXXX
    Sony Xperia Support, SE.

    E-post: [email protected]
    Web: www.sonymobile.com
    Telefon: 013-244500
     
    Last edited: 16 jul 2014
  2. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    så forsätter det....tredje personen jag mailar med, helt otroligt alltså. och visst fan går det att låsa bootloadern igen, dom har ju fan NOLL koll alltså!

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=45496437#post45496437


     
    Last edited: 16 jul 2014
  3. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Står det på deras hemsida och i deras villkor så är du hyfsat körd.

    /Tapatalked
     
    CABBAN05 gillar detta.
  4. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    skitsnack, varför påstår då en anställd att jag INTE behövde återställa den, och varför ljuger de om att det inte går att låsa bootloadern igen?
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Säg att du åberopar reklamationsrätten för ursprungsfel och att det nu är upp till Sony Mobile att bevisa att rootningen förstört kretskortet.
     
  6. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    hehe, det komiska är varför vill de byta ut den överhuvudtaget om det inte är fel på den??

    hur går jag vidare med det där då? reklamationsrätten osv?
     
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Även om Sony överdriver, vilket jag tycker, så har dom faktiskt rätten på sin sida här

    Hur dumt det än kan låta
     
    CABBAN05 gillar detta.
  8. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    varför fick jag då svar första gången av en som jobbar där att jag INTE behövde återställa den? tydligen var han medveten om dessa problem. Nu har jag som sagt fått prata med 3 olika personer.. vilken support, jag har iaf bett de att skicka tillbaka den så kan jag låsa bootloadern och skicka in den igen så kan de göra sitt jobb istället för snacka massa skit.
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Därför att han har lovat något som går utanför Sonys regler

    Det är den killen som gjort fel, inte Sony generellt
     
  10. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Det är inte mitt problem, jag skrev som sagt i första mailet ifall jag måste återställa programvaran till original, nu fick jag svar om att jag aldrig skrev något om att bootloadern var upplåst, de väl upp till de att fråga mig det, jag tycker jag var tydlig med att skriva ORIGINAL.

    samtidigt skriver han såhär:

    "Du frågade om du måste återställa programvaran, vilket inte skall behövas när man skickar in telefonen på service."

    innan fick jag detta svar av en annan person:

    "Din enhet är rootad vilket innebär att det finns en programvara i din Sony Xperia Z2 som inte är tillåten."

    Ena säger att jag inte behöver återställa programvaran, den andra säger att det beror på att jag modifierat programvaran. WTF??
     
    Last edited: 16 jul 2014
  11. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    så gav dom upp..

    Han kunde alltså inte svara på varför jag får olika påståenden hela jävla tiden! ena säger si andra säger så, pajaser....

    vad gör jag nu?
     
    Last edited: 16 jul 2014
  12. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Skulle nog påpeka att Europa Domstolen kommit fram till att din reklamationsrätt inte ska hävas p.g.a. byte av mjukvara:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1998801
    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:31999L0044

    Skicka länk nr två till dem så får någon lusläsa :) Annars är det bara att kontakta konsumentverket skulle jag säga
     
  13. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    har skickat men de skiter nog i det, sitter bara pajser i den supporten... får se hur jag gör, pengarna skiter jag i, handlar om 350kr bara, men det är principen att de snackar en massa skit som gör mig irriterad, jag kommer eventuellt ta tillbaka den, låsa bootloadern, sedan skicka tillbaka den så kan de dra åt helvete.
     
  14. X10-Sthlm

    X10-Sthlm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Du har fel helt enkelt Ge dig! Vad någon enskild Sonyanställd sagt, spelar ingen roll. Och att dra generella slutsatser om Sony utifrån det låter mer som ett inlägg på Flashback, snarare än ett seriöst forum.
     
    Isengard och CABBAN05 gillar detta.
  15. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    vadå fel, jag får olika svar av de som sitter i supporten. hur som helst, allt handlar om förbannade bootloadern, men de lätt fixat.

    Edit: De jobbar ju för Sony de som sitter i supporten, självklart skriver jag Sony och inte hänger ut de med deras namn förstår du väl.
     
    Last edited: 16 jul 2014
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Kommunens konsumentrådgivare, ARN, köp aldrig mer Sony osv.

    Uppenbara ursprungsfel går på reklamationsrätten, så oavsett vilka konsumentfientliga regler de skrivit för garantin spelar de ingen roll här.
     
  17. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    ok, aja väntar på få tillbaka den, låser bootloadern sedan skickar jag in den igen, troligen blir det via återförsäljaren denna gång, de har öppet under helgen.
     
  18. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Sa du att den var rootad och att bootloadern var upplåst när du frågade första gången? En återställning kan ju tolkas som att du frågade om du behövde göra en fabriksåterställning och att du då fick svaret att det behövs inte.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
    CABBAN05 gillar detta.
  19. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    jag frågade ju om jag behövde återställa programvaran till original, jag anser att ordet original borde räcka för att förstå att programvaran är modifierad.
     
  20. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Grundfelet ligger lika tusan hos TS.

    Det står uttryckligen att man ska inte ska modifiera Sonys produkter. Hade detta följts hade detta "problem" inte funnits
     
    CABBAN05 gillar detta.