Vilken mobiltillverkare har bäst livslängd?

Diskussion i 'Allmänt' startad av inact_0027, 2 aug 2014.

  1. inact_0027

    inact_0027 Guest

    Hej, jag satt och tänkte på det här med livslängden på dagens smartphones. Finns det något särskilt märke som håller bättre än andra märken? Vad har ni själva för upplevelser? Hur länge brukar era kompisars mobiler hålla?
     
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De beror ju lite på vad du tänker på. Exempelvis så lär ju en Nexus leva länge än övriga vad gäller mjukvaran och communityt lär leva länge än vad den gör för övriga.

    Men om du syftar på hårdvaran så beror de väldigt mycket på. Välj en mobil utan lösa delar som flärpar som kan gå av med tiden. Välj en mobil med utbyttbart batteri. Eller välj en som är lätt att laga ifall nåt går sönder. satsa på trådlösladdning så du inte sliter ut Microusb kontakten.

    Och till sist använd skydd och skal och var rädd om mobilen. Då ska den nog hålla i 3-4år och eventuellt längre.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro
     
  3. inact_0027

    inact_0027 Guest

    Jag syftade i första hand på hårdvaran. Det som fick mig att fundera är att vi är fem kompisar som ungefär samtidigt köpte en iPhone 4/4S och 4 av 5 mobiler har pajat rent hårdvarumässigt efter cirka 2 år. Min iPhone 4 är den enda som fortfarande lever och den börjar sjunga på sista versen. Jag kommer behålla min iPhone 4 tills den ger upp helt, men jag vill ha en mobil som har längre medellivslängd än 2 år.

    Det finns ganska mycket medlemmar på det här forumet som testat alla möjliga Android-telefoner och det borde framkommit ungefär vilka toppmodeller som haft bäst livslängd. Ska jag köpa ny mobil är livslängden väldigt viktig.
     
  4. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Samsung har bra livslängd på hårdvaran av egen erfarenhet.
     
  5. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Släktingar har min och sambons avlagda s3:or och vad jag vet still going strong efter ca 2 år. Batterierna kanske börjar visa trötthetstecken men det är ju rätt naturligt. Och de går ju lätt att byta.
     
  6. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Av vad jag hört från andra osv så är Samsung Galaxy S2 definitivt den telefon som hållit allra bäst, så satsa på en sådan om du vill ha en pålitlig mobil. Den modellen har ju visserligen några år på nacken nu och är nog inte helt lätt att få tag i ny i affären, men specifikationsmässigt är den fortfarande helt okej :)
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Att ha ett löstagbart batteri är nog viktigast för livslängden. I övrigt så tycker jag att de flesta tillverkare är likvärdiga vad gäller kvaliteten på innehållet. Dock har jag inte testat några "Kina lurar"

    // mobilt
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det är nog svårt att säga vilka som har bra livslängd. Om turen eller oturen är framme vet man aldrig. Allt kan hända med de flesta telefoner. Tycker de borde vara relativt likvärdiga i det stora hela.

    Men min arbetarkompis pratade just om sin Samsung Galaxy S2 på jobbet i förra veckan om vilken fantastisk telefon han tyckte att det var. Han körde med den i många år innan han motvilligt köpte en S4 för ett tag sedan. Tydligen så saknar han sin S2 lite.

    Varken jag eller någon av mina kompisar behåller sin mobil så länge så man kan avgöra om de har bra livslängd eller ej. De flesta byter i alla fall en gång om året i min krets.
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag kör min sgs2 fortfarande. Den är väl inne på tredje året nu tror jag. Enda problemet med dem är att Samsungs egna mjukvara segar ned dem oerhört. Med cm så flyter den annars lika bra i launchern som min One gör. Helt otroligt bra telefon det där.

    // mobilt
     
  10. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Vi har i familjen kört med Sony, HTC och Samsung på våra smartphones. Våra Sony är flera år gamla, förutom en nyare jobbtelefon, vi har ett par HTC Sensation och en One V, vi har några Samsung, men de är nyare, den äldsta är min gamla SGS3 som min mor (80+) använder numera. Ingen av lurrna har gått sönder, menvi har bytt batteri på sensation-lurarna och sgs3an. När det gäller funtion i mjukvaran så funkar 3 år gamla premiumlurar utmärkt och om man vill uppgradera utöver det tillverkaren tillhandahålelr så kan man ju roota och lägga in en snabbare rom. Nexus är väl bäst när det gäller att uppgradera mjukvara, av de med mer egna så har väl alltid HTC hållit sej i framkant och jag klagar inte på Samsung heller. Sony har jag lite mindre koll på.

    För egen del så skulle jag leta efter en äldre modell av premiumlur, exempelvis SGS3, framför en av dagens budgetlurar om jag inte vill slänga ut för mycket pengar. Om du vill behålla telefonen länge så är utbytbart batteri en väldigt stor fördel.

    Bland våra bekanta finns det några med riktigt gamla lurar och de flesta av dem, som inte är så intresserade av det senaste, byter när batteriet är slut, såvida det inte går enkelt och blligt att byta.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Snackar du mjukvara så är Apple helt överlägsna samtliga Androidtillverkare.

    När det gäller hårdvara så är min erfarenhet att alla lurar håller längre än man vill ha dem ändå. En förutsättning är givetvis att man tar väl hand om dem.
     
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Hur menar du? En mjukvara blir ju inte sämre med tiden som hårdvara kan bli.

    // mobilt
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Den blir inte sämre i sig, men relativt andra mjukvaror blir den det. Jag kan ju dra en jämförelse mellan Iphone 4 och Galaxy S som exempel. De släpptes samtidigt. Galaxy S övergavs av Samsung för flera år sedan på andriod 2.3. Iphone 4 har fortfarande support(även om den kommer att fasas ut nu 4 år senare i och med iOS 8).

    Med Samsungen blir man utan väldigt många appar eftersom de kräver nyare versioner. Iphone 4 klarar allt som en 5S klarar även om det går långsammare.

    Både hård- och mjukvara måste hänga med om produkten ska vara användbar. Ser man till detta så tycker jag att Apple är helt överlägsna om man har tänkt ha mobilen länge. Å andra sidan kan man ju inte sällan byta mobil 2 gånger för vad en Iphone kostar om man väljer android, så det kanske jämnar ut sig.
     
    Last edited: 6 aug 2014
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är inte som på Appstore att allting hela tiden kräver nya versioner av iOS, de flesta appar funkar med 2.3, många med 1.6 faktiskt...

    iPhone 4 har blivit riktigt seg med iOS 7 och batteriet på många enheter är nog på väg att ge upp, det finns förstås inga originalbatterier att köpa heller.

    När jag körde iPhone var det bästa sättet att slippa problem och buggar att INTE uppdatera.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Även många 4S är laggiga efter den nya versionen. Min gamla chefs, min morsa och en på jobbet här idag har rätt bra med lagg i många lägen. När man låser upp t.ex.

    Hårdvaran orkar nog inte riktigt med i alla telefoner. Synd att det nyaste är så mycket snyggare för inte fasen hade man velat gå tillbaka till 90-talsdesignen :P
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hela tiden är en rätt stort överdrift. Det är väldigt få appar som kräver iOS 7. Med iOS 6 kan du köra säkert 99% av dem. Men även om så är fallet så har ju Iphone 4 stöd för dem eftersom den har iOS 7.

    Apple har alltså fortfarande fullt app-stöd på sin produkt från Juni 2010 medan Samsung saknar det.

    Det är väl inte ens lönt att diskutera vilken tillverkare som har bäst mjukvarusupport?

    Det inbyggda batteriet är väl knappast någon fördel direkt. Men har man inte tummen mitt i hand så fixar man att att byta ut det själv. Det är bara tre skruvar bort och eftersom Iphone är så populär så kan du köpa batterier och verktyg mer eller mindre överallt. Många butiker kan även byta det åt dig om du är osäker.

    Vet inte om jag håller med om att 4S är laggig med iOS 7. Min mor har en sådan och den laggar knappast alls. Men oavsett vad så är även det en gammal produkt från 2011. Samtida androider är knappast mindre laggiga och vad jag vet så har ingen av dem mjukvarusupport kvar. 4S kommer att få iOS 8 och har alltså support minst ett år till.
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag sa nog inte att alla 4S var laggiga så vitt jag kommer ihåg men att utgå ifrån att de är fria från problem är naivt. Jag sitter inte och hittar på.

    Jag jämför inte med Android. Jag säger bara att Iphone inte alltid håller sitt ibland oförtjänt höga anseende gällande support till äldre telefoner.
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du kan köpa batterier men de är kopior av okänd kvalitet som kanske fungerar dåligt eller exploderar, vem vet. Till de flesta Android-mobiler, även de som man måste skruva upp för att komma åt batteriet, kan man köpa originalbatterier som man vet är lika bra som de man fick från fabriken en gång.

    Vet att folk som fått sin display utbytt fått sämre grejer än original, det lär vara lika med batterierna.

    Med Apple måste man uppgradera, jag vet inte om jag tycker det är bättre... När den blir för gammal för Appstore kommer det vara helt kört att få in program utan att jailbreaka (om det nu går).
     
    Last edited: 7 aug 2014
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    En Iphone 4 med iOS 7 är långt mycket mindre laggig än min gamla Galaxy S och kan dessutom köra alla appar fortfarande.

    De är naturligtvis inte fria från problem, men att ryktet är oförtjänt håller jag inte med om. Nämn en enda android som haft mjukvarusupport och kunnat köra samtliga appar i 4 år från release. Vad jag vet så finns det få/inga lurar som ens klarat detta i 3 år.

    Batterier som säljs i Sverige måste vara CE-godkända så att de skulle vara farligare än original köper jag inte. Sämre kvalité kan de naturligtvis ha, men även bättre. Utbudet av reservdelar/tillbehör till Iphone är enormt tack vare efterfrågan. Man kan faktiskt även få tag på originaldelar om man letar lite på internet.
     
  20. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Så vilken Android har bäst livslängd då? Jag har en HTC magic och en Samsung Galaxy S2 som fortfarande är helt klockrena. Men jag har bytt batterierna på båda två.

    // mobilt