Vilken mobiltillverkare har bäst livslängd?

Diskussion i 'Allmänt' startad av inact_0027, 2 aug 2014.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag förväntade mig inte att du skulle hålla med.

    Att jämföra med en fyra år gammal Android är inte helt rättvist heller då Android som system var långt ifrån lika polerat som det är idag och ens som iOS var för fyra år sedan.

    Jag jämförde inte heller. Det är du som gör. Jag säger bara att det finns iPhones (med stor sannolikhet inga av de du sett) som har problem och inte klarar av mjukvaran som släpptes för snart ett år sedan. Redan då fanns det problem. iPhone har, i min mening, ett oförtjänat högt rykte. Android har inte det och mycket på grund av att versionerna av Android för 3-4 år sedan är långt ifrån vad du har i din telefon idag. Det är inte svårare än så.
     
  2. Brax

    Brax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Jag känner flera personer som fortfarande går runt med S2or, så jag tror på den. Men jag tror trådskaparen ville veta vilken ny telefon som håller längst, eller om det finns en tillverkare som håller längre än andra. Det går nog inte att säga, förutom möjligen att det är bra om det går att byta batteriet. Då får man väl säga Samsung Galaxy S5 eller LG G3, men alltså enbart pga utbytbart batteri.
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja precis, min poäng är just det att utbytbart batteri är viktigt om man vill ha en lång livslängd!

    // mobilt
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Man kan inte få tag på originaldelar, dock man man få olika kopior som alla påstår att de är samma som originalet. Enda originaldelarna är komponenter som tagit från trasiga iPhones.

    Självklart är de CE-märkta, dock betyder CE-märkningen bara Chinese Export och de är knappast testade för fem öre. De som tar in billiga iPhone-delar har noll koll och de säljer livsfarliga laddare som är kopior av originalen och de har knappast bättre koll på batterierna som tas in än på de laddarna (som flera "iphone-fixar-företag" fått försäljningsförbud för). Till skillnad från laddarna är det ingen som testar batterierna för att se om de uppfyller säkerhetskrav...

    Att kapaciteten är lägre än på originalen är mer regel än undantag på denna typ av kopior och skulle inte hjälpas av riktig CE-märkning.
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Förmodligen Nexus eftersom de har en fet community som fortsätter utveckla när Google övergivit produkterna.


    Samtida och konkurrerande toppmodeller från olika tillverkare är väl i allra högsta grad relevant att jämföra? TS frågade vilken mobiltillverkare som har bäst livslängd utan att nämna något specifikt OS. Min uppfattning är att det är Apple eftersom de historiskt sett givit mjukvarusupport längst till sina kunder.
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    När sa jag emot det?

    Edit, och det jag menar är att du inte får ut särskilt mycket av att jämföra Android och iOS historiskt sett eftersom Android har mognat betydligt på de senaste 1-2 åren. För 3-4 år sedan var inte Android något annat än en nykomling.

    Att idag rekommendera en telefon blir således inte rättvist eftersom Android i mångas ögon slår iOS på fingrarna i mycket vilket det inte gjorde på den tiden.

    Hänger du med?

    Edit2,
    Är det inte tillverkaren av telefonen som överger produkterna?
     
    Last edited: 7 aug 2014
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det går att få tag på originaldelar om man letar lite på internet, även om det inte är helt enkelt. Netonnet säljer det t.ex.

    Visst fuskas det med CE-märkning, men knappast på produkter som etablerade butiker säljer. Tror du att kedjor som Clas Ohlson, Kjell och co, teknikmagasinet etc. skulle riskera sitt rykte och sälja olagliga produkter? Det finns en efterfrågan på bra piratdelar eftersom det är så svårt att hitta original.

    Kvalitén kan naturligtvis variera, men vi kan väl enas om att det inte är några problem för en normalbegåvad att köpa ett välfungerande och säkert batteri och montera/få det monterat i sin mobil?


    Dålig och kortvarig support gäller tyvärr även nyare androider. Samsung har ju t.ex. redan övergivit S3 och den lanserades 2012. Apples nästan samtida lur(Iphone 5) lär ha support betydligt längre eftersom till och med 4S kommer att få iOS 8.
     
    Last edited: 7 aug 2014
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du gillar verkligen att argumentera för iPhone, och samtidigt ner Android, du :)

    Jag har fortfarande inte jämfört. Jag ville bara få fram att mjukvaran i Apples telefoner långt ifrån fungerar bra som många, inklusive dig, vill påstå att de gör på telefoner som är mindre än fyra år gamla. Det var inte ens dig jag citerade eller hade som avsikt att diskutera med av den anledning att jag inte orkar med fanboys ifrån något läger.

    Att du inte har en iPhone och hänger på ett iPhone-forum är för mig en gåta.

    Edit, jag kan förenkla det för dig.
    Jag: Apple är inte så bra för alla som många säger och tror. (inte menat till dig alls)
    Du: Joho! Och Android-telefoner är inte lika bra!
    Jag: Jag jämför inte iOS mot Android jag säger bara att det inte fungerar bra på alla Apples lurar.
    Du: Min iPhone är mycket mindre laggig än min Galaxy S! Nämn en Android som har support efter så länge!
    Jag: Jag jämför inte iOS med Android. Det är en ganska dum jämförelse bakåt sett eftersom Android var nytt när iOS redan var stora på marknaden för 4 år sedan.
    Du: Jo det är visst bra att jämföra så! Google överger sina telefoner (men köp Nexus om du måste).
    Jag: Nej eftersom iOS var bättre än Android för 3-4 år sedan är de telefonerna på en annan nivå på många sätt än vad en iPhone var och är. Och det är väl tillverkarna som överger och inte Google?
    Du: Det är samma med dagens Androider.
    Jag: Jag jämförde inte. Jag ville meddela att Apple har problem med telefonerna som är äldre likt Android har. Jag kan förenkla det för dig.
     
    Last edited: 7 aug 2014
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är importörerna som ska se till att CE-märkningen är OK (dvs ha declaration of conformity). Återförsäljaren skiter helt i detta. Om du tittar på produkter som fått försäljningsförbud som är rent livsfarliga och aldrig borde ha fått en CE-märkning (eftersom de inte uppfyller några som helst säkerhetskrav) så har de sålts av etablerade återförsäljare som Dustin, Siba, Webhallen, Media Markt etc

    Här får det Kjell & co du håller så högt försäljningsförbud för en reseadapter: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Reseadapter-asidosatter-skydd/

    Här är ditt pålitliga teknikmagasinet som säljer en USB-laddare som "har för klent isolationsavstånd och det finns risk för överslag. Höljet klarar inte heller värmeprov utan kan bidra till brandspridning ifall värme uppstår inuti laddaren vid exempelvis ett överslag. All väsentlig märkning saknas helt. Stickproppen är inte korrekt utformad. Ingen godtagbar EG-försäkran fanns till USB-laddaren. ": http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...sforbud/USB-laddare-med-brister-i-elsakerhet/

    En till bomb från teknikmagasinet: "USB-laddarens stickpropp för 230 volt har ett stift som roterar för lätt. Laddaren saknar också en korrekt EG-försäkran."
    http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...forbud/Stickpropp-med-brister-pa-USB-laddare/

    Så JA, de säljer olagliga och livsfarliga produkter hela tiden. Man kör så det ryker tills någon testar skräpet och det blir försäljningsförbud. Men vid det laget har man tagit in två nya produkter som självklart inte heller uppfyller säkerhetskraven men det är ju ett senare problem.

    Angående netonnet så är jag säker på att de ljuger och har importerat tredjepartsbatterier från någon skum firma. Det finns INGEN seriös firma på internet som har originalbatterier till iPhone, så är det.

    Enligt inte helt okända ifixit så "The iPhone 4 Battery we sell is made to the same specifications as an Apple OEM part, but cannot be classified as 'OEM' because they are not made by Apple. Apple doesn't like to sell their OEM parts to anyone, so they are extremely hard to find. Our parts are brand new, fully tested, and made to the same quality as Apple OEM parts. They also come with a 6-month warranty."

    och från macrumors.com "You wont find Genuine Apple internals on ebay or on the net. They are all build to spec similar to factory apple replacements but they are not the same exact parts used by Apple and manufacturers that do produce them for apple are not allowed to sell them to the public."
     
    Last edited: 7 aug 2014
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nej jag gillar inte att argumentera för Iphone och klanka ner på android. Men jag stör mig ordentligt på folk som har ett kroniskt hat till företag de inte har någon närmare relation till och inte kan erkänna att faktiskt är bäst på vissa saker.

    Lång mjukvarusupport är viktigt om man ska ha sin mobil länge --> Apple har historiskt varit bäst på att ge detta till sina kunder --> Apple är sannolikt det bästa valet även framöver om man vill ha en mobil som håller länge mjukvarumässigt.

    Apple gör mobiler i världsklass. Det är inget snack om den saken. Men jag skulle inte själv vilja ha någon eftersom jag föredrar ett öppnare system. TS efterfrågade en mobil som "håller länge" och då anser jag att Apple är det bästa valet.

    Detta låter som att fusk skulle vara mer regel än undantag, vilket knappast är fallet.

    Men oavsett vad: Batteriet i Iphone är icke-fråga för livslängden. En normalbegåvad person kan köpa ett batteri som är säkert och håller tillräcklig kvalité. Man bör även klara av att montera det.

    Jag vet att det svider att Apple slår alla androidtillverkare på fingrarna när det gäller support till äldre modeller, men låt inte ditt kroniska hat mot Apple förvränga sanningen. Det är bara barnsligt.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    På vad bygger du att jag har ett kroniskt hat gentemot Apple?

    Jag känner inte igen mig i det.

    Edit, det spelar ingen roll. Jag skiter i vilket. Var inte intresserad av en diskussion med dig ifrån början och är det fortfarande inte.
     
    Last edited: 8 aug 2014
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Hemskt vad mycket tjafs om Android vs. iPhone. SJÄLVKLART kan en Android-användare ser fördelar med iPhone. En vanlig användare kanske skiter i allt, har en smartphone hen är nöjd med och försvara den till the end of the world. De som är lite mer intresserade är dock ganska korkade om de tror att något av företagen gör ALLA rätt. Båda företagen gör olika saker bra. Vad du föredrar handlar om en själv.

    Dock ser jag ganska allvarligt på att det säljs farliga batterier. Tycker det är väldigt korkat av Apple att inte sälja originalbatterierna själva, om de nu erbjuder mjukvarusupport så länge och vill att de som vill ska kunna behålla sina iPhones länge. Är det så att Apple vill att kunderna ska skicka in sina äldre iPhones för batteribyte för de tjänar mer på det? Tar de således emot alla äldre iPhones? Är det värt att tjäna det där lilla extra för riskera att ens kunder köper farliga batterier?

    Hur vet du det om jag får fråga?

    Så du menar att alla som har köpt farliga batterier är obegåvade personer? Du menar att konsumenter i alla lägen kan och får all informaiton för kunna fatta kloka beslut? Snacka om döma ut folk för vara obegåvade för att de tror att det som säljs på inhemska marknaden ska vara säkert.
     
    Last edited by a moderator: 8 aug 2014
  13. toien

    toien Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kanske inte helt relevant för diskussionen, men för närvarande har min fru en iPhone 2G som hon är femte användaren på. Den är inköpt i England av en bekant som sålde den till en kompis som jag i min tur köpte den av. Jag har använt den, sen min dotter och nu min fru alltså. Den har varit en par svängar i toastolen, legat i snön några gånger men lever och har en ok batteritid fortfarande.
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    För att du försöker sopa undan det faktum att Apple är överlägset bäst på mjukvarusupport. Istället kommer du med en massa irrelevant dravel som att android inte var lika moget för 3-4 år sedan eller att Iphone har oförtjänt bra rykte. Det har inte med saken att göra.

    Apple slår samtliga androidtillverkare på fingrarna när det kommer till mjukvarusupport. Punkt!

    Övriga faktorer hör inte till tråden ö.h.t.

    Jag kan inte hänvisa till någon källa. Men eftersom det är olagligt att sälja produkter som inte är CE-godkända så faller det på sin egen orimlighet att större butiker skulle pyssla med detta i någon större omfattning. Då skulle man rätt snart hamna i rätten.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Sopa undan? Har du svårt att förstå skriven svenska eller vad är problemet?

    Jag har aldrig förnekat att Apple historiskt är bättre på att uppdatera sina telefoner.

    Att Apple har oförtjänst bra rykte tycker jag i allra högsta grad har med tråden att göra när vi pratar om vem som stödjer sina telefoner och i vilket utsträckning detta görs.

    Och för helvete det är inte jag som jämför. DET ÄR DU! Jag tycker det är en rent ut sagt idiotisk jämförelse att jämföra historiskt när tillverkarna och Android låg på en helt annan nivå för fyra år sedan än vad Apple gjorde med sina telefoner. De var långt framför hur mjuk- och hårdvara spelade tillsammans. Det är inte för fyra år sedan den här frågan ställdes och jag tycker inte det är rimligt att jämföra telefoner, som DU gör, som är utvecklade under två vilt skilda förutsättningar. Du behöver inte hålla med men kom ihåg att jag inte jämför. Jag meddelar fakta till en tråd. Det är du som börjar tjata. Jag rekommenderar ingen, varken iPhone eller Android, i mitt första inlägg och inte heller efter det.

    Edit,
    Jag frågade redan här när du ser mig förneka det? Du svarar med Dålig och kortvarig support gäller tyvärr även nyare androider. Samsung har ju t.ex. redan övergivit S3 och den lanserades 2012. Apples nästan samtida lur(Iphone 5) lär ha support betydligt längre eftersom till och med 4S kommer att få iOS 8.

    Det är du som hakar som en trasig LP-skiva. Vänligen sluta citera mig.
     
    Last edited: 8 aug 2014
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är du som är barnslig som inte kan erkänna att du hade fel på alla punkter.

    I Sverige år 2014 skiter företagen helt i elsäkerheten och att produkterna inte har riktiga CE-märkningar. Undantagen är att de åker dit (med obefintlig påföljd), inte att de säljer skit. Enda anledningen att inte fler produkter blir förbjudna är att elsäkerhetsverket inte hinner testa snabbare.

    Hur ska en "normalbegåvad" som du säger veta om batteriet är OK eller inte? ALLA batterier har samma text (som originalet) och du blev tydligen själv lurad av Netonnet.

    Jag har kunskap och utrustning för att testa batterier, laddare osv men vanliga människor sitter knappast med oscilloskop, konstlaster, överspänningstestare etc.

    Att få buggiga och sega uppdateringar nedtvingade i halsen betackar jag mig för, då skulle jag hellre köra Android 2.3.

    Sen om du istället jämför hur lång tid det är mellan sista tillverkade enheten av en modell tills den inte supportas av gällade iOS så är det betydligt kortare tid. Om iOS 8 kommer i september utan stöd för iPhone 4 så är det mindre än sex månader sedan den sista iPhone 4 nytillverkades! Så klart man stödjer gamla modeller, man säljer ju fortfarande nytillverkade enheter till överpriser!

    Om Samsung fortfarande nytillverkade och sålde Galaxy S så hade de säkert uppdaterat den också! iPhone 4 nytillverkades till och med mars 2014!
     
    Last edited: 8 aug 2014
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Oj, det kände jag inte till. :eek:

    iPhone 4 säljs inte via Apple Store men visst finns det en iPhone 4 8GB listad på Prisjakt. Kostar lika mycket som en Nexus 5 16GB...
     
  18. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Läs Op igen och styr upp diskussionen annars blir jag tvungen att låsa tråden.

    // mobilt
     
  19. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Efter att bara läst rubriken så ger jag mitt svar :

    Eftersom jag inte vet om du syftar på hårdvaran eller hårdvaran så svarar jag på båda. Hårdvarumässigt står sig alla bra, vilket dom alltid gjort. Sedan beroende på omständigheterna kan ju tex displayskydd i härdat glas och/eller ett skal vara en bra idé. Härdad glas är dyrare än plastskydden, men eftersom det är härdat glas är dom jätteenkel att applicera och när det kommer till skal finns det ju skal som är diskret och gör ett bra jobb.

    När det kommer till mjukvaran är egentligen alla tillverkare lite dålig på att uppdatera i tid och livslängden kan variera rejält. Men idag räknar man på att en telefon har en livslängd på 1 år. Men jag tror att HTC och Samsung har varit duktiga på att uppdatera?

    Mitt tips är att kolla upp hur communityt kommer att se ut för telefonen och hur det varit föregående telefoner i samma serie. En custom rom kan ju göra underverk för din telefon och förlänga livslängden avsevärt.

    Men om livslängden är en faktor för dig tycker jag absolut att du ska kika på Nexus. Dom är i princip odödlig. :)

    ~ Sent from my LG G2 using Tapatalk ~
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det här är kan jag garantera dig. Det räcker att du själv kollar upp hur en korrekt ce-märkning ska se ut och hur China export-märkningarna brukar se ut och besöka butikerna du nämner. Du kommer att bli förvånad. Passa på att kolla dina barn/barnbarns leksaker på en gång. Får man inte till märkningen är det nog ännu svårare att få till produkten.

    Kolla in denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/e...ndskontakter/usa-hona-for-sladdmontage-p39351
    Om den är ce-godkänd är jag jultomten. Tryck i kontakten till hälften och du kommer åt de strömförande stiften. Jag har en förresten. Den borde ha en skyddande krage.

    Sen om de avsiktligt riskerar sina rykten, om de känner till China export? Det borde de, elsäkerhetsverket tar rätt bra betalt när de testar importerade saker och billigt kinakrafs är farligt för person och egendom. Finns mycket att läsa i ämnet men få gör det.

    Ce-märke och Ce-märke http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/CE_marks.jpg



    Skickat från min SGP521 via Tapatalk