Vad är android sämst på?

Diskussion i 'Allmänt' startad av jonas18z, 17 aug 2014.

  1. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    För att detta inte ska bli något mobilkrig så kan jag säga att jag, äger diverse nexusmobiler, iphone 4s samt iPad. Använder nexusen dagligen och iphone i arbetet. Jag gillar nexusen.


    Här kommer några saker jag tycker android är mer eller mindre sämst på jämfört med framförallt iOS. Både mjukvara och hårdvara. Nu är alla punkter inte googles fel eller Android.


    Musikappar:
    Android saknar extremt många musikappar, sequencern, syntar, effektsimulatorer, ljustyrning, midistyrning. Många kan kopplas ihop så att du kan använda syntar som plugin i en sequenser. Alla (tror jag?) enheter kan kopplar in midisynth, midiinteface och styra eller styras av externa saker.

    Tillbehör:
    Eftersom det finns så många olika enheter finns det inte lika många tillbehör att välja på. Det saknas oftast flera highend och designade saker.

    Uppdateringar:
    Alla klagar och alla vet om det men Google verkar inte göra något åt saken, ev kanske med Android L. Men hur som helst så gillar jag att när en ny version släpps så kan du ladda ner den samma dag (iOS) inte ens med nexus utan du måste vänta till OTA kommer och det brukar dröja flera dagar ibland veckor.

    Appar:
    Det finns betydligt flera appar som är proffsiga och går att koppla ihop med diverse hårdvara. Dessutom kommer oftast appar långt inna det finns för android.


    Sammakopplingen:
    Jag gillar hur bra imessages kopplar ihop med datorn. Jag kan svara på ett sms på dator. Visst finns hangouts men hur många använder det och dessutom så använder nästa alla företag iphones idag. itv och airplay fungerar också extremt smidigt. Chromecast finns men det är inte många om ens någon hårdvara som har inbyggt airplaystöd. Dessutom går väl inte Chromecast att bara använda för musik lika smidigt.







    Vilka är era saker ni tycker är sämst med android?
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det som stör mig mest är den låga kvaliteten på många appar. Dom är kraftigt eftersatta i många fall

    Nästa punkt är tangentbord. Detta är säkert högst personligt men så många androider jag har haft, och ändå aldrig hittat ett tangentbord jag skriver lika bra på som iOS.

    Nästa punkt är utsändningsdata över BT, dvs låttitlar osv till bilstereo eller headset.

    Sista punkten kanske är störst. AirPlay är guld, alltid. Fixa till det google så har ni kommit långt
     
  3. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Helt klart personligt men jag gillar swiftkey lika bra som tangetbordet i iOS.

    Nu äger jag ingen bil men när jag hyr bil så fungerar det oftast mycket bättre med ios.
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Backupfunktionen! Att ha en via google och en via sin tillverkare känns splittrat. Dessutom tycker jag ios backup är mycket smidigare.

    Jag vill se en lika stabil lösning som ios har men molnbaserad eller att man får lägga sin backup var man vill.

    // mobilt
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det kan du nog ta och glömma här och nu. Med alla tillverkare som har sina egna versioner utav Android så kan detta ALDRIG bli sanning. Alla får helt enkelt implementera sin backupfunktion.
     
  6. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Ang BT: Är det verkligen androids problem? Funkar helt perfekt från min S3 med vanilla till min pioneer enhet i bilen.
     
  7. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Tycker det funkar utmärkt att själv välja vad jag vill göra backup på o lagra det som jag vill.
    Gillade inte itunes/icloud-lösningen för fem öre med iphone.
     
  8. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Angående airplay så fungerar det på Android om du har rootat.

    AllStream: http://goo.gl/H2ohFp

    För övrigt en mycket intressant tråd.
     
  9. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Musikhanteringen:
    Det enda som idag fungerar (med headset) är enkelklick för paus och dubbelklick för Nästa låt.
    Trippelklick för föregående låt samt volymkontroll från headset är inte så avancerat, så det borde verkligen fungera. Får man notifications från vissa appar så måste musiken pausas, för att sedan fortsätta igen, efter att ringsignalen har gått.
     
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Håller verkligen med när det gäller appar. Många som gör fel medvetet eller pga bristande kompetens som leder till sämre batteritid, nedsatt prestanda på hela mobilen och en förvirrad användarupplevelse. För att inte tala om de som missbrukar behörigheter för att kunna komma åt information de inte har att göra med och sen ljuger om varför om man frågar.

    Nu har jag bara haft Nexus mobiler men sen de började stödja track info över bt så har det fungerat klockrent med de bilar jag kört, mest Volvo iofs.
     
  11. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Det mest störiga måste vara wakelocks. Oftast har man bra standbytid men helt plötsligt kan det rasa så jävla snabbt.
    Sen har vi problemet med att gå tillbaka till t.ex. chrome efter man öppnat en länk i tapatalk.
    Backup funktionerna är inte bra.
    Android är nära laggfritt men en windowsphone för 600 flyter bättre än en s5 för 6000.
    Kommer inte på något mer nu:)
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Wakelocks, cpu användande i cachade processer, läckta location listeners, services som inte stoppas när de inte behöver vara igång, lämna broadcast receivers aktiva i onödan osv osv. Listan över fel appar kan göra är lång. Beror till viss del på att Android är designat med förutsättningen att utvecklare alltid läser dokumentation super-noga och alltid använder apier på det sätt de är tänkta att användas på vilket är ganska långt från verkligheten.

    Vad menar du? För mig blir det bara en ny flik i Chrome.

    Ja, det är väldigt synd att de inbyggda backup/molnlagringsfunktionerna i Android kräver att app utvecklarna implementerar stöd för det. Väldigt nice när spel stöder att spara via Google Play Game Services om man har flera Android enheter eller när man byter mobil/surfplatta.
     
  13. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Vet att det beror på apparna men så vitt jag vet så är det koncentrerat till Android. Jag hade inte gett upp all frihet för att slippa det dock.


    Om jag går in på swedroid.se och sedan klickar på forum så har jag sagt åt telefonen att öppna det i Tapatalk men det luriga är att man fortfarande är i chromeappen. Kolla bilden [​IMG]
    Om jag försöker gå in på Chrome igen kommer jag till Tapatalk och måste backa.

    Mycket smidigt när det synkar ja, men det är inte många spel som gör det.
     
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Något jag störde mig på precis här om dagen var att VSCO-kameran inte kan lika mycket som iOS version. Det jag tänker på är att splitta fokuspunkten så du kan ha exponeringen på ett ställe och fokus på ett annat. Svaret jag fick när jag mailade dem var att många Android-telefoner inte klarar den funktionen och därför löser de det inte till någon.

    Riktigt irriterande. Det var den funktionen jag ville åt. Så fragmenteringen kanske?
     
  15. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Då förstår jag. Det hade Tapatalk kunnat lösa bättre.
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag tycvker backupmöjligheterna från scratch jämfört med både wp och ios är riktigt dåliga. icloud är måttstocken för perfektion här tycker jag. Sen är jag generellt besviken opå ljudet i de flesta lurar. Tror min note 2 är den enda jag varit riktigt nöjd med och min g2 nu är ok iaf.
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ljudet är i varje fall inga problem med HTC One M7 och M8 ;)

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ljudet 'är inget problem på någon device jag haft men inte up to par med annat. tycker inte m7 och m8 är direkt i skrytartagen heller. jag är ingen audiofil så jag vet eg inte vad jag pratar om heller. bara en personlig referens ;)
     
  19. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    • Det finns för många lågkvalitativa appar till Android. Problemet tror jag ligger i att det är väldigt billigt att öppna ett konto i Androids Developer Console. En one-time-fee på $25 kontra Apples $99(?) per år
    • Saknar en vettig backupfunktion där jag kan välja vad som ska synkas. Något som Apple har lyckats med iom iCloud.
    • Googles misslyckanden att implementera sina egna guidelines i sina egna appar men också i standardapparna i AOSP. Ser för jävligt ut i t.ex. galleriet och meddelandeappen.
    • Riktiga filtreringsfunktioner i Google Play både på datorn och telefonen.

    Typ de sakerna jag stör mig på allra mest.
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    -Saknar vettig backupfunktion (hälften av iClouds överlägsenhet vore nog)
    -Saknar vettiga tangentbord (tycker egentligen inte det finns något BRA till Android)
    -Googles inkompetens att följa sina egna guidelines och släppa Androidversioner som ser ut som en schizofren person har stått för designen