Anmäla Tre?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av inact_0025, 10 aug 2014.

  1. inact_0025

    inact_0025 Guest

    hej alla!

    Kan man på något sätt anmäla företaget? Jag skaffade ett abb hos dem och de lovade täckning. Jag skaffade abbet den veckan jag skulle flytta och förklarade detta för dem "fungerar det på xxx adress?" Ja absolut! Toppen sa jag och skaffade det. 0 täckning på nya adressen. Har nu i 2 års tid betalat för abbet utan att ha använt det alls, det gick ut i april. Fakturorna fortsatte komma och och jag har ringt 4-5 gånger och varje gång har de sagt "du har inte sagt upp abbonemanget". Nu har jag varit på semster och kommer hem och får ett inkassorav som skulle ha varit betalt förra veckan...

    Finns det något sätt att anmäla dem? Jag vet att det finns någon telekommunikationsgrejs men hittar det inte?
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Av den korta beskrivningen ser jag inte att du har något anmäla.

    Efter 2 år är det nog för lång tid att kunna anmäla något ens om du hade kunnat det från början. Felaktigheter på t.ex. en telefon ska anmälas inom betydligt kortare tid.

    Abonnemang upphör inte automatiskt efter två år utan du måste uttryckligen säga upp det. När du sagt upp det så har du antagligen en uppsägningstid på 3 månader till som du måste betala.

    Däremot kan man tycka att kundtjänst borde ha erbjudit sig att ta emot en uppsägning när du ringde och klagade.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Först och främst borde du reklamerat ditt abonnemang direkt när det inte fanns någon täckning där de sagt att det skulle vara täckning. På det sättet hade du nog kunnat häva abonnemanget. Genom att betala dina fakturor har du godkänt dem. Att du dröjt med reklamationen ligger dig i fatet eftersom fel ska anmälas inom skälig tid (i regel inom 2 månader).
    I regel så övergår ett abonnemang till ett löpande så du borde ha sagt upp abonnemanget innan det gick ut. Kolla ditt avtal vad som gäller och se till att säga upp det på en gång.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om abonnemanget inte fungerade när du flyttade, trots att de sa att det skulle fungera, varför felanmälde du inte det direkt? Om man felanmäler sådant inom några veckor brukar man kunna häva abonnemanget direkt.

    Du har betalat för ett abonnemang i två år som inte fungerat, men nu vill du anmäla 3? Varför? Du har ju inte klagat under dessa två år låter det som.

    Abonnemang avslutas inte automatiskt utan du måste avsluta det själv. Detta anges i avtalet som du har godkänt.
     
    Sweden2, Jan-Bertil och 6150 gillar detta.
  6. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Du vet väl att ingen operatör lovar täckning inomhus ?

    Fungerar det inte ens utomhus ?

    Kollade du på täckningskartan innan du skaffade abonnemanget ?



    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  7. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Tack för svar! Jag anmälde det till Tre redan första dagen det inte fungerade. Inte ens utomhus. De ville vaken ge mig billigare abonnemang eller häva det. Jag sa dock upp det direkt trots det löper det fortfarande. Jag kollade inte karta utan ringde supporten och frågade om adressen jag flyttar till hade täckning. Dålig erfarenhet sen tidigare men tänkte ge dem en ny chans och så händer detta. Nu blir det en anmälan i allafall.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Har du någon form av bevis för att du sa upp det då för två år sedan? Då borde du t.ex. kunna skicka tillbaks inkassokravet med texten "bestrides" och hänvisa till att abonnemanget är uppsagt.

    Däremot det du betalt under de två åren är nog inte mycket att göra åt.
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Kontakta deras kundombudsman. Självklart skall abonnemanget fungera på hemmadressen. Annars är det skäl nog att häva abonnemanget. Kräv kompensation.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  10. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    tror inte alls på det ts skriver, jag tror han bara accepterat det och är arg för att det fortsatte efter 2 år.

    läs avtalen i fortsättningen!
    dessutom kom det i brevlådan tillsammans med en hel del andra papper...

    Ångerrätt.
    Ångerrätten gäller om du köper en vara eller tjänst av oss på distans (t ex via tre.se eller över telefon) eller utanför 3s affärslokaler. I dessa fall har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ditt köp i 14 dagar från den dag du tagit emot varan. Inom 14 dagar efter sådant meddelande ska du, på egen bekostnad, lämna eller skicka tillbaka varan till 3. Kontakta i första hand kundservice om du vill returnera din produkt.
     
  11. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Nej inte alls, jag har inte accepterat det, jag har ringt ett 30-tal gånger till dem. Även fått ett nummer till deras "hjälpservice" som skulle kolla på ärfendet och de återkom med att jag har tecknat abbet på en annan adress. Det blir alltså ord mot ord.

    Jag har ju nu fått inkasso från Lindorff på 430+ kr. Jag betalade den i rädsla att det ska gå till kronofogd (då jag kom hem från semstern var den 3 dagar över tiden).

    Nu visar det sig att eftersom jag har betalat den så har jag gjort en "accept" på att fakturan är korrekt annars skulle jag ha bestridit den menar dem. Jag är ju lagom förbannad. Jag har kontaktat telecområdgivarna och de hjälper nu mig med en anmälan.

    Jag hade tre för måånga år sen och hade problem med dem, trodde de skulle ha blivit bättre men ack så fel jag hade. Nu vill jag bara slippa dem.

    Tillägg: Jag bad dem på deras facebooksida att hjälpa mig också och att jag ville bli kontaktad av en ansvarig (förra veckan). Jag blev lovad att det skulle göras, men ingen kontakt har gjorts :).. Tre i ett nötskal. (inlägget: https://www.facebook.com/3Sverige/posts/10152568458731187)
     
    Last edited by a moderator: 22 aug 2014
  12. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Alltså, om du bodde på en adress med täckning när du skaffade abonnemanget och sedan flyttade till en adress utan täckning så är det ju bara att betala bindningstiden ut, du har ju ett avtal.

    Har jag fel ang adress ?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  13. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Jag ringde dit 5 dagar innan flytt då det var i slutet av deras erbjudande. Förklarade att veckan efter flyttar jag och hon sa till mig att ja men där har du full täckning.. Så då tog jag erbjudandet :)
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Att du ens godkänner betala för något som inte fungerar i 2 år är för mig obegripligt. Ring, spela in samtal. Besök butik, filma. Jobbigt? Visst, men ingen får mig att betala något jag inte anser mig skyldig att betala. Jag har själv ringt och besökt butik när en (1) faktura varit felaktig. Jag är jävligt envis och brukar har ett rejält tal förberett när jag ringer eller besöker. Hittills inte haft problem att lösa det.

    Konstigt att du inte fått säga upp ditt abb om du inte har täckning. Sagt upp abb för mindre. Det gäller bara att inte vara en mes och påläst när du ringer. Sorgligt men sant. Det gäller oavsett vilken operatör du ringer, för alla operatörer har varierad kvalité på sin kundtjänst. Kan inte räkna antalet ggr jag vet mer om ett abb eller vilka abb de har än kundtjänst själva...
     
    Last edited by a moderator: 28 aug 2014
  15. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Vad menar du? Om man skaffar nytt abonnemang och binder sig 2 år. Sen flyttar, kan man säga upp det då pga dålig täckning?

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag funderade på om jag hade läst TS slarvigt men det verkar snarare som att du har läst TS slarvigt. Han berättade om flytten och blev utlovad täckning på nya adressen. Är det dessutom nytecknat ska du absolut kunna häva det.

    Det är en annan sak om du haft abbet i kanske 1 år och sen flyttar, dock kan jag känna att en schysst operatör som är rädd om sitt rykte och kunder kunde kompensera eller hitta på en lösning. Operatören måste tänka lite längre än näsan räcker. Om du har en kund som flyttar där operatören inte har täckning så lär operatören inse att kunden inte kommer förlänga eller teckna ett nytt abb pga. täckningen. Då vore det smartare att hitta på en lösning för båda parter eftersom en nöjd kund kommer tala gott om operatören för andra som kanske bor på en plats där de erbjuder täckning.
     
    Last edited by a moderator: 28 aug 2014
  17. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Jag började fundera på om du läst fel nu. Jag quotade dig och inte ts alltså innebar det att jag ställde frågan till dig.

    Det verkade på dig som att du hävt abonnemang där det hade gått ett tag bindningstiden och därför blev jag nyfiken.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, förstod inte att det gällde mig då jag skrev till TS.

    Nej, jag har inte hävt abb där det har gått ett tag av bindningstiden. Jag är tvärtom väldigt snabb med rapportera ev. problem med täckning, hastighet eller fel på fakturor. Hävde ett abb pga. fick inte så hög hastighet som utlovades (hade alltså täckning). Att jag klagade berodde dock på att de hade halva priset på mitt abb så jag returnerade mitt abb för sen teckna det igen för halva priset.

    Hastigheten? Den var nog detsamma men för halva priset brydde jag mig inte. Fick inte senaste hårdvaran heller (router) men den dög lika bra. Nu har de dock byggt ut här jag bor så jag har den höga hastigheten som utlovades. Det gäller vara smart, och snabb. ;)
     
  19. Richard Johansson

    Richard Johansson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2016
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3
    Telefon 2:
    Iphones 6s
    Kan du inte gå via Allmänna reklamationsnämnden? ARN? Det brukar få företag att dra öronen åt sig så fort det nämns.
     
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Detta är en tråd från 2014...
     
    jnsson gillar detta.