Kompass med ljudvarning

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Sailor540, 8 sept 2014.

  1. Sailor540

    Sailor540 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej på er,

    Letade men hittade inte en kompass app med ljud varning. I appen ska man ställa in en viss kurs, typ 90 grader samt en maximal avvikelse, typ 5 grader och så seglar (eller går) man en kurs av 90 grader. Så snart man avviker med än 5 grader från kursen så tjutar appen till.
    Helst olika signaler för kurser över 95 och under 85 grader så man vet åt vilket håll man ska rätta sig.
    Vill man ha det riktigt fint så har appen även 'Night mode' där UI ändras till svart bakgrund och röd text och symboler.

    Är det någon som vet om något liknande redan existerar? Om inte, är det någon som tycker det är roligt att slå ihop en sådan app?

    Mvh,
    Seglare Paul
     
    kalleb gillar detta.
  2. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Kan inflika att en sån app hade varit riktigt behändig! Gärna med inställning för avvikelse innan pip, i grader. Gärna två valfria mp3or för "du ligger för mkt till babord/styrbord"!
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Den stora frågan är väl egentligen om kompassens precision är så god som 5 grader. Prova valfri kompass-app och peka telefonen i en riktning. Peka sedan i en annan riktning och därefter åter till den första riktningen. Fundera sedan över hur många grader det skiljer mellan första och andra gången du pekar i samma riktning.

    Ett säkrare sätt att hålla reda på kurs är att använda GPS-position. Det förutsätter dock att man har tillräckligt hög hastighet och det drar naturligtvis mera batteri.

    m v h Henrik
     
  4. kalleb

    kalleb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick du till någon app?