Bloatware Google vs. tillverkare

Diskussion i 'Allmänt' startad av Frevik, 12 sept 2014.

  1. Frevik

    Frevik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ofta ser man klagomål över att tillverkarna lägger in för mycket bloatware i lurarna.
    I min tolkning är bloatware tillverkarspecifika appar som inte är nödvändiga för systemet eller för telefonens specifika funktioner och inte går att avistallera.
    Min personliga uppfattning efter att ha haft ett antal olika mobiler från olika tillverkare, är att jag inte har något emot dessa. Många ger en extra funktionalitet och ofta underlättar ihopkoppling med tillverkarens andra tekniska apparater etc. Men jag skulle som så många andra vilja ha alternativet att avinstallera dessa om jag inte vill ha dom.

    Jag kollade i min nuvarande lur, en S5:a och om jag räknar antalet Samsung appar och ställer det mot antal Google appar så är det fler Google appar (t.ex. Google+, play böcker, filmer, tidningskiosk, hangouts, foton mm.)som inte är systemnödvändiga som jag inte använder och inte vill ha och som inte går att avinstallera.

    Så varför klagas det inte över Googles bloatware?
    Så utan att starta något krig om vilken tillverkare som är sämst/bäst, utan din åsikt utan varför accepterar vi Googles appar men klagar på de tillverkaranpassade?
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 025
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    För att Googles appar (oftast) inte påverkar den allmänna prestandan och funktionen i telefonen.
     
    jnsson gillar detta.
  3. Frevik

    Frevik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ok, nu har jag inte koll på vilka appar som (oftast) påverkar prestandan, men om de inte tar prestanda då är det ok med bloatware?
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Får instämma på det keyser skrev. Sedan kan man väl ta fram hatobjektet nr 1. Touchwiz och annan skit som tillverkarna trycker ner i halsen. Jag har hellre lite oanvända appar från Google istället från 3, Samsung, HTC, Telenor eller liknande.
     
    jnsson gillar detta.
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 025
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Definitionen av bloatware brukar ju vara att det påverkar just prestanda och funktion, att det finns appar som jag inte använder men som inte påverkar min telefons prestanda eller tar något direkt utrymme i besittning berör mig ej. En Nexus med alla tänkbara appar från Google har fortfarande betydligt mycket mer fritt utrymme än motsvarande Samsung.
    Här finns lite fin grafik och info i ämnet: www.phonearena.com/news/Comparison-...actually-get-with-popular-smartphones_id51856
     
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Haha lite ot men alltid lustigt med de som kallar Google Play Services för bloatware och säger att de inte använder appen :P
     
  7. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Det finns folk som föredrar en google-fri Android-telefon.
     
  8. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Förvisso sant. Men då kanske inte Android är rätt val då Android går hand i hand med Google.

    Tänker mer på folk som inte vet vad dem pratar om ang. bloatware och GMS.
     
  9. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag förstår din poäng, men för mig är Android frihet att kunna göra vad jag vill utan att kännas låst till något. Den möjligheten finner jag i varken iOS eller WP (d.v.s. i samma grad (eller högre) som Android). Android passar även dem som inte vill ha Google's tjänster :)
     
  10. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Googles appar ingår inte i android utan är även det något som läggs på efteråt.
     
  11. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag var tvungen att deaktivera Play music då skiten startade av sig själv i tid och otid. Jävligt störigt.
    Jag vill hellre bli av med googles spyware som play music, g+, Play filmer osv. Samsungs apoar använder jag i större utsträckning eftersom många av dem är kopplade till pennan på min note 3.
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  13. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

  14. Dingus

    Dingus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2012
    Inlägg:
    580
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Det vore ingen dum idé om samtliga tillverkar- och googleappar kunde vara valbara. På så sätt kan var och en bestämma det som passar den egna telefonen. Valfrihet helt enkelt.
     
  15. Android Expert

    Android Expert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2015
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Bloatware wasn’t invented with the Android phone, but Android phone manufacturers and cell phone carriers have really taken advantage of it. Bloatware is all of the extra software applications that come pre-installed on your Android (in addition to vanilla Android)–it can include any kind of application but some of the most notable examples are carrier apps and/or trial apps that you have to pay for after a certain time to keep using it. At best these apps can simply be taking up space on your phone, or at worst it can be running in the background without your knowledge and drain your battery.

    How to remove bloatware on Android devices?

    How to remove bloatware? Unfortunately, your carriers and manufacturers do not make it any easier. Normally, bloatware is hidden in system folder, which you have no permission to access. You will need to root your phone and then install an app from the google play store. Enter key words like " remove system app" or "system app remover". Then from the app you can remove any bloatware you like.