Diskussion: Laddning / Laddare

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Strip, 10 okt 2014.

  1. Strip

    Strip Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det kan inte vara bara jag som är lite fundersam över hur man ska ladda de här telefonerna?
    Hur laddar ni era telefoner?

    USB-kontakten är ju ömtålig och inte designad för dagligt bruk. Dessutom har man gömt den bakom en lucka som gärna ska vara vattentät och kanske inte ryckas i i onödan. Dessutom är kontakten placerad på ett inte helt genomtänkt ställe.

    Laddstället DK48 är för lätt för att vara så smidigt som det ser ut att vara. Dessutom fungerar det obra om man har skal eller flipper på telefonen.

    Magnetladdkabel såg ju ut att vara en bra idé, det har ju använts på vissa datorer länge och funkat riktigt bra. Men åtminstone mina nyinköpta laddkablar visade sig vara i princip obrukbara - de sitter dåligt fast och är nog inte gjorda för annat än skrivbordsbruk. Jag skulle inte lita på att den sitter över natten. Konstruktionsfel eller bara kass sladd?

    Qi trådlös laddning hade varit mitt självklara förstahandsval och var en av de saker jag mest såg fram emot med att köpa mig en modern telefon. Men näää, inte Sony inte :mad: Funderar på om man kunde gömma en Qi-mottagare i ett flipper-skal och koppla den till magnetkontakten på nåt vettigt sätt.
    Nån som vet om de tänker släppa ett Qi-skal till Z3 Compact, som WCR14 till storebror?
     
  2. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Kör med dockan, dock har jag beställt en magnet kabel då jag kör med tpu-skal och tycker det är lite drygt med att plocka av det vid laddning.
     
  3. asimov

    asimov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag tror alla magnetkablar har samma problem oavsett magnetstyrka - att den gjutna plastformen runt om magneten inte är gjort som en "hane" kontakt som passar bra till det nedänkta "hona" partiet runtom laddningspolerna på telefonen.

    Så även med en magnet stark nog att lyfta upp telefonen, så finns det inte tillräckligt gemensam kontaktyta mellan telefon/adaptor runtom laddningspolerna och en vridning eller försjuktning av kontakterna med några millimeter är tillräckligt för att bryta strömföringen.

    En magnetadaptor med mer distinkt passform till telefonens kontakt är vad som behövs, inte en starkare magnet. Om det finns nån sådan så har jag inte sett den än? (EDIT: kanske Magnector X Adapter?)

    Apples magnetkontakt på deras bärbara datorer är exempel på en sådan design - en magnet lagom stark så att om man snubblar på kabeln så släpper den kontakten. Samtidigt så är passformen sådan att det bara går att koppla ihop på ett sätt.
     
    Last edited: 12 okt 2014
  4. Jensen

    Jensen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  5. asimov

    asimov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Last edited: 12 okt 2014
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag köpte Deff adaptern då jag tröttnat på mina billiga adaptrar, har en till adapter som jag tror jag köpte på dx-Box.com som fungerar bra. Dottern har även en magnatsladd som kommer därifrån som fungerar bra. Laddar endast via magnetkontakten och det fungerar bra så länge telefonen är still, tex i bilhållaren eller på nattduksbordet. Håller man på med telefonen är väl inte en magnetladdare spec bra då den lätt lossnar när man rör telefonen. Har kört med magnet laddare på mina 3 senaste Sonytelefoner
     
  7. Strip

    Strip Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag köpte ett par billiga laddkablar (länk), som visade sig vara helt värdelösa.
    Nu har jag beställt nåt som åtminstone ska ha en Sonylogga på sig (länk), men man blir ju lite sugen på en sån Magnector som ni pratar om.

    Skalet till Z3 verkar inte bli gratis direkt (länk), så även om det kommer till vår Compact står jag nog över.
     
  8. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
  9. Droid_269

    Droid_269 Guest

  10. Strip

    Strip Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Måhända en onödigt banal lösning, men den funkar med mitt Terrapin gelcase. :cool:
    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

    asimov gillar detta.
  11. asimov

    asimov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
  12. asimov

    asimov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Skriv gärna dina erfarenheter senare, så vi andra kan ta del av det. Pris, leveranstid, ällmana intryck om produkten - allt är av intresse!
     
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Fick hem ett par av magnetors adapters idag: magneterna är rätt kraftiga så funkar bra så länge usbkabeln inte är för stel.
    Ska bygga ett ställa a la getto av ena adaptern. Bild när det är klart.
     
  14. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jajamensan
     
  15. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Gick de snabbare att ladda så än via Microusb?
     
  16. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Verkar gå lika snabbt av det jag märkt hittills. Ska testa mer när jag hunnit dra ut batteriet lite bättre.
     
  17. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    är det värt att köpa dockningen dk48 eller ska man bara köpa en sladd med magnetladdare? jag kommer ju troligtvis inte sitta och hålla på med mobilen medan den laddar iaf. vad tycker ni?
     
  18. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har båda och tycker dockan är bra mycket smidigare.

    Skickat från min LG-V500 via Tapatalk
     
  19. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    på vilket sätt är dockan bra då ?:)
     
  20. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Tycker kabeln är svår att få kontakt med men dockan har man inte det problemet med, sen så gillar jag att ha telefonen dockan vid sängen ser bättre ut och är smidigare än en sladd helt enkelt. Hade docka till min xperia z också så är väll van vid det med :)

    Skickat från min LG-V500 via Tapatalk