Varför är androidfolket så intresserade av CPU:er?

Diskussion i 'Allmänt' startad av jonas18z, 21 okt 2014.

  1. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Varför finns denna hets över CPU:er här på sidan? Visst ska telefonen flyta och vanliga appar flyta på men finns det verkligen de appar som utnyttja all dena cpu till fullo? Finns det inte andra värden som är viktigare, design, kamera, batteritid?
     
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    En del människor gillar att de kan skryta med den senaste och bästa socen. Vissa gillar att ha en bra kamera. Du är fri att välja vad du vill fokusera på och anse vara bäst att ha.
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det finns även de som gillar att svepa runt bland ikoner utan lagg.
    Det är bara att välja den telefonen som ger den bästa upplevelsen för just dig, visst är det underbart med valfrihet?

    CPU-hetsen behöver ju inte bara betyda hastighet, det görs framsteg inom hur mycket ström en processor drar, nya instruktioner, 32/64 bit osv. Så det är väl klart det är intressant med processorer, det är ju intressant med framsteg.
     
    Last edited: 21 okt 2014
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Kan nog hålla med om att android-världen är lite fokuserade på "det senaste" hela tiden, lite som datorspelfolket kring den senaste GPUn där det bara är det värsta som räknas och där också det nyaste bara är nytt i någon månad. Kan tycka att användarvänlighet ibland hamnar i skymundan mot om det är Snapdragon 800 eller 801. Men whatever floats your boat;)
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    För att de 3D-spel jag spelar laggar i full-HD med sämre kretsar än Adreno 330.
     
  6. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Känns väldigt mycket sweclockers. Apple lyckades göra en mer eller mindre laggfri telefon långt innan och med mycket sämre hårdvara än vad android hade. Så att det bara hänger på ett datablad är helt fel.
     
    KingLouie gillar detta.
  7. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    Sämre vet jag inte, det beror väl på vad man prioriterar, det är helheten som räknas. Tex skulle det säkerligen gå att göra en mkt kraftfullare smartphone men om batteriet skulle ta slut på 5 min så skulle nog få vilja ha den. Jag skulle tippa att många idag har för mkt prestanda i sina mobiler i förhållande till hur den används och för lite batteri, ergonomi osv.


    Jag tror spec-hetsen främst har att göra med att det är där Android-tillverkarna kan konkurrera med varandra i kombination med "egen programvara". Bara Android i sig säljer inte några telefoner, annat än i jämförelse med iOS och Windows Phone men sen måste köparen välja VILKEN android man vill köpa.

    Apple har en unik position här som enda tillverkare av både hårdvara och mjukvara i sitt "i-rike" medan Samsung med flera nog är livrädda för att snart få konkurrens av Kinesiska tillverkare som erbjuder lika bra telefoner för halva priset . Samtidigt kommer Androids marknadsandel fortsätta öka medan Apples minskar (trots att dom kanske säljer mer än någonsin och tjänar mer och mer pengar). Till slut lär dock volymen vinna, när du som apptillverkare har att välja mellan en liten och en stor marknad.

    Någon som tycker ovanstående låter märkligt bekant? :)
     
    Last edited: 22 okt 2014
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag skulle tro att det främsta skälet till att det lätt uppstår CPU-diskussioner i Android-världen är att där har man ett val. Olika telefonmodeller säljs med olika CPUer. Då man väljer mellan olika alternativ funderar man över skillnaderna och då uppstår det helt naturligt diskussioner.

    Om du i stället funderar över att köpa en iPhone så köper du helt enkelt en iPhone utan att fundera så mycket över vad som sitter i den. Det närmaste du kommer valfrihet i iPhone-världen är om du skall köpa till ett skal till mobilen. Möjligen kan du i samband med generations-skifte välja mellan latest gratest och utgående modell, men i det valet brukar skillnaden i CPU vara mindre signifikant än andra skillnader mellan generationerna..

    m v h Henrik
     
  9. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Nerds will be nerds. Behöver jag säga mer? :)

    ~ Sent from my LG G2 using Tapatalk ~
     
  10. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Det är väl mest teknikintresserade som reggar sig på sidor som swedroid, sweclockers etc.
     
    dannyh gillar detta.
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    För att Snapdragon 801 är bättre än 800. 805 bättre än 801. 810 bättre än 805. ;)

    Sent from my SM-G900F using Tapatalk
     
    Sleepwalk gillar detta.
  12. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Tror henca har en poäng
     
  13. dzxp3p

    dzxp3p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så länge det är så enkelt får man vara glad, den dagen dom börjar joddla som Nvidia och Amd gjorde med sina GPUer där en gtx 260 är snabbare än en 9800gtx osv så kommer jag börja gråta.
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Adreno 330 är snabbare än Adreno 405 som är snabbare än Adreno 320...
     
  15. dzxp3p

    dzxp3p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fan! :)
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Förmodligen för att android är marknadens mest resurskrävande system och alltid laggar mer eller mindre. Då är det högintressant att få så lite lagg som möjligt. Jag bytte precis från en Z1c till en S4 mini. När menyerna laggar med 1,7 GHz dual core och 1,5 GB ram så är det något som är radikalt fel!
     
    Gurex gillar detta.
  17. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Ja men android i sig är ju inte enligt mig den stora boven, även om det går trögre när man inte kan optimera mot och ha total kontroll över hårdvaran.

    Tycker tillverkarna är bedrövligt lata när man kan flasha omnirom/AOSP på t.ex en s3 med exynos 4212 med reverse engineered drivers, o den flyter på bättre än en tillverkarbloatad lur med snapdragon 800 där de har all möjlighet att få snurr på mjukvaran.
     
    Sleepwalk gillar detta.
  18. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Haha "alltid laggar mer eller mindre". Vilken värld lever du i?

    Och du klagar på lagg när du har bytt till en gammal telefon med TouchWiz, då får man faktiskt skylla sig själv.
     
    dannyh och Sleepwalk gillar detta.
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Har man ett val så blir det väl intressant. Tror inte det är mer konstigt än så.
    Precis som inom datorvärlden.
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Min Z1c laggade också, trots marknadens då vassaste hårdvara. Även S4 mini har vassare siffror än samtliga Applegrejer som laggar mycket lite vid en jämförelse. Man måste vara en rejält inbiten fanboy för att försvara android i detta avseende.

    Vet inte om jag köper det heller riktigt. Jag körde CM på min Z1c och den laggade även då. Bättre blev det, men långt ifrån konkurrerande OS.

    När ett OS inte klarar att fungera problemfritt på 4x2,3 GHz och 2 GB ram så är det något som fatalt fel. Jag tycker inte man kan dra någon annan slutsats.
     
    Gurex gillar detta.