Fråga: Ljudnivån med hörlurar

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av Playdough, 4 okt 2014.

  1. Playdough

    Playdough Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2013
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    Någon mer som tycker att ljudnivån med hörlurar är extremt lågt? Speciellt med on-ear hörlurarna som kom med telefonen. Behöver höja till max för att musiken ens ska kunna gå att njuta av. Hoppas detta är någonting Sony fixar med en uppdatering då jag har läst att många andra tycker att detta är ett problem.
     
  2. jorewe

    jorewe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Lite kärringen-mot-strömmen här, jag är rätt nöjd med volymen faktiskt.
    Kör visserligen med ett par Sennheiser Momentum over-ear och jag upplever inte Z3an tystare än Nexus 5 eller LG G3, bara iPhone4 som låter mer. Kör oftast snäppet under maxvolym och det räcker långt för mig.
    Jag har inte jämfört med lurarna som följde med förhandsbokningen då de låg på restorder där jag handlade.

    Tycker kanske att telefonen ger en något ansträngd ljudbild men är trots allt ruskigt nöjd.


    ..via Z3
     
  3. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Testade Frugans z3a med medföljande over the ear lurarna och ljudet var lite lågt. Inte lägre än min Nexus 5 dock.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  4. FreWik

    FreWik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att ljudet med hörlurar är väldigt lågt! Jag måste ha högre volym än 50 % för att musiken ens ska höras. Har jag full volym saknas det ändå tryck. Kommer från HTC M7.
     
  5. FreWik

    FreWik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @playdough var hittar du trådar om det här?
     
  6. Playdough

    Playdough Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2013
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
  7. FreWik

    FreWik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Väldigt störande med den låga volymen! Åkte tåg igår och fick ha volymen på max för att ens höra ordentligt. Vad göra?

    Xperia Z3
     
  8. PePPiZCH

    PePPiZCH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Yes, om man gillar att ha hög volym/har förstörda öron (som jag) så kan ljudet uppfattas som lågt. Kvalitén med ett par bra lurar/in-ears är dock riktigt bra, så om du inte tycker det är allt för obekvämt så kan jag VERKLIGEN rekommendera en FiiO E6 förstärkare för 200kr.

    Köpte denna amp och ljudet som kommer ur Z3an med Beyerdynamic MMX102IE in-ears/Sony MDR-10RC (kampanjlurarna)/Beyerdynamic Custom One Pro är snuskigt bra, faktiskt. Bas, volym, whatever, kan nästan lova att den löser 99% av alla Z3-användares problem.

    Den lilla förstärkarn väger nästan ingenting och är ganska liten, men det är faktiskt ganska bekvämt att man då har en remote att ställa in volymen med!

    Men jag hoppas också att detta kanske löses med en framtida uppdatering, såvida det inte är en begränsning i hårdvaran.

    Edit: Köpte även Sony MDR-NC31EM, med brusreducering som enbart fungerar med Z2/Z3. Mycket bra ljud för pengarna (~350kr), inte mycket sämre än mina övriga in-ears för runt tusenlappen. Brusreduceringen fungerar riktigt bra också, för folk som åker tåg/buss etc :)
     
    Last edited: 22 okt 2014
  9. mats.sjostrand

    mats.sjostrand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Samma här. Låg volym med sbh-20.
    :/
    Är mer klös i Z1an.
     
  10. FreWik

    FreWik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter intressant. Hur använder du den? I samma ficka som telefonen? Upplever du att det blir opraktiskt?

    Xperia Z3
     
  11. PePPiZCH

    PePPiZCH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Man får med två kablar, en kort L-kabel som gör att du lätt har FiiOn i fickan med mobilen, men varje gång du tar upp mobilen får du med ampen. Den väger ingenting så inte direkt jobbigt, men lite mer obekvämt än bara telefonen förstås.

    Den andra kabeln är typ 70cm lr nåt. Den använder jag o sen fäster jag ampen i jackan/tröjan med medföljande clippern. Då blir det som en volymkontroll för mobilen lättåtkomligt på bröstet.

    Detta är en helt klart värd lösning om man är missnöjd med sitt ljud, i mitt tycke.
     
    FreWik gillar detta.
  12. FreWik

    FreWik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpt och testad - vilken fantastisk liten mojäng!! Tack!

    Xperia Z3
     
  13. Playdough

    Playdough Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2013
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    Blev ljudet högre, bättre eller både och? Låter som en intressant lösning indeed :P Aldrig förstått mig på hur en amplifier fungerar
     
  14. FreWik

    FreWik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är ingen expert, men otroligt mycket högre med iaf samma kvalitet på ljudet. Värt att testa iaf. 200 kr på Teknikmagasinet.

    Edit: Nu har jag jämfört lite och jag tycker definitivt att ljudbilden också är bättre!

    Xperia Z3
     
    Last edited: 25 okt 2014
  15. flurka

    flurka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi
    ROM:
    Oxygen OS
    Telefon 2:
    Oneplus One
    ROM:
    Blisspop
    Platta:
    Lenovo yoga tablet 2
    Har ett liknande problem, fast inte med volymen på hörlurarna uten när jag spelar musik via aux-ingången i min bil.
    Det är så låg att jag kör 100% på z3an och högsta vulym på stereon i bilen. Ändå låter det jättelågt och med ett dåligt lud med bl a brus.

    Hade problem med att få ljudet ut till stereon i bilen. Var tvungen att sticka i 3,5mm pluggarna i rätt ordning och välja aux på stereon vid rätt tillfälle.
    Men i medföljande kampanjlurar så låter det jättebra och högt.
    Med min Oneplus One så var dettta aldrig ett problem. högt och bra ljud och inga svårigheter med isättning av plugga vid rätt tillfälle.
    En kompis har exakt samma problem i sin bil, vi har likadana bilar (Saab 9-5 2006-2008) men hon har en Samsung Galaxy S4.


    Kan det vara så att stereon i bilen eller mobilen inte känner av att det är en enhet eller högtalare inkopplad och begränsar ljudet eller t o m stänger av det genom line-out?

    Någon som har några idéer om varför det är så här?

    Mvh Lars