Varför är androidfolket så intresserade av CPU:er?

Diskussion i 'Allmänt' startad av jonas18z, 21 okt 2014.

  1. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Är utvecklarstödet till Z1c lika uselt som till Z1 så förstår jag.

    Ett annat exempel är mediaspelaren jag beställde på ebay från kina för ~300:-
    (Q7 med rk3188 1.4ghz) Med originalmjukvara var det hack o ojämn framerate i allt.
    Med ny rom och kernel så spelar den allt (jag har) hur bra som helst. Det är som natt o dag.
    Det var android före och är android nu. T.o.m samma versionsnr.
     
    Last edited: 25 okt 2014
    Sleepwalk gillar detta.
  2. rolle90

    rolle90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    för att det tillhör it kulturen?
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Om du nu jämt och ständigt klankar ner på Android och prisar iOS, varför i helvete byter du då inte till iPhone permanent? Köper du en budgetsamsung och sedan gråter över att den är laggig får du baske mig skylla dig själv.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Därför att android har massor med fördelar som jag värderar högre.

    Jag har inget behov av att intala mig själv eller någon annan att det skulle vara felfritt för det. Lagget är androids absolut svagast punkt!

    S4 mini är väl inte särskilt budget? Visst finns det vassare lurar, men den tillhör definitivt övre medelsegmentet.
     
  5. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Känns hårt att säga det. Men s4 mini är budget. Jag har också haft en.

    Skickat från min Xperia Z1 Compact via Tapatalk 2
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    I så fall är alla lurar utom de allra vassaste budget eftersom S4 mini ligger precis under. En Z1c får betraktas som high end och den kostar bara ca 700 kr mer än S4 mini. Medelsegmentet kan jag gå med på. Mwn budget, nope...
     
  7. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Androidfolket är inte ensam som bryr sig om hårdvaru specet. Alla andra som är tekniknörd är intresserad på hårdvaran, oavsett om det är iOS/WP folket.
    Hur ofta ser man inte att iUsers gnäller om för lite RAM minne och Iphones CPU är överlägsen bla bla?

    Orkar inte tafjsa skillnaden mellan iOS vs Android. Om du vill jämföra, ta och jämför med Google Nexus, som kör ren android än andra OEMs som lägger på sitt eget skin.
    Android kommer aldrig bli laggfritt, kan enkelt minskas ner det till minimalt med
    enkla steg och om man inte vet. Så ska man inte köra android och gnälla.

    iOS är inte heller laggfritt och har mer problem än android. De som tror annat, har helt enkelt blivit hjärntvättat av Apples propaganda.

    Denna artikel, förklarar varför media vågar sällan gå ut med nåt negativt om Apples produkter och det har tyska Computerbild fått erfara.

    http://9to5mac.com/2014/08/29/seeing-through-the-illusion-understanding-apples-mastery-of-the-media/

    http://www.computerbild.de/artikel/cb-News-Handy-Apple-boycotts-COMPUTER-BILD-An-open-letter-to-Tim-Cook-10953399.html
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    På vad grundar du påståendet att iOS har mer problem än android? Jag ser det som mycket osannolikt eftersom Apple bara har en handfull hårdvarukonfigurationer, medan Android körs på allt möjligt. Det säger sig självt att det är mycket lättare för dem att få till ett välfungerande OS.

    Att media inte skriver negativt om Apple är inte heller sant.

    "bentgate iphone 6" ger 275 000 träffar på Google.
    "antennagate iphone 4" ger 173 000 träffar
    "ios 8.0.1 problems" ger 2 940 000 träffar!

    Om du inte känner till det så var iOS 8.0.1 så problemtyngt att Apple tvingades dra tillbaka den versionen!

    Tvivlar på att något androidrelaterat problem fått i närheten av samma uppmärksamhet som Apple problem ovan.
     
  9. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    In the end of the day... Törs jag säga att jag är i det närmaste helnöjd med en telefon för $119? Kanske bottnar i vad vi har för behov mm. Naturligtvis ställs högre krav på en telefon för 6000:- än en för en tusing.
     
    Last edited: 25 okt 2014
    flat7 gillar detta.
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Ditt svar är vad Apple har lyckats med att manipulera i median.
    Ta bara och sök på vilket mobil OS kraschar mest och är stabilast.

    Varför fick Computerbild kängan av Apple och andra som också som du säger rapporterar om bendgate problemet inte?

    Själv är jag trött på denna eviga diskussionen mellan android vs ios. Orkar inte förklara det som redan sagts minst 100 tals gånger.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det lär finnas en rapport som kommit fram till att appar kraschar oftare på iOS än Android. Det stämmer.

    Men här har du en annan som säger motsatsen: http://testdroid.com/testdroid/7621/app-stability-android-vs-ios-before-ios8

    Det visar ju hur svårt det är att mäta. Så länge resultaten spretar så lär man ha lite mer på fötterna innan man hävdar att något OS är stabilare än ett annat.

    Meningen om Computerbild har så mycket språkliga fel att jag inte förstår den. Vad menar du mer exakt?

    Du påstår också att du är trött på diskussionen. Ändå är du här och diskuterar. Hur hänger detta ihop? Alla produkter har för- och nackdelar. Det finns inget som är överlägset allt annat. Olika produkter passar olika användare.
     
  12. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Har jag påpekat skillnaden mellan ios vs android?
    Det enda jag tog upp är hur Apple lyckats med att manipulera median och som du försöker försvara ios säger att dom har lyckats med det.
    Vilket mobil OS som har mest problem och inte om ios vs android.
    Men du får tro som du vill.
     
  13. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    många språkfel är där inte heller. Den som anstränger sig, om än så lite, anar att det är apples mediakampanjer som starkt färgat åsikterna. Är du med nu Horace?

    [​IMG]
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Så varför finns det hundratusentals hemsidor om problem med iOS-produkter i så fall? Ditt resonemang faller ganska platt i skenet av det.

    Och nej, du kan inte dra slutsaten att android har mindre problem bara för att den finns en rapport som säger att appar kraschar mindre ofta på det! Begreppet "problem" är bra mycket vidare än så.

    Det är fritt fram att hata Apple, men låt inte hatet förvränga sanningen.
     
  15. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Min erfarenhet är i alla fall att folk som använder ajfån och ios sällan vet eller bryr sig om vad dom har för hårdvara i telefonen. Istället så är det design eller att alla kompisar har en som avgör valet. Android användare kommer alltid att vara tekniknördar som gärna vill ha den senaste hårdvaran. Två olika världar man ska inte jämföra ios eller android med varandra eller jämföra dess användare. Inte så konstigt att ios kan flyta på betydligt sämre hårdvara då dom har bättre möjligheter att optimera sitt system efter hårdvaran. När det gäller android så varierar hårdvaran väldigt mycket eftersom att det är så många olika telefoner.
     
  16. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Min h1 med snap 600 laggar inte någonstans. Helt stock. Letar man fel kan man säkert hitta något att störa sig på.

    // mobilt
     
  17. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Majoriteten av androidanvändarna vet inte att de använder android.
    90% har en Samsung eller iphone o de svär när de installerat en uppdatering så det ser lite annorlunda ut.
     
    cavveman gillar detta.
  18. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Yup, så betedde sig en kompis häromveckan. Han var förtvivlad över att sms appen hade bytt gui samtidigt som versionen av Android hade uppgraderats till 4.2.2

    [​IMG]
     
  19. droidhenke

    droidhenke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Just nyare cpuer tenderar att både vara snabbare i maxprestanda, men också vara energisnålare, både i idle och under arbete. T.ex. CPU-mässigt så presterar min Oneplus One mycket bättre än min förra note 2 OCH har mycket längre batteritid, fastän båda batterierna är snarlika. Tror det handlar mer om att vilja ha den senaste och mest förfinade tekniken snarare än maxprestandan.

    Mvh
     
  20. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Om de är i majoritet vet jag inte, men jag vet "iphone-användare" som vitt och brett berättar om sina fina iphone och när man sedan får se deras telefoner ser man att det står samsung på dem och inser att de i själva verket kör Android.

    m v h Henrik