Diskussion: Amazon Fire TV

Diskussion i 'Spelkonsoler & spelströmningstjänster' startad av subwoofer, 10 aug 2014.

  1. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Hittade ingen tråd kring Amazon Fire TV som ju i grunden bygger på Android.
    Är det någon mer som köpt sig en? Själv hämtade jag ut ett exemplar igår :)
     
  2. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Svenska appar jag testat:

    TV4 Play - fungerar om rooten döljs via OTA RootKeeper.

    SVT Play - fungerar, kräver dock att en webbläsare installeras.

    TV3 Play - fungerar, men av någon anledning fungerar inte undertexterna.

    Kanal 5 Play - fungerar inte, öppnar sig och laddar i någon minut för att sedan dö.

    Viaplay - fungerar inte, appen startar och när man klickar på en film/serie laddar det till 100%, men sen händer inget.

    Film2home - fungerar.

    Headweb - fungerar.

    SF Anytime - fungerar.

    Netflix - fungerar med det svenska innehållet.

    HBO Nordic - fungerar inte.

    Spotify - fungerar, men kräver en "rotations-låsnings-app"

    Radioplay - fungerar.

    Det går dock att komma åt samtliga tv-kanalernas playtjänster via XBMC och XOT.
    Vidare är en mus att rekommendera till de flesta appar nämnda ovan, då de inte är designade för att användas med fjärrkontroll.
     
    Last edited: 10 aug 2014
  3. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Intressant läsning. Verkar dock inte som den är bättre än vilken annan android box som helst i nuläget.
     
  4. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Visserligen inte, men var tvungen att köpa en och prova ändå, haha.
     
  5. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag håller med, det är roligt att prova! :)
     
  6. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Köpte en amazon fire tv på ebay för 850kr och fick den i måndags. Funkar klockrent med plex och xbmc. Suverän fjärr.

    Beställde ytterligare en idag till sovrummet :)

    Köpte en minix neo x8h för ett par veckor men den lämnade jag tillbaka, fire tv:n är klart bättre vad gäller kvalitet och stabilitet....och bara halva priset :)
     
    Last edited: 20 aug 2014
  7. Andros

    Andros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tycker den här boxen känns som en bra kompromiss mellan prestanda, pris och användarvänlighet! Kör för tillfället XBMC på en ATV 2, men den blrjar kännas lite trött.

    Kul att se att det finns några modiga som vågat sig på att testa den i Sverige. Hade gärna sett att du, Trhuster, skaffade en enhet och spelade in la upp dina betraktelser på YouTube. Gillar din långsamma stil :)

    Jag har ett gäng frågor som ni gärna får svara på om ni orkar:

    - Vad blev totalkostnaden när ni shoppade från ebay? Fick ni betala tull? Någon säljare ni rekommenderar?

    - En nackdel är ju att den vilar på Amazons ekosystem. Funkar det bra att shoppa appar i deras butik när man befinner sig i Sverige?

    - Hur bra flyter XBMC på? Kraschar det mycket? På min ATV har jag haft en del problem med bland annat krascher vid nedladdning av subbar, eller vid strömning via ex. Icefilms. Något ni upplevt?

    - Enheten saknar stöd för exempelvis mkv. Är det något ni upplevt som ett problem? Lite lost i videoformatdjungeln, men jag vill ju helst att den biten inte ska innebära alltför stora begränsningar.

    - Tack för tester av de svenska apparna, subwoofer. En grej som är mycket smidig med ATV är ju Airplay, som gör att man inte blir beroende av appar för de flesta streamingtjänsterna. Är det någon av er som har möjlighet att testa svenska "play-appar" tillsammans med en Airplay-app installerad på Fire TV, som ex. Airbuddy el. Airplay/DLNA receiver PRO?

    - Hur problematiskt är det att använda sidoladdade appar med den medföljande fjärren? Funkar det smidigare med någon sorts airmouse? Tycker ni det är omständligt att behöva knappa

    Det kliar som sagt lite i köpnerven...

    Tack på förhand!
     
  8. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ska försöka svara på dina frågor :-)

    - Vad blev totalkostnaden när ni shoppade från ebay? Fick ni betala tull? Någon säljare ni rekommenderar?

    Totalkostnad inkl frakt (från ebay) $119.86. Betalade med Paypal och då blev det 861.62kr. Betalade ingen tull. Köpte på ebay från säljaren umiconcorp.

    - En nackdel är ju att den vilar på Amazons ekosystem. Funkar det bra att shoppa appar i deras butik när man befinner sig i Sverige?

    Jag har köpt plex från Amazon appstore på fire tv och det funkade bra. Osäker dock om alla appar går att köpa/ladda hem.

    - Hur bra flyter XBMC på? Kraschar det mycket? På min ATV har jag haft en del problem med bland annat krascher vid nedladdning av subbar, eller vid strömning via ex. Icefilms. Något ni upplevt?

    Jag har testat xbmc på fire tv i 4 dagar nu och det har inte kraschat en enda gång. Det flyter på riktigt bra. Har även testat xbmc på minix neo x8h men tycker att fire tv är klart stabilare och xbmc flyter på bättre.

    - Enheten saknar stöd för exempelvis mkv. Är det något ni upplevt som ett problem? Lite lost i videoformatdjungeln, men jag vill ju helst att den biten inte ska innebära alltför stora begränsningar.

    Jag har kört mkv:er via plex och xbmc och det funkar som det ska, inga problem.

    - Hur problematiskt är det att använda sidoladdade appar med den medföljande fjärren? Funkar det smidigare med någon sorts airmouse? Tycker ni det är omständligt att behöva knappa

    Fjärren funkar riktigt bra, har inte känt nått behov av airmouse än. Kör netflix, plex och xbmc och där funkar fjärren bra. Mycket bra kvalitetskänsla på fjärren. Nackdelen med att sidoladda appar är att de inte dyker upp i fire tv:ns gränssnitt. Man måste gå in under Settings > applications och starta den därifrån. Finns dock en lösning på detta genom att installera Llama så att man kan starta exv xbmc när man klickar på en annan app i gränssnittet.
     
    Last edited: 21 aug 2014
  9. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Hur har du fått sf anytime, headweb och Film2Home att fungera?
     
  10. Andros

    Andros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Stort tack för att du tog dig tid, mgk! Stötte på "Llama-hacket" när jag browsade runt lite. Det känns ju som en okej lösning tills vidare.

    Nu blir jag än mer pepp! Skulle som sagt vara intressant om någon hade möjlighet att testa Airplay.

    Och så är det ju faktiskt lite lockande att man kan ha den som en spelkonsol också. Dels med dedikerade spel och dels med diverse emulatorer.

    Frågan är nu bara om man ska slå till, eller om man ska ha is i magen och invänta diverse Android TV-boxar (ex. från Razer) som ska dyka upp i höst. För det är ju lite trist att vara låst till Amazons utbud. Visst går det att installera andra appar, men det kräver ju lite arbete.
     
  11. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Jag ska också försöka svara :)

    Jag har ett gäng frågor som ni gärna får svara på om ni orkar:

    - Vad blev totalkostnaden när ni shoppade från ebay? Fick ni betala tull? Någon säljare ni rekommenderar?

    Jag köpte direkt från Amazon och skickade via Borderlinx. Kostade 1100 kr och då lät jag Borderlinx sköta tull och så vidare.

    - En nackdel är ju att den vilar på Amazons ekosystem. Funkar det bra att shoppa appar i deras butik när man befinner sig i Sverige?

    Det går bra att köpa appar från Amazon. Har ännu inte haft några problem med att köpa det jag velat.

    - Hur bra flyter XBMC på? Kraschar det mycket? På min ATV har jag haft en del problem med bland annat krascher vid nedladdning av subbar, eller vid strömning via ex. Icefilms. Något ni upplevt?

    Har aldrig kraschat under de veckor jag använt den.

    - Enheten saknar stöd för exempelvis mkv. Är det något ni upplevt som ett problem? Lite lost i videoformatdjungeln, men jag vill ju helst att den biten inte ska innebära alltför stora begränsningar.

    Har inte provat någon MKV-fil, då jag mest kör streaming och via Plex, Allcast och liknande.

    - Tack för tester av de svenska apparna, subwoofer. En grej som är mycket smidig med ATV är ju Airplay, som gör att man inte blir beroende av appar för de flesta streamingtjänsterna. Är det någon av er som har möjlighet att testa svenska "play-appar" tillsammans med en Airplay-app installerad på Fire TV, som ex. Airbuddy el. Airplay/DLNA receiver PRO?

    Det kan jag absolut testa. Vänta nån dag så ska jag prova :)

    - Hur problematiskt är det att använda sidoladdade appar med den medföljande fjärren? Funkar det smidigare med någon sorts airmouse? Tycker ni det är omständligt att behöva knappa

    En del appar är kluriga att använda. De som inte är gjorda för Fire TV eller annan fjärrkontroll kräver nästan en mus för att fungera.
     
    Last edited: 21 aug 2014
  12. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Jag har rootat min och installerat Google Play, så att jag kan hämta appar därifrån också. Då slipper jag sideload med varenda app jag vill använda. Har även fått min Playstation 3-kontroll att lira med AFTV. Det går också att ändra launcher för att enklare komma åt de appar man inte installerat från Amazons egen butik: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2782307
     
  13. Andros

    Andros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Grymt, det börjar klarna mer och mer :)

    Det känns ju lite småhackigt här och där, men jag får ändå intrycket att det här är det bästa man får för en tusenlapp för tillfället.

    Att roota för att få tillgång till Google Play känns ju som en mer hållbar lösning i det långa loppet. Var det krångligt att roota, och vad händer med root vid kommande firmwareuppdateringar? Måste man låsa ner enheten till nuvarande version för att inte riskera att de täpper till möjligheten att roota?
    Helst vill man ju slippa alltför mycket maintenance av enheten.
     
  14. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Nu har jag i och för sig inte testat Anytime och Film2Home fullt ut, bara konstaterat att apparna fungerar korrekt. Headweb har jag hyrt från och det rullar utan problem med hjälp av den vanliga Android-appen som jag hämtat från Google Play. Hade tänkt testa Anytime och Film2Home mer noggrant vid tillfälle.
     
    Last edited: 21 aug 2014
  15. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Visst är det lite meckigt att få det som man vill ha det, men när man väl installerat och fixat till det man önskar fungerar det riktigt bra. Det var enkelt att roota när jag köpte den. Det krävdes enbart två apk:er (Towelroot och SU) som man sideloadade in. Sedan ändrade man en kodrad i boxen, så att den inte har möjlighet att uppdatera. Nu verkar det dock som att Amazon kommit med en uppdatering som gör att det inte går att roota (om man uppdaterar till den). Enligt uppgifter skeppas inte boxarna med den nya versionen ännu, alltså ska det vara möjligt att roota. Bara man är försiktig och ser till att den nya versionen inte installeras.
     
    Last edited: 21 aug 2014
  16. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Riktigt nöjd

    Har haft 2 st amazon fire tv i ett par veckor nu och kan bara säga att jag är riktigt nöjd. Kör med senaste alpha-releasen av Kodi Helix (xbmc) och det funkar klockrent. Kör de två enheterna mot en central mysql-databas så att jag kan börja titta på en film på en enhet och sedan fortsätta att se den på en annan enhet.
     
  17. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Nu börjar det röra på sig. En användare på XDA har lyckats porta ClockworkMod till FireTV. Så snart kanske vi kan få se några nya ROM:s.
     
  18. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Trevligt! ska bli kul att följa utveckligen.

    Någon som har koll på om det är "SuperHD" alltså 1080P med Netflix klienten i FireTV ?
    (som hos AppleTV)

    Jag vet att det ska vara det i USA, men tänkte bara kolla om någon har upptäckt begränsningar när man har rootat eller kör från Sverige ?

    I sådana fall är ju denna spelare klart mer intressant än många andra android-baserade spelare där man är begränsad till betydligt lägre upplösning från Netflix.
     
  19. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, det är superhd.
     
  20. JEB

    JEB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Vart har ni köpt er Fire TV? vilken ska man lägga sina pengar på Fire tv eller Nexus player?
     
    Last edited: 29 okt 2014